بهینه‌سازی عملکرد روزنامه‌های چاپی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از تحلیل پوششی داده‌ها

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانش‌آموخته دکتری رشته مدیریت رسانه‌ای، گروه مدیریت امور فرهنگی و رسانه‌ای، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
در سال‌های اخیر، فناوری به‌طور مداوم در حال تغییر بوده است و همه سازمان‌ها به­منظور حفظ رقابت و زنده‌ماندن در محیط‌های کسب‌وکار مجبور به تغییر سریع با فناوری‌های جدید هستند. شبکههای اجتماعی برخط بسترهای جدیدی برای وبگاههای مبتنی بر کاربر هستند و بهطور فزایندهای موردتوجه کسبوکارها قرار گرفتهاند. به‌کارگیری این فناوری تعاملی جدید مزایای مختلفی برای کسبوکارها به ارمغان می‌آورد. به­دنبال این تغییرات، سازمان‌ها به مهارت‌های جدید مدیریتی و اجتماعی و نیز به فرایندهای جدید تصمیم‌گیری نیاز دارند که به‌وسیله ساختارهای موجود قابل پذیرش نخواهد بود.

باتوجه‌به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران، ارزیابی عملکرد سازمان به­منظور استفاده بهینه از منابع (ورودی) برای تولید ستادههای (خروجی) است؛ روش انجام این مطالعه، برنامه‌ریزی ریاضی مبتنی بر ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) است. یکی از روش‌های مفید در ادبیات موضوعی (DEA) برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم‌گیرنده، روش مبتنی بر متغیرهای کمکی (SBM) است. در این مقاله، روش (SBM-DEA) برای ارزیابی عملکرد روزنامه‌های چاپی (به‌عنوان واحدهای تصمیم‌گیرنده) در شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌کار برده شده است که به کمک این روش، عوامل ناکارایی آنها مشخص می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد در جامعه تحت ارزیابی، دو واحد کارا و سایر واحدها ناکارا بوده‌اند. در‌نهایت، به‌منظور بهبود عملکرد هریک از واحدهای تصمیم‌گیرنده، با استفاده از مدل (SBM) الگویی کاربردی به­منظور کاهش در ورودی‌ها و افزایش در خروجی‌های واحدهای ناکارا، ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Optimizing the Performance of Printed Newspapers on Instagram Using Data Envelopment Analysis (DEA)

نویسندگان English

Hanieh Haghighinia 1
Mohsen Rostami-Malkhalifeh 2
Mohammad Soltanifar 3
Akbar Nasrollahi Kasmani 4
1 Ph.D. Student, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate prof, Faculty of Basic Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate prof, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant prof, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده English

In recent years, technology has been constantly changing and all organizations are forced to change with new technologies in order to maintain competitiveness and survive in business environments. Online Social Networks (OSNs) are new platforms for user-oriented websites/apps and they have been increasingly noticed by various businesses. Applying these new interactive technologies bring several benefits to businesses. There will be a need for new types of managerial and social skills as well as a new type of decision-making process that will not be acceptable by the existing organizational structures.

Given that one of the main concerns of managers is to measure the performance of organizations in order to optimal consumption of resources (inputs) to generate products (outputs), hence method of this study is a mathematical programming technique based on performance measurement using Data Envelopment Analysis (DEA). One of the most interesting methods in DEA literature for measuring the efficiency of organizations is the slack-based measure (SBM) model. In this paper, the performance of printed newspapers as Decision Making Units (DMUs) on Instagram has been measured to identify the inefficiency factors of units using SBM method. The findings show that two DMUs was efficient and others was inefficient. Finally, the practical patern has been presented in order to improve the performance of inefficient units to decrease on inputs and increase on outputs using SBM model.

کلیدواژه‌ها English

Printed Newspapers
Social Network
Inefficient Units
Data Envelopment Analysis (DEA)
Slacks-Based Measure (SBM) Model
[1] Zikmund W. G., D'Amico ‎M. Effective marketing: creating and keeping customers in an e-commerce world, Cincinnati: South-Western College Pub, 553 Pages, 2002.
[2] Kaul V. “Changing paradigms of media landscape in the digital age”, Journal of Mass Communication and Journalism, 2 (2), 2012, 1–9.
[3] Yadav M., Rahman Z. “Measuring consumer perception of social media marketing activities in e-commerce industry: Scale development & validation”, Telematics and Informatics, 34 (7), 2017, 1294–1307.
[4] Statista. Half of the world will be on the worldwide web, [Online]. Available at: https://www.statista.com/chart/16467/internet-usage-worldwide/ [cited 2018 Dec 19].
[5] Clement. J. Number of social network users worldwide from 2010 to 2023, [Online]. Available at: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/ [cited 2020 Apr 01].
[6] Clement. J. Most popular social networks worldwide as of April 2020, ranked by number of active users (in millions), [Online]. Available at: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ [cited 2020 Apr 24].
[7] Wirtz B. W. Media and internet management, Wiesbaden, Germany: Gabler Verlag, 2011 edition (July 14, 2011), ISBN-13: 978-3-8349-3010-1 (paperback), 569 pages, 2011.
[8] https://www.merriam-webster.com/dictionary/newspaper
[9] Fortunati L., O'sullivan J. “Situating the social sustainability of print media in a world of digital alternatives”, Telematics and Informatics, 37, 2019, 137–145.
[10] Huang L., Lu W. “Functions and roles of social media in media transformation in China: A case study of CCTV news”, Telematics and Informatics, 34 (3), 2017, 774–785.
[11] Madhani P. M. “The Resource-Based View (RBV): Issues and Perspectives”, A Journal of Research of Prestige Institute of Management, 1(1), 2010, 43-55.
[12] MarkusM. L., Soh, C. “Banking on information technology: converting IT spending into firm performance”, In Strategic Information Technology Management, 1993, 375–403.
[13] Kalafut P. C., Low J. “The value creation index: Quantifying intangible value”, Strategy & Leadership, 29, 2001, 9–15.
[14] Martinez-Nunez M., Perez-Aguiar W. S. “Efficiency analysis of information technology and online social networks management: An integrated DEA-Model assessment”, Information & Management (I&M), 51, 2014, 712-725.
[15] زالی و همکاران. «ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺒﻜﻪ‌ی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﺴﺐ‌و‌ﻛﺎر: اﺛﺮ ﺗﻌﺪﻳﻞ‌ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ اﻟﮕﻮی ﻧﻘﺶ و اﻧﮕﻴﺰه‌ی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎنه (شواهدی مبتنی بر داده‌های GEM اﻳﺮان، ﻛﺮواﺳﻲ و داﻧﻤﺎرک)»، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت در ایران، ۱۶ (۲)، ۱۳۹۱، ۱۱۱-۹۱.
[16] حسن‌زاده، ع. ودادی، ع. الهی، ش. «تجزیه و تحلیل قابلیت‌های وب 2 در صنعت بیمه: ارائه-ی مدل مفهومی»، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، ۲ (۴)، ۱۳۹۱، 23-44.
[17] سهرابی، ب. رئیسی وانایی، ا. طالبیان، م. «ارائه‌ی الگویی برای تحلیل رفتار کاربران شبکه-های اجتماعی با استفاده از روش داده‌کاوی»، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، ۶ (۴)، ۱۳۹۵، 84-106.
[18] اخوان خرازیان، م. شریفی‌الحسینی، هـ. «شناسایی و برتری‌یابی کار‌‌کردهای رسانه‌‌های اجتماعی در شرکت‌‌های کوچک و متوسط از دیدگاه صاحب‌نظران ایرانی»، فصلنامه‌ی تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (4)، 1396، 41-56.
[19] خانیکی، هـ.، خجیر، ی. «ظرفیت‌ها و چالش‌های شبکه‌های ‌اجتماعی مجازی برای جامعه‌ی مدنی ایران»، فصلنامه‌ی مطالعات رسانه‌های نوین، 5 (17)، 1398، 34-65.
[20] Emrouznejad A., Cabanda E., Gholami R. “An alternative measure of the ICT opportunity index”, Information & Management, 47, 2010, 246–254.
[21] Ceccobelli M., Gitto S., Mancuso P. “ICT capital and labor productivity growth: A non-parametric analysis of 14 OECD countries”, Telecommunications Policy, 36, 2012, 282–292.
[22] Xu J., Wei J., Zhao D. “Influence of social media on operational efficiency of national scenic spots in china based on three-stage DEA model”, International Journal of Information Management, 36 (3), 2016, 374–388.
[23] Farzipoor Saen R. “Media selection in the presence of flexible factors and imprecise data”, Journal of The Operational Research Society (JORS), 62, 2011, 1695–1703.
[24] موسوی‌کاشی، ز.، حجاجی، ح.، حسن‌زاده، ا. «اندازه‌گیری کارایی شبکه‌های اجتماعی سازمانی با رویکرد سرمایه‌ی اجتماعی به کمک مدل تحلیل پوششی داده‌ها»، پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و حسابداری، 1394.
[25] جهانشاهلو، غ.، حسین‌زاده لطفی، ف.، نیکومرام، هـ. «تحلیل پوششی داده‌ها و کاربرد آن»، چاپ اول، تهران: انتشارات آثار نفیس، 1389.
[26] Chen K., Yang G., Khoveyni M. “Measuring performance evolution of academic journals in management science and operations research: A DEA-Malmquist approach”, Journal of Management Science and Engineering, 2 (1), 2017, 34–54.
[27] فرهنگی، ع.، دانایی، ا. «توسعه و اجرای سیستم‌های ارزیابی عملکرد متوازن در سازمان‌های رسانه‌ای»، تهران: انتشارات مکث‌‌نظر، 1392.
[28] Tone K. “A slacks-based measure of efficiency in data envelopment analysis”, European Journal of Operational Research (EJOR), 130, 2001, 498-509.
[29] Soteriades et al. “Improving efficiency assessments using additive data envelopment analysis models: an application to contrasting dairy farming systems”, Agricultural and Food Science, 24, 2015, 235–248.
[30] Kocisova K. Gavurova B., Kotaskova A. “A slack-based measure of agricultural efficiency in the European :union: countries”, Journal of International Studies, 11(1), 2018, 189-200.
[31] Shang Y., Liu H., Lv Y. “Total factor energy efficiency in regions of China: An empirical analysis on SBM-DEA model with undesired generation”, Journal of King Saud University-Science, 32 (3), 2020, 1925-1931.
[32] Oliveira L., Figueira A. “Improving the benchmarking of social media content strategies using clustering and KPI”, International Conference on Project Management, Procardia Computer Science, 121, 2017, 826–834.
[33] Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K. Data envelopment analysis: A comprehensive text with models, applications, references and DEA-solver software, 2nd ed. New York: Springer, 2007.
[34] یونسکو، «شاخص‌های توسعه‌ی رسانه‌ها: چارچوبی برای ارزیابی رسانه‌ها»، چاپ اول به فارسی، تهران: دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، 1390.