توسعه چارچوب مفهومی ظرفیت‌سازی سازمانی بخش آموزش عالی جهت پاسخگویی به انتظارات جامعه: رویکرد تحلیل مضمون

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
4 استادیار، گروه ریاضی، دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
ایجاد ظرفیت، بر درک موانعی که مردم، دولت‌ها و سازمان‌ها را از تحقق اهداف توسعه باز می‌دارند، متمرکز می‌شود و به آنها امکان دستیابی به نتایج توسعه را می‌دهد. هدف این پژوهش ارائه یک تحلیل مفهومی از مؤلفه‌ها و نتایج ظرفیت پایدارسازی سازمانی بخش آموزش عالی برای پاسخگویی به انتظارهای جامعه است. جهت‌گیری پژوهش حاضر، توسعه‌ای و روش‌شناسی آن با تمرکز به کلمه‌ها، موشکافی و دقت در متن به‌منظور تجزیه، توصیف، تشریح و تفسیر متون از راه ایجاد کدهای اولیه و کدگذاری، تحلیل مضمون با رویکرد قیاسی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان دانشگاهی آشنا به سیاست‌گذاری در بخش آموزش عالی و مجموعه اسناد و مقاله‌هایی بود که با سؤال‌ها و متغیرهای پژوهش ارتباط داشتند. نمونه‌گیری در این بخش هدفمند که از طریق روش زنجیره‌ای به تعداد سیزده نفر انتخاب شد. در این بخش برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. برای کنترل کیفیت تحلیل مضمون، از روایی تئوریک با رویکرد دریافت نظرات متخصصان به‌عنوان کمیته تخصصی و راهنما و ضریب کاپای کوهن استفاده شد. با تأیید گروه کانونی و برآورد ضریب 761/0، یافته‌های پژوهش از قابلیت اعتبار و اعتماد لازم برخوردار بود. نتایج نشان می‌دهد که ظرفیت‌سازی سازمانی پنج مضمون اصلی توسعه راهبردی، ساختاری، سیستمی و فرایندی، فرهنگی، منابع و زیرساخت‌ها و یک مضمون پاسخگویی اجتماعی به‌عنوان پیامد پدیده مورد‌مطالعه دارند. دراینراستا پیشنهاد می‌شود تا سطوح تحلیل فردی و محیطی نیز در ظرفیت‌سازی مطالعه شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Developing a conceptual framework for organizational capacity building in higher education to respond to society expectations: A concept analysis approach

نویسندگان English

armin rajabzadeh 1
mahdi mortazavi 2
mohammad doostar 3
nasrin akhoundi 4
1 Ph.D. Student, Faculty of Management and Accounting, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 Associate Prof., Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Associate Prof., Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
4 Assistant Prof., Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده English

Creation of capacity concentrates on understanding obstacles halting people, governments, and organizations from the realization of development goals. It also makes them achieve results of consistent development. The goal of this study is to propose a conceptual analysis of elements and results of organizational capacity building in higher education to respond to expectations of the society. The directionality of this research is developmental and its methodology is content analysis using an analogy approach concentrating on words, inspections, and precision in the text in order to analyze, describe, explain, and interpret the texts through creating primary codes and coding. The statistical population of this project involves academic scholars and the set of documents and papers related to the questions and variables in this study. 13 samples chosed through Snowball sampling. In this section, semi - structured interview method was used to collect data. To assess the accuracy of findings we used theoretical validation through the points posed by the scholars in the field known as the specialist committee to assess as well as Cohen's kappa coefficient for assurance of accuracy of study method and data collection in the intended phenomenon. By confirmation of the focal group and the estimation of the coefficient 0.761, the research findings had the ability to validate and trust. Results showed that organizational capacity building contains five major concepts of strategic, structural, systemic and procedural, cultural, resources and infrastructures development and a social responsiveness concept as the outcome of the phenomenon under investigations. Therefore, it is suggested to study individual analysis and environmental analysis levels in creating capacity.

کلیدواژه‌ها English

Organizational Capacity Building
Accountability
Higher Education
Theme analysis
[1] World Bank. "World development report 2004: Making services work for poor people", Washington DC: World Bank, 2004, 271 p.
[2] Devarajan, S., Widlund, I. "The politics of service delivery in democracies", Stockholm: Ministry for Foreign Affairs, 2007, 172 p.
[3] United Nations Development Program me. "Measuring Capacity", Capacity Development Group, www.content.undp.org/go/cms-service/download/publication, 2010.
[4] Duflo, E., Hanna, R., Ryan, S. "Incentives work: Getting teachers to come to school", American Economic Review, Vol. 102, No. 4, 2012, 1241–1278.
[5] Denhardt, R.B. "Trust as capacity: The role of integrity and responsiveness public organization", A Global Journal, Vol. 2, 2002, 65- 76.
[6] United States Agency for International Development. "Foreign assistance standardized program structure and definitions", https://www.state.gov, 2009.
[7] Cohen, D.K., Ball, D.L. "Instruction, capacity, and improvement", CPRE Research Reports. Retrieved from https://repository.upenn.edu/cpre_researchreports/8, 1999.
[8] Ravitch, D. "Left back: A century of failed school reforms", New York: Simon and Schuster, 2000, 560 p.
[9] Stein, S. "The culture of education policy", New York: Teachers College Press, 2004, 216 p.
[10] Fukushima, Y., Ishimura, G., Komasinski, A.J., Omoto, R., Managi, S. "Education and capacity building with research: A possible case for future earth", International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 18, No. 2, 2017, 264.
[11] Lavergne R. "Capacity development: Conceptual framework and key issues", Presentation to Tokyo International Symposium on Capacity Development, Vol. 4, 2004, 1-26.
[12] Enemark, S., Ahene, R.A. "Capacity building in land management-implementing land policy reforms in Malawi", Published in Survey Review, Vol. 37, No. 287, 2003, 20-30.
[13] Brown, L., LaFond, A., Macintyre, K. "Measuring capacity building", MEASURE Evaluation, Carolina Population Center, University of North Carolina at Chapel Hill. March, 2001, 16.
[14] Crilly, R. G. "Synthesis research on community capacity", Health Policy Research Program, Summary of Research Results. Health Canada, 2003.
[15] Peters, G. "The policy capacity of government", Canadian Centre for Management Development Publishing, 1996, 120 p.
]16[ غلامی، م. برنامه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات. نقشه جامع علمی کشور، 1396، 1-20.
[17] Birnbaum, R. "The quality cube: How college presidents assess excellence", Higher Education Management Journal, Vol. 9, No. 3, 1994, 71-82.
[18] Gibbons, M. "Engagement with the community: A new basis for university autonomy in a knowledge society", Bologna: Bononia University Press, 2005, 121-150.
]19[ الوانی، س.م.، مردانی، م.ر. طراحی الگوی توسعه آموزش عالی ایران در افق چشم انداز 20 ساله کشور، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 4(14)، 1392، 26-68.
]20[ عبدی، ح.، میرشاه جعفری، س.ا.، نیلی، م.ر.، رجایی پور، س. تبیین افق 1404 آموزش عالی ایران با استفاده از روش سناریونویسی، فصلنامه آموزش عالی ایران، 9(4)، 1396، 1-27.
]21[ فقیهی، ا.ال.، کاظمی بیدگلی، س.ع. الگویی برای تدوین و اجرای برنامه های اصلاح و بهبود نظام اداری در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 9(34)، 1393، 1- 24.
]22[ رهنورد، ف.ال.، جوکار، ع.، طاهرپور، ح.ال.، رسولی، م. تدوین چارچوبی برای پاسخگویی اجتماعی سازمان های دولتی ایران، فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی، 7(2)، 1398، 115- 134.
]23[ الوانی، س.م.، احمدی، ک. مفهوم پاسخگویی اجتماعی سازمانی و ضرورت تبیین مولفه های آن در سازمان های دولتی ایران، فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی، 1(3)، 1392، 7-16.
[24] Iancu, D., Junjam, V., Derries, M.S. "Public administration reform in central and eastern Europe and central Asia", Bratislava: NISPAcee Press, 2013, 402- 406.
[25] Sharitz, M. J., Ott. S. J. "Classics of organization theory", Cen gage Learning, 8 editions, 2015, 496 p.
[26] Dreher, A., Lamla, M.J., Lein, S.M., Somogyi, F. "The impact of political leader’s profession and education on reforms", J. Comp. Econ, Vol. 37, No. 1, 2009, 169-193.
[27] Council on Higher Education. "Towards a framework for quality promotion and capacity development in South African higher education", South Africa. Retrieved from http://www.che.ac.za, 2005, 16-20.
[28] Simister, N., Smith, R. "Monitoring and evaluating capacity building: Is it really that difficult?", Retrieved from http://www.intrac.org, 2010, 3-10.
[29] Bakvis, H. "Rebuilding policy capacity in the era of the fiscal dividend: A report from Canada", International Journal of Policy and Administration, Vol. 13, No. 1, 2000, 71- 103.
[30] Elgin, D., Weible, CH.M. "A stakeholder analysis of Colorado climate and energy issues using policy analytical capacity and the advocacy coalition framework", Review of Policy Research, Vol. 30, No. 1, 2013, 114- 133.
[31] Howlett, M. "Policy analytical capacity and evidence-based policy-making: Lessons from Canada", Canadian public Administration, Vol. 52, No. 2, 2009, 155- 156.
]32[ شاخص های ارزیابی آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجموعه قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1383.
[33] Merinoa, S., Carmenadoa, I. "Capacity Building in Development Projects", Social and Behavioral Sciences, Vol. 46, 2012, 960- 967.
[34] Dill, D.D. "Capacity Building as an Instrument of Institutional Reform: Improving the Quality of Higher Education through Academic Audits in the UK, New Zealand, Sweden, and Hong Kong", The Journal of Comparative Policy Analysis, Vol. 2, No. 2, 2000, 211-234.
[35] Crisp, B.R., Swerissen, H., Duckett, S.J. "Four Approaches to Capacity Building in Health: Consequences for Measurement and Accountability", Health Promotion International, Vol. 15, No. 2, 2000, 99-107.
[36] Judge, W.Q. "Building organizational capacity for change: The strategic leader’s new mandate", New York: Business Expert Press, 2011, 125 p.
[37] Brown, L. D., Moore, M. H. "Accountability, Strategy, and International Non-Governmental Organizations", Social Science Research Network Electronic Paper Collection: http://papers.ssrn.com, 7, 2001, 1-33.
[38] Shiel, C., Filho, W.L., Paco, A.D., Brandli, L. "Evaluating the Engagement of Universities in Capacity Building for Sustainable Development in Local Communities", Evaluation and Program Planning, http://dx.doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2015.07.006, 2015, 1-12.
]39[ محمدی فاتح، ا.، دانایی فرد، ح.، رهنورد آهن، ف.ال.، فروزنده، ل.ال. طراحی مدلی برای ارتقا ظرفیت سازی خط مشی گذاری در قوه مجریه کشور، فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه، 29(3)، 1395، 1-36.
]40[ فروزنده، ل.ال.، دانایی فرد، ح.، رهنورد آهن، ف.ال.، محمدی فاتح، ا. بررسی ظرفیت سازمانی دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی مک کنزی، فصلنامه مدیریت نظامی، 14(54)، 1393، 1-28.
[41] Hammerschmid G., Stimac V., Wegrich K. "Management capacity and performance in European public administrations in: Lodge M., Wegrich K", (eds) The Problem-solving Capacity of the Modern State, 2004, 105-126.
[42] Kivipold, K., Vadi, M. "A measurement tool for the evaluation of organizational leadership capability", Baltic Journal of Management, Vol. 2, No. 1, 2010, 118-136.
[43] Kaplan, A. "Organizational capacity: A different perspective", Development Dossier No. 10, Non-Governmental Liaison Service, United Nations, Geneva, 1999, 7.
[44] United Nations Conference on Environment and Development. "National Mechanisms and International Cooperation for Capacity Building", Agenda 21, Chapter 37: http://www.gdrc.org/uem/capacity-building.html, 1992.
[45] Food and Agriculture Organization of the United Nations. "FAO approaches to capacity development in programming: Processes and tools", FAO Capacity Development Team, Office of Knowledge and Capacity for Development (OEKC), 2015, 14.
[46] United Nations Development Program me. "Capacity assessment", Practice Note. New York, October, 2008, 1-31.
[47] Brinkerhoff, D.W., Morgan, P.J. "Capacity and capacity development: Coping with complexity", Public Administration and Development, Vol. 30, 2010, 2-10.
[48] Smeriglio, A., Bachtler, J., Francesco, F.D., Olejniczak, K., Thomson, R., Śliwowski, P. "Adminisrative capacity Building and cohesion policy", European Policies Research Centre, University of Strathclyde, January, 2015, 36-37.
[49] Pollyn, B.S., Barinua, V., Johnagi, C. "Human Capacity Building and Sustainable Development in Nigeria: A Value Base Analysis", Best International Journal, Vol. 3, No. 2, 2016, 63-81.
[50] Mayer, S. "Building Organizational Capacity: A Simple Useful Framework", Available at www.effectivecommunities.com, 2019.
[51] Boyatzis, R. E. "Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development", Sage, 1998.
]52[ عرفان، آ.، نادی، م.ع.، ابراهیم زاده، ر. تحلیلی بر مولفه های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(1)، 1397، 108-116.
]53[ ایمان، م.ت.، نوشادی، م.ر. تحلیل محتوای کیفی، فصلنامه پژوهش، 3(2)، 1390، 15-44.
]54[ محجوب، ح.، نادری، ا.، خرازی، ک.، انتظاری، ی. تصمیم گیری های استراتژیک مالی در دانشگاه های جامع دولتی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 24(2)، 1397، 53- 83.
]55[ ابوالمعالی، خ. پژوهش کیفی از نظریه تا عمل، نشر علم، چاپ اول، 636 صفحه، 1391.
[56] Rao, S., Perry, C.H. "Convergent interviewing to build a theory in under-researched areas: Principles and an example investigation of Internet usage in inter-firm relationships", Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 6, No. 4, 2003, 236-247.
[57] Townsend, A., Cox. S.M., Li, L.C. "Qualitative research ethics: Enhancing evidence-based practice in physical therapy", Physical Therapy, Vol. 90, No. 4, 2010, 615-628.
]58[ موسوی داودی، س.م.، حضوری، م.ج.، نجاری، ر.، رستگار، ع.ع. طراحی و تبیین مدل ارزش های سازمانی مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه، فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی، 5(1)، 1395، 33- 48.
]59[ قهرمانی، م. تدوین الگوی مدیریت استراتژیک آموزش عالی ایران، فصلنامه پژوهش های تربیتی، 29، 1393، 102- 123.
[60] Nickols, K. "Strategic Planning in Higher Education: A Guide for Heads of Institutions", Senior Managers and Members of Governing Bodies. Strategic planning, Finance, Estates, 2000, 1-46.
]61[ فتح الهی، ا.، یمنی، م.، صباغیان، ز.، فراستخواه، م.، قاضی طباطبائی، م. تحلیل محتوای برنامه های توسعه آموزش عالی با تمرکز بر تغییرات ساختاری و کارکردی استقلال نظام دانشگاهی، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 7(1)، 1394، 27- 45.
]62[ آیتی، م.، قرآنی سیرجانی، س. بهبود کیفیت برنامه های درسی با بهره گیری از مدیریت دانش در آموزش عالی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 1(2)، 1389، 153-172.
]63[ مینگ یو، چ. نقش و تاثیر رهبران سازمانی در نهادینه سازی مدیریت دانش. ترجمه لاله جمشیدی، نامه آموزش عالی، 18، 1384، 32-37.
]64[ منوریان، ع.، عسگری، ن.، آشنا، م. ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان های دانش محور. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، مرکز همایش های بین المللی رازی، 13-14 بهمن، 1386، 1-18.
[65] Metaxiotis, K., Psarras, J. "A conceptual analysis of knowledge management in E-Government", Electronic Government, an International Journal, Vol. 2, No. 1, 2005, 77 - 86.
[66] Schillemans, T. “Accountability in the Shadow of Hierarchy: The Horizontal Accountability of Agencies”, Public Organization Review, 8, 2008, 175-194.
]67[ عباس پور، ع.، شاکری، م.، رحیمیان، ح.، فراستخواه، م. تحقیق کیفی پیرامون راهبردهای پاسخگویی دانشگاه های دولتی از دیدگاه خبرگان آموزش عالی، فصلنامه پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی، 1(3)، 1393، 1- 27.
]68[ ثمری، ع.، یمنی دوزی سرخابی، م.، صالحی عمران، ا.، گرائی نژاد، غ.ر. بررسی و شناسایی عوامل موثر در فرآیند توسعه دانشگاهی در دانشگاه های دولتی ایران، دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 2(4)، 1392، 67- 100.