تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط عدم قطعیت

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
4 استاد، گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش بر موضوع تصمیم‌گیری در فضای عدمقطعیت و بهصورت خاص بر تصمیم‌گیری در حوزه نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان متمرکز است. تصمیم‌گیری در شرایط عدمقطعیت پیچیدگی‌های بسیاری دارد که اتکای صرف به تحلیل‌ها و الگوهای رایج در تصمیم‌گیری را مشکل می‌کند. بنابراین، لزوم توجه به روش‌های جایگزین بهویژه در محیط واقعی تصمیم‌گیری احساس می‌شود. در این پژوهش با رویکردی توصیفی، الگوی این نوع تصمیم‌گیری بهصورت خاص در شرکت‌های دانش‌بنیان با روش‌های کمّی و مدل‌سازی معادلات ساختاری تبیین شده است. تحلیل‌های آماری براساس 320 پرسشنامه محقق ساخته شامل 77 گویه صورتگرفته و از روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS برای مدل‌سازی استفاده ‌شده است. الگوی به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که مقوله‌های زمان و اطلاعات در آفرینش عدمقطعیت نقش زیادی دارند. این عدمقطعیت درنهایت منجر به اتکای تصمیمگیران به روش‌های شهودی تصمیم‌گیری می‌شود. شرایط زمینه‌ای و مداخله‌گر بهترتیب شامل تلاطـم محـیطی، رقبا، تـغییرات بازار، تـغییرات فـناوری، تغییرات کلان و تجربه، آموزش، کنجکاوی و مخزن الگوهای ذهنی روی تصمیم‌گیری شهودی تأثیرگذار هستند که خود پیامدهایی شامل بهبود سرعت و دقت تصمیم‌گیری، خلاقیت، افزایش رضایت و بهبود عملکرد شرکت را بهدنبال دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Explaining and Identifying Factors Affecting Knowledge Based Firms Decision-Making in Uncertainity

نویسندگان English

Amir Hossein Jahanikia 1
mohammad javad hozoori 2
Mehdi Yadollahi 3
Adel Azar 4
1 Ph.D student, Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Management faculty, Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Management faculty Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
4 Professor, Department of Management, Management and Economics faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده English

This paper focuses on the issue of decision making in context of uncertainty and in particular on decision making in innovation and knowledge-based Firms. Decision making in uncertain conditions has many complications that make it difficult to rely solely on analyzes and common models in decision making. Meanwhile, the need to consider alternative methods, especially in the real environment of decision making, is felt. In this research, with a descriptive approach, the model of this type of decision is specifically defined in knowledge-based firms with a quantitative method and structural equation modeling. Statistical analyses were performed on 320 researcher-made questionnaires containing 77 items. Smart PLS software was used for modeling. The obtained model shows that time and information categories play a significant role in creating uncertainty. This uncertainty ultimately leads to the decision-makers' reliance on intuitive decision-making. Underlying conditions and interventions include environmental turbulence, rivals, market changes, technological changes, changes in environments, experiences, education, curiosity, and patterns of mental patterns effect on intuitive decisions that themselves include improvements in speed and accuracy of decision making, creativity, satisfaction and performance of the company.

کلیدواژه‌ها English

Intuitive Decision Making
Uncertainty
innovation
Technology
knowledge based firms
[1] M. Dayan, A. Di Benedetto and M. Colak, "Managerial trust in new product development projects: Its antecedents and consequences",R&D Management, vol. 39, no. 1, p. 21–37, 2009.
[2] G. Hamel, Leading the Revolution, Boston: Harvard Business School Press, 2000.
[3] P. L. Curseu, P. A. Vermeulen and R. M. Bakker, "The psychology of entrepreneurial strategic decisions", in Entrepreneurial Strategic Decision-Making A Cognitive Perspective, Cheltenham, Edward Elgar Publishing Limited, p. 43.,2008
[4] E. Sadler-Smith, E. Shefy, "The intuitive executive: understanding and applying ‘gut feel’ in decision making",Academy of Management Executive, pp. 76-91, 2004.
[5] L. A. Burke and M. K. Miller, "Taking the Mystery Out of Intuitive Decision Making," Academy of Management Executive, vol. 13, no. 4, pp. 91-99, 1999.
[6] K. Eisenhardt,"Making Fast Strategic Decisions in High-Velocity Environments", Academy of Management Journal, pp. 543-567, 1989.
[7] S. J. Armstrong, A. Hird,"Cognitive Style and Entrepreneurial Drive of New and Mature Business Owner-Managers ,"Journal of Business and Psychology, pp. 419-430, 2009.
[8] R. M. Hogarth,"Deciding analytically or trusting your intuition? The advantages and disadvantages of analytic and intuitive thought ,"in Routines of decision making, Mahwah, NJ, Erlbaum, pp. 67-82., 2005
[9] R. Lipshitz , O. Strauss, "Coping with Uncertainty: A Naturalistic Decision-Making Analysis,"Organizational Behavior and Human Decision Processes,pp.149-163,1997
[10] F. H. Knight, Risk, Uncertainty and Profit, Chicago: University of Chicago Press, 1985.
[11] G. Klein, Intuition at work, New York: Doubleday, 2003.
[12] G. Klein, "A naturalistic decision making perspective on studying intuitive decision making", Journal of Applied Research in Memory and Cognition, pp. 164-168, 2015.
[13] O. Hyppänen, "Decision Makers' Use of intuition in the front end of Innovation,” Aalto University publication, Helsinki, 2013.
[14] J. Van den Elshout, P. Vermeulen, "Risk, uncertainty and stakeholder involvement in entrepreneurial decision-making ", in Entrepreneurial Strategic Decision-Making A Cognitive Perspective, Cheltenham,UK, Edward Elgar Publishing Limited, 2008, p. 144.
[15] R. Lipshitz, G. Klein, J. Orasanu, E. Salas, "Focus article: Taking stock of naturalistic decision making", Journal of Behavioral Decision Making, pp. 331-352, 2001.
[16] A. Tversky, "Elimination by aspects: A theory of choice ",Psychological Review, pp. 281-299, 1972.
[17] S. Y. Yahaya, N. Abu-Bakar ",New product development management issues and decision-making approaches ", Management Decision, pp. 1123-1142, 2007.
[18] G. A. Stevens, J. Burley, "Piloting the Rocket of Radical Innovation ",Research-Technology Management, pp. 16-25, 2003.
[19] A. C. R. Van Riel, J. Semeijn, W. Hammedi, J. Henseler,"Technology-based service proposal screening and decision-making effectiveness",Management Decision, pp. 762-783, 2011.
[20] M. Dayan, C. A. Di Benedetto, "Team intuition as a continuum construct and new product creativity:The role of environmental turbulence, team experience and stress",Research Policy, pp. 276-286, 2011.
[21] O. Damien and B., O'Flaherty,"Intuitive decision-making and deep level diversity in entrepreneurial ICT teams.",Journal of Decision Systems. 25. 421-435,2016.
[22] ف. مشهدی حاجی علی، م. رفیعی و م. علیمیری، “الگوی تصمیم گیری شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان در شرایط پیچیده و عدم قطعیت عمیق”، مدیریت نوآوری، جلد2، شماره 2، صص 121-150، 1392.
[23] خ. ح. سیدحمید، ک. امیرمحمد و م. روزا، “مفهوم پردازی فرآیند تصمیم گیری کارآفرینانه در بنگاههای کوچک و متوسط کارآفرین” ،پژوهش نامه مدیریت تحول، جلد 4، شماره 8،صص 53-70، 1391.
[24] D. Kahneman, G. A. Klein,"Conditions for Intuitive Expertise", American Psychologist, pp. 515-526, 2009.
[25] A. Tversky, D. Kahneman,"Judgment Under Uncertainty: Heuristics and Biases ", Science, pp. 1124-1131, 1974.
[26] C. Christensen, M. Raynor, The Innovator´s Solution: Creating and Sustaining Successful Growth, Boston: Harvard Business School Press, 2003.
[27] R. Leifer, C. McDermott, G. O´Conner, L. S. Peters, M. Rice و R. V. Veryzer, Radical Innovation, Boston: Harvard Business School Press, 2000.
[28] A. Raami, S. Mielonen, M. Keinänen, Designers´ Experiences of Intuition: Coaching intuitive skills as a part of creative design process, Helsinki: University of Art&Design, Media Lab, 2010.
[29] Zacca, R., Dayan, M. and Elbanna, S. , "The influence of conflict and intuition on explorative new products and performance in SMEs", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 24 No. 4, pp. 950-970,2017.
[30] Eliëns, R. Eling, K., Gelper, S. & Langerak, F.,"Rational versus intuitive gatekeeping: Escalation of commitment in the front end of NPD",Product Innovation Management. 35,6, pp. 890-907, 2018.
[31] S. Hart, E. J. Hultink, N. Tzokas , H. R. Commandeur, "Industrial Companies´ Evaluation Criteria in New Product Development Gates", Journal of Product Innovation Management, pp. 22-36, 2003.
[32] K. Eling, A. Griffin و F. Langerak," Using Intuition in Fuzzy Front-End Decision-Making: A Conceptual Framework", Journal of product innovation management, pp. 1-15, 2013.
[33] ا. جهانی کیا، م. ج. حضوری، م. یدالهی و ع. آذر، “تبیین مدل تصمیم گیری شهودی در فضای عدم قطعیت ناشی از نوآوری (مورد مطالعه: شرکتهای دانش بنیان)”، مدیریت سازمانهای دولتی، جلد 7، شماره 1،صص 57-72، 1397.
[34] ع. آذر و ر. غلامزاده، مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزیی (PLS-SEM), تهران: نگاه دانش، 1395.

[35] R.Neupane,"Relationship between customer Satisfaction and business", International Journal of Social Sciences and Management, pp. 74-85, 2014.
[36] J. Nunnally, Psychometric theory, New York, NY: McGraw-Hill, 1978.
[37] C. Fornell and D. Larcker, "Structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, pp. 39-51, 1981.
[38] M. Tenenhaus, Y. E.Vinzi, Y.M. Chatelin, C. Lauro,"PLS path modeling", Computational Statistics and Data Analysis, pp. 159-205, 2005.
[39] ع. حسنی‌توابع، م.‌کاظمی، ی.‌مهارتی، "تاثیر عدم‌اطمینان محیطی بر نوآوری سازمانی: تبیین نقش ساختار سازمانی به عنوان متغیر مداخله‌گر", پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، دوره3، شماره 4، زمستان 92، 67-91
[40] N. Khatri and H. Ng, "The role of intuition in strategic decision-making" Human Relations, pp. 57-86, 2000.
[41] L. Marie Kolbe, B. Bossink,A. de Man, "Contingent use of rational,intuitive and political decision-making in R&D" ,Management Decision, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print,2019.