ارائه الگوی شایستگی‌های کارشناسان مالیاتی در سازمان امور مالیاتی ایران: پژوهشی کیفی مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، پردیس آزادی، یزد، ایران.
2 استادیار، بخش مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
3 دانشیار، بخش مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده
به‌نظر می‌رسد سازمان‌هایی که قادر به ایجاد تخصص خاص، ارزشمند و منحصربه‌فرد بوده‌اند، برای نظام شایستگی‌ها اهمیت لازم را قائل شده‌اند، زیرا که می‌دانند شایستگی‌هاست که در محیط کسب‌وکار پویا، آنها را قادر می‌سازد تا موفق‌تر باشند. سازمان امور مالیاتی کشور هم می‌تواند برای نیل به اهداف چشم‌انداز خود، از رویکرد شایستگی‌ها منتفع شود. این پژوهش به دنبال طراحی مدل شایستگی‌های کارشناسان مالیاتی در این سازمان است. پارادایم پژوهش، تفسیری و استراتژی آن، داده‌بنیاد است. از منظر هدف، پژوهشی اکتشافی، از منظر نتیجه، پژوهشی توسعه‌ای و از منظر نوع داده‌ها نیز در زمره پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد. از ابزارهای مطالعات آرشیوی، مصاحبه و پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات موردنیاز استفاده شده است. برای استخراج اطلاعات از داده‌های حاصل از مصاحبه، از تحلیل محتوا و از روش‌های کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. مدیران بخش ستاد سازمان، خبرگان موضوعی، کارشناسان و مدیران عملیاتی استان‌ها، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. نمونه‌گیری هدفمند بوده و با استفاده از روش گلوله‌ برفی 10 نفر از میان جامعه آماری انتخاب شدند. در طراحی مدل، فرایند برنامه‌ریزی مقدماتی، انجام مصاحبه‌ها و تدوین فهرست اولیه شایستگی‌ها، مقایسه فهرست به‌دست‌آمده با فهرست‌ها و الگوهای شایستگی موجود، ارائه تعریف از مفاهیم شایستگی و تدوین فهرست تلفیقی، ارزیابی و پالایش فهرست شایستگی‌ها به‌وسیله گروه خبرگان با استفاده از دلفی فازی و درنهایت طراحی مدل شایستگی‌ها طی شد. در پایان، سه حوزه‌ شایستگی‌های کارکرد حرفه‌ای، رفتاری و زمینه‌ای با 37 مفهوم شایستگی در قالب نه مقوله شناسایی شده و مدل این شایستگی‌ها ارائه شد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Presenting the Tax Officers’ Competency Model in Iranian Tax Administration: A Qualitative Research Based on Grounded Theory

نویسندگان English

arman behrad 1
Mehdi Sabokroo 2
Seyed Mohammad Tabataba'i-Nasab 3
1 PhD in Organizational Behavior and Human Resource Management, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Azadi Campus, Yazd , Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Economics, Management and Accounting - Yazd University - Yazd - Iran.
3 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده English

It seems that companies and organizations that have taken on the importance of competency system, have been able to create special, valuable and unique expertise, since they know in their dynamic business environment, competencies enable them to be more successful than competitors. The Iranian National Tax Administration can also benefit from a competency approach to achieve its goals.This research is aimed at designing a model for the competence of tax officers in this organization.

This research is based on an interpretative paradigm, using a basic strategy, and it is considered to have an exploratory research goal and in terms of the results, it is a developmental research. And from the data viewpoint, it is a qualitative research. Archival studies, Interviews and questionnaires are used for gathering required data. Content analysis and qualitative methods of content analysis were used to extract information from the interview data.The statistical population of the research consisted of managers of departments of the organization, thematic experts, experts and operational managers of the provinces.Purposive sampling was performed and using the snowball method, 10 people were selected from the statistical population. In designing the model, the process of preliminary planning, conducting interviews and compiling an initial list of competencies were finilized.Comparing the list to the existing lists and competency models, it provides a definition of competency concepts and compiling a compilation list, evaluating and refining the list of competencies by the expert group. Finally, the competency model developed. Eventually, three areas of functional, behavioural, and contextual competencies with 37 competency concepts in nine categories were identified and a model of these competencies was presented.

کلیدواژه‌ها English

Competency
Tax Officers
Competency Model
IranianNational Tax Administration
1- Elbaz, Ahmed Mohamed, Mohamed Yacine Haddoud, and Yasser Moustafa Shehawy. "Nepotism, employees’ competencies and firm performance in the tourism sector: a dual multivariate and qualitative comparative analysis approach." Tourism Management 67 (2018): 3-16.
2- Skorková, Zuzana. "Competency models in public sector." Procedia-Social and Behavioral Sciences 230 (2016): 226-234.
3- مطهری نژاد. "جذب منابع انسانی بر مبنای شایستگی." پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی 9، (2017)، ص 21-50
4- سالنامه آماری تحلیلی منابع انسانی سازمان امور مالیاتی کشور، ۱۳۹7
5- Gigliotti, Ralph A, ed. Competencies for Effective Leadership: A Framework for Assessment, Education, and Research. Emerald Publishing Limited, 2019.
6- Traicoff, Denise, Alice Pope, Peter Bloland, Dharmesh Lal, Jhilmil Bahl, Steven Stewart, Tove Ryman et al. "Developing standardized competencies to strengthen immunization systems and workforce." Vaccine 37, no. 11 (2019): 1428-1435.
7- Russo, Dario. "Competency Measurement Model'." In European Conference on Quality in Official Statistics (Q2016), Madrid, pp. 1-22. 2016.
8- Haruta, Junji, Kazue Yoshida, Michiko Goto, Hisashi Yoshimoto, Shuhei Ichikawa, Youhei Mori, Kenji Yoshimi, and Mariko Otsuka. "Development of an interprofessional competency framework for collaborative practice in Japan." Journal of interprofessional care 32, no. 4 (2018): 436-443.
9- Misra, Yogesh, and Vandna Sharma. "An exploratory study on business strategy, competency and firm performance". (2017).
10- Sanghi, Seema. The handbook of competency mapping: understanding, designing and implementing competency models in organizations. SAGE publications India, 2016.
11- Kansal, J, and N. Jain. "Development of Competency Model and Mapping of employees Competencies for Organizational Development: A New Approach." (2019).
12- Sern, Lai Chee, Hamisu Mohammed Adamu, and Kahirol Mohd Salleh. "Development of Competency Framework for Nigerian TVET Teachers in Tertiary TVET Institutions." Journal of Technical Education and Training 11, no. 1 (2019).
13- Esser, Anke, Marion Kahrens, Yusra Mouzughi, and Ester Eomois. "A female leadership competency framework from the perspective of male leaders." Gender in Management: An International Journal 33, no. 2 (2018): 138-166.
14- Mufti, Owais, Gohar Saleem Parvaiz, Mohammad Wahab, and Marium Durrani. "Human Resource Competencies and Organizational Performance: A Study on Banking Sector Managers in Pakistan." Journal of Managerial Sciences 10, no. 1 (2016).
15- Wesselink, Renate, Vincent Blok, Sebastiaan van Leur, Thomas Lans, and Domenico Dentoni. "Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices." Journal of Cleaner Production 106 (2015): 497-506.
16- Liikamaa, Kirsi. "Developing a project manager's competencies: A collective view of the most important competencies." Procedia Manufacturing 3 (2015): 681-687.
17- Asumeng, Maxwell. "Managerial competency models: A critical review and proposed holistic-domain model." Journal of Management Research 6, no. 4 (2014): 1-21.
19- اعرابی، سید محمد و فیاضی، مرجان. استراتژی پژوهش کیفی در حوزه مدیریت. مجله راهبرد، شماره 54، بهار 1389، ص 225 تا 242
20- Graneheim, Ulla H, and Berit Lundman. "Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness." Nurse education today 24, no. 2 (2004): 105-112.
21- Corbin, Juliet, and A. Strauss. "Techniques and procedures for developing grounded theory." Basics of Qualitative Research, 3rd ed; Sage: Thousand Oaks, CA, USA (2008).
22- هوشیار، وجیهه و رحیم نیا، فریبرز. ارائه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول،(13)، 1392، 55- 68.
23- Labrague, Leodoro J, Denise M. McEnroe–Petitte, Konstantinos Tsaras, Jonas P. Cruz, Paolo C. Colet, and Donna S. Gloe. "Organizational commitment and turnover intention among rural nurses in the Philippines: Implications for nursing management." International Journal of Nursing Sciences 5, no. 4 (2018): 403-408.
24- Brown, James R, Jody L. Crosno, and Pui Ying Tong. "Is the theory of trust and commitment in marketing relationships incomplete." Industrial Marketing Management 77 (2019): 155-169.
25- Yao, Tang, Qi Qiu, and Yigang Wei. "Retaining hotel employees as internal customers: Effect of organizational commitment on attitudinal and behavioral loyalty of employees." International Journal of Hospitality Management 76 (2019): 1-8.
26- Yao, Tang, Qi Qiu, and Yigang Wei. "Retaining hotel employees as internal customers: Effect of organizational commitment on attitudinal and behavioral loyalty of employees." International Journal of Hospitality Management 76 (2019): 1-8.
27- Al-Kalbani, Muna Saif, and Suad Saleh Al-Wahaibi. "Testing the multiple intelligences theory in Oman." Procedia-Social and Behavioral Sciences 190 (2015): 575-581.
28- Pervin, L A.&. John, O, B. Personality psychology theory and research. Translation: Javadi M.J. & Kadivar,P. Tehran: Publication aeesh. (Persian). (2002)
29- Allen, Stuart, Peter Williams, and Danielle Allen. "Human resource professionals' competencies for pluralistic workplaces." The International Journal of Management Education 16, no. 2 (2018): 309-320.
30- Pandey, Ashish, Vishal Gupta, and Rajen K. Gupta. "Spirituality and Innovative Behavior in Teams: Examining the Mediating Role of Team Learning." IIMB Management Review (2019).
32- Masuda, Aline D, Florencia M. Sortheix, Barbara Beham, and Loren J. Naidoo. "Cultural value orientations and work–family conflict: The mediating role of work and family demands." Journal of Vocational Behavior 112 (2019): 294-310.
33- Kim, Minjung, Amy Chan Hyung Kim, Joshua I. Newman, Gerald R. Ferris, and Pamela L. Perrewé. "The antecedents and consequences of positive organizational behavior: The role of psychological capital for promoting employee well-being in sport organizations." Sport Management Review 22, no. 1 (2019): 108-125.
34- آرتور اس. ربر. فرهنگ توصیفی روان‌شناسی (توصیفی) (۲۰۰۵). ترجمه یوسف کریمی و همکاران، انتشارات رشد، تهران، (۱۳۹۰)، صفحه ۵۴۴
35- حسن‌زاده، رمضان، سیدحمزه حسینی، ذبیده مرادی، بررسی رابطه بین خودپنداره کلی دانش‌آموزان و عملکرد تحصیلی آنها، فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی، سال هفتم، شماره 24، (1384).
36- Vakola, Maria, Klas Eric Soderquist, and Gregory P. Prastacos. "Competency management in support of organisational change." International Journal of Manpower 28, no. 3/4 (2007): 260-275.
37- Zopiatis, Anastasios. "Is it art or science? Chef's competencies for success." International Journal of Hospitality Management 29, no. 3 (2010): 459-467.
38- Bowman, James S, Jonathan P. West, and Marcia A. Beck. Achieving Competencies in Public Service: The Professional Edge: The Professional Edge. Routledge, 2014.
39- Patanakul, Peerasit, and Dragan Milosevic. "A competency model for effectiveness in managing multiple projects." The Journal of High Technology Management Research 18, no. 2 (2008): 118-131.
40- Ennis, Michelle R. Competency models: a review of the literature and the role of the employment and training administration (ETA). Office of Policy Development and Research, Employment and Training Administration, US Department of Labor, 2008.
41- رضایت، غلامحسین، یمنی دوزی سرخابی، محمد، کیامنش، علیرضا و نوه ابراهیم، عبدالرحیم، طراحی الگوی شایستگی‌های روسای دانشگاه‌های دولتی ایران. دو فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال چهارم، شماره اول، پاییز و زمستان، (1390).
42- Lambert, Eric G, Linda D. Keena, Matthew Leone, David May, and Stacy H. Haynes. "The effects of distributive and procedural justice on job satisfaction and organizational commitment of correctional staff." The Social Science Journal (2019).
43- Chen, Xiaoyu, and Pengfei Jiang. "Competency Model-Based Improvement of Marketing Training Process Design". In 3rd International Seminar on Education Innovation and Economic Management (SEIEM 2018). Atlantis Press, 2019.