شناسایی و اولویت‌بندی ارزش‌های خدمات عمومی در بخش دولتی ایران

نوع مقاله : توصیفی و نظرسنجی

نویسندگان
1 استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
ارزشهای بخش عمومی از ارکان مهم این بخش تلقی میشوند؛ شناسایی این ارزشها حایز اهمیت است چرا که آنها بهعنوان قطبنما، هدایتگر همه فعالیتهای سازمانهای دولتی هستند. مقاله حاضر با هدف تعیین ارزشهای عمومی موردقبول در بخش دولتی ایران انجام شده است. برای این منظور ارزشهای شناساییشده از ادبیات نظری با استفاده از روش دلفی فازی و بر مبنای خرد جمعی بررسی شدند. براساس نتایج حاصل از پژوهش، ارزشها در 5 دسته (اخلاقی، حرفهای، دموکراتیک، انسانی و دینی) قرار میگیرند. یافتههای بهدستآمده از این مرحله با استفاده از پرسش‌نامه و برای اولویتبندی ارزشها بین کارکنان سازمان برنامه و بودجه بدست آمده است. براساس نتایج این بخش ارزشهایی مانند صداقت، حقگرایی و صرفهجویی در اموال عمومی از اولویت بالاتری برخوردار بودند و برتری و نمایندگی در پایینترین اولویت قرار دارند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identifying and prioritizing Public Service Values in Iran’s Public Sector

نویسندگان English

Tayebeh Abbasi 1
abbas nargesyan 1
Maryam Salimi 2
1 Assistant Prof, Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran.
2 MSc of Public Administration, Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran.
چکیده English

Values of public sector are considered to be key elements in this sector; identifying these values is important because they have guiding role for public sector as a compass. This paper aims to determine public acceptance values in Iran's public sector. To this end, the identified values of theoretical literature were investigated using a fuzzy Delphi method based on consensus. Based on results of the research, values were identified in five categories (ethical, professional, democratic, human and religious). The findings of this phase were distributed among the staff of the Program and Budgeting Organization using a questionnaire to prioritize values. According to the results of this section, values such as honesty, fairness and saving in public property have higher priority and superiority and representation were the lowest priority.

کلیدواژه‌ها English

Public Service Values
Ethical values
Professional Values
Democratic Values
Religious Values
Human Values
1) ولیخانی، ماشاالله. شناسایی ارزش های کارکنان بر اساس نظریه سیستم ارزشی آلپورت. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 1392، دوره 15، شماره 6، ص . 150- 158
2) Williams, R. M, 'Values',i n E. Sills , Inter-national Encyclopediaoft heS ocialS ciences(M acMillan, New York). 1996
3) Van Wart,M. Changing Public Sector Values (Gar-land,New York).1998
4) Moorhead,G . and R. W. Griffin:, Organizational Behaviour (Houghton Mifflin,Bo ston). 1989
5) Robbinz, Stephen . Organizathion Behavior.Prentice hall International, INC.2005
6) Maccarthaigh,M. Public service values.CPMR Discussion paper 39, Institute of Public Administration,2008, 57-61
7) Toonen, T.A.J. ‘Administrative Reform: Analytics’ in Peters, B. G and Pierre, J. Handbook of Public Administration (London:Sage, 2003, pp.467-77
8) Kernaghan, K. Integrating Values into Public Service:The Values Statementas Centerpiece. Public Administration, 2003, Review 63(6), 711-719.
9) Moor,M. Recognizing Public Value: Developing a Public Value Account and a Public Value Scorecard, 2012.
10) Witesman,E. From Public Values to Public Value and Back Again, Romney Institute of Public Management, 2016, 771 TNRB Provo, Utah 84602.
11) Van der Wal, Z., L. W. J. C. Huberts, J. H. J. van den Heuvel and E. W. Kolthoff. Central Valueso f Governmentan d Business:D ifferences,Si milarities and Conflicts, Public Administration Quarterly.2006, 30 (3), 314-364.
12، معمارزاده،‌غلامرضا‌و‌جهانگیرفرد،‌مجید،طراحی‌میدل‌میدیریت‌برمبنیای‌ارزش‌در‌سازمان‌های‌دولتی‌ایران،‌ فصلنامه پژوهشگر(مدیریت)، 1382،‌دوره‌هفتم‌،شماره‌نوزدهم‌.
13) صمدیمیارکلائی، حمزه، فقیهی، ابوالحسن، دانشفرد، کرم اله، درک ارزشها در خدمات عمومی؛ ارزشهای
مدیران در سازمانهای دولتی، 1392، فصلنامه‌مطالعات‌رفتار‌سازمانی ، سال هشتم،‌شماره‌(1) صص‌‌ 131-101.
14) طباطبائی ، سیدمهدی، واکاوی «ارزش های ِ محوری» اداره امور عمومی بر اساس آراء و اندیشه های علامه طباطبایی رحمه الله علیه و شهیدمطهری رحمه الله علیه، دانشگاه امام صادق (ع). 1393.
15) خنیقر،حسین ؛ زارعی متین، حسن؛ حسن زاده ، محمدصادق. ارائه مدل مفهومی ارزش های کاری در چارچوب نظام ارزشی اسلامی.مجله علمی-پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی،1391.ص.61-96.
16) Jorgensen,T, B. & Bozeman, B. Public Values: An Inventory,Administrati on&Society,2007, 39 (3),3 54-381.
17) Svara, J. H. The Ethics Primer For Public Administrators In Government And Nonprofit Organizations. Jones & Bartlett Publishers, Burlington, Massachusetts, United States, 2015.
18) Gortner, H. F ‘Values and Ethics’ in Cooper, Terry L. (ed.) Handbook of Administrative Ethics (2nd ed.) (New York: Marcel Dekker, 2001, pp. 509-528
19) Kernaghan, K. The Post-BureaucraticOr ganiza-tiona nd PublicS erviceV alues.I nternational Review of Administrativ Sciences, 2000, 66 (1), 91-104.
20) بیتهام، دیوید و بویل، کوپن، دموکراسى چیست؟ آشنایى با دموکراسى، ترجمه شهرام نقش تبریزى، تهران: ققنوس. 1376
21) جلالى، محمدرضا، مقومات دموکراسى، اندیشه جامعه، 1386، شماره 17 و 18
22) Gill, G. (2000) Dynamics of Democratization. ST Martin’s Press.
23) Astorino TA. A survey of professional values in graduating student nurses of traditional and accelerated baccalaureate nursing programs. PhD Dissertation, Indiana University of Pennsylvania,2006.
24) دلخموش، محمد تقی.شناسایی محتوا و ساختار ارزش های انسانی در دانشجویان ایرانی، فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی تحولی، 1384، شماره 5، ص. 15-34
25) Smith, P.B., & Schwartz, S.H. Values. In J. W. Berry, M.H. Segall & C. Kagitcibasi (Eds.), Handbook of cross-cultural psychology, (2nd ed., Vol. 3, pp. 77-118. Boston, MA: Allyn & Bacon. 1997.
26) Bozeman, B. Public Values and Public Interest: Counterbalancing Economic, 2007.
27) Ugur O, and M,Kemal Oktem. Is There Any Change in the Public Service Values of Different Generations of Public Administrators? The Case of Turkish Governors and District Governors . Jornal of Business Ethics , 2009, 137-156.
28) Molina, D. A., &, Mckeown, C.L. . The Heart Of The Profession : understanding public service values , Jornal Of Public Affais Education , 2009. 375-396.