استراتژی‌های نوآوری، موفقیت کارآفرینانه و نقش میانجی ظرفیت جذب دانش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، ایران.
2 کارشناس ارشد کارآفرینی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3 کارشناس ارشد کارآفرینی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده
این پژوهش به تجزیه‌‌و‌تحلیل نظری این موضوع می‌پردازد که بنگاه‌های دانش‌بنیان باتوجه‌به ظرفیت جذب دانشی که دارند و نقش ویژه‌ای که ظرفیت جذب در ایجاد مزیت رقابتی و به طبع آن در انتخاب استراتری‌های نوآوری و دستیابی به موفقیت کارآفرینانه دارد، چه استراتژی‌های نوآوری را به‌کار می‌گیرند که بیشترین تأثیر را بر موفقیت کارآفرینانه آنها داشته است. جامعه آماری این پژوهش شرکت‌های مستقر در مرکز تحقیقاتی اصفهان هستند که با استفاده از نمونه‌گیری ساده تصادفی 196 شرکت انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. برای تحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد از بین استراتژی‌های نوآوری، به‌کارگیری استراتژی‌های تهاجمی بیشترین تأثیر را بر موفقیت کارآفرینانه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، همچنین مشخص شد که ظرفیت جذب دانش توانسته به‌عنوان میانجی در این رابطه نقش‌آفرینی کند. از دیگر نتایج این پژوهش، تأثیر 7/46 درصدی استراتژی نوآوری بر ظرفیت جذب دانش و همچنین تأثیر 7/51 درصدی ظرفیت جذب دانش بر موفقیت کارآفرینانه بنگاه‌های دانش‌بنیان می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Innovation Strategies, Entrepreneurial Success and the Role of Knowledge Absorption Capacity

نویسندگان English

alireza amini 1
Hamidreza Fatahi 2
Peyman Dolatshah 3
1 Professor, Department of Management, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 M.A. student of Entrepreneurship, Management Department, University of Kashan, Iran.
3 M.A. student of Entrepreneurship, Management Department, University of Kashan, Iran.
چکیده English

This study analyzed the theoretical innovation strategies and their impact on success of knowledge-based entrepreneurial businesses intermediator's absorption capacity. In fact, this paper explores how knowledge-based firms use their innovation strategies, which have the greatest impact on their entrepreneurial success,based on their absorption capacity. The study population was companies based in Isfahan research centersandby simple random sampling of 196 companies were selected as research sample fordistribution of questionnaire. For data analysis and hypothesis of structural equation modeling,Smart PLS 2 partial least squares software was used. The results of this study shows that the impact of innovation strategy on absorption capacity is7.51%, and the impact on the absorption capacity of entrepreneurial success on knowledge-based firms is 7.46 %.

کلیدواژه‌ها English

Innovation Strategies
Innovation Capacity
Entrepreneurial Success
Knowledge-Based Firms
.سروری اشلیکی، زهرا. (1391). ارائه مدلی مفهومی از شرکت‌های دانش‌بنیان. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان، بابلسر.
2. Babkin, A., Lipatnikov, V. & Muraveva, S. (2015). Assessing the impact of innovation strategies and R&D costs on the performance of IT companies. Social and Behavioral Sciences, 207, 749-758.
3. Karabulat, a. (2015). Effects of Innovation Strategy on Firm Performance: A Study Conducted on Manufacturing Firms in Turkey. Social and Behavioral Sciences, 195, 1338-1347.
4. Hung, R. Y. Y., Lien, B. Y. H., Yang, B., Wu, C. M., & Kuo, Y. M. (2011). Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry. International business review, 20(2), 213-225.
5. فتحی‌زاده، سجاد.، دانش‌فرد، کرم‌اله.، پارساضیابری، لیلا.، و ملاجعفری، ابوالفضل. (1390). فرهنگ سازمانی، ظرفیت جذب و موفقیت اجرای IT. رسالت مدیریت دولتی، شماره4، صفحات 86-73.
6. Wei-Wen, W. (2009). A competency-based model for the Success of an Entrepreneurial start-up. WSEAS Transactions on Business and Economics, 6(6), 279-291.
7. Owoseni, O. & Akanbi, P. (2010). Entrepreneurial Intentions: A Theoretical Framework. Journal of Management and Corporate Governance, 2(4), 132-148.
8. Oyeku, O. M., Oduyoye, O., Asikhia, O., Kabuoh, M., & Elemo, G. N. (2014). On entrepreneurial success of small and medium enterprises (SMEs): A conceptual and theoretical framework. Journal of Economics and Sustainable Development, 5(16), 14-23.
9. Aguinis, H., & Pierce, C. A. (2008). Enhancing the relevance of organizational behavior by embracing performance management research. Journal of Organizational Behavior, 29(1), 139-145.
10. Gorgiveski M. J., & Ascalon E. M. (2011). Small business owners’ success criteria: A values approach to personal differences. Journal of Small Business Management, 49(2), 207-232.
11. Lendel, V. & Varmus, M. (2011). Innovation strategy in Slovak businesses. World Academy of Science, Engineering and Technology, 64, 1137-1146.
12. ملک اخلاق، اسماعیل.، مرادی، محمود.، مهدی زاده، مهران.، و درستکار احمدی، ناهید (1392). گزینش استراتژی های نوآوری با استفاده از رویکرد ترکیبی دلفی-فرآیند تحلیل شبکه(مورد مطالعه: شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران-مپسا). مدیریت بازرگانی، دوره5، شماره3، صفحات 172-145.
13. Wei, Y., & Wang, Q. (2011). Making sense of a market information system for superior performance: The roles of organizational responsiveness and innovation strategy. Industrial Marketing Management, 40, 267-277.
14. Gilbert, J. (1994). Choosing an innovation strategy: Theory and practice. Business Horizons, 337(6), 16-21.
15. Parnel, J. A., Lester, D.L., & Menefee, M.L. (2000). Strategy as a response to organizational uncertainty: An alternative perspective on the strategy-performance relationship. Management Decision, 38(8), 520-530.
16. Guan, J. C., Richard, C. M., Tang, E. P., & Lau, A. K. (2009). Innovation strategy and performance during economic transition: Evidences in Beijing, China. Research Policy, 38(5), 802-812.
17. Akman, G. & Yilmaz, C. ( 2008). Innovative capability, innovation strategy and market orientation: An empirical analysis in Turkish software industry. International Jour of Innovation Management, 12(1), 69-111.
18. Entrialgo, M., Fernandez, E., & Vazquez, C. (2000). Linking entrepreneurship and strategic management: evidence from Spanish SMEs. Technovation, 20(8), 427-436.
19. Miles, R. & Snow, C. (1978). Organizational strategy, structure, and process. New York: McGraw-Hill.
20. Venkatraman, N. (1989). Strategic orientation of business enterprises: The construct, dimensionality and measurement. Management Science, (8)35, 942-962.
21. Droge, C., Calantone, R., & Harmancioglu, N. (2008). New product success: Is it really controllable by managers in highly turbulent environments?. The journal of product innovation management, 25, 272-286.
22. Gupta, V., MacMillan, I., & Surie, G. (2004). Entrepreneurial leadership: Developing and measuring a cross-cultural construct. Journal of Business Venturing, 19, 241-260.
23. Cohen, W., & Levinthal, D. (1990). Innovation and learning:The two faces of R&D. Economic Journal, 99, 569-596.
24. Mowery, D., & Oxley, J. (1995). Inward technology transfer and competitiveness: The role of national innovation systems. Cambridge Journal of Economics, 19, 67-93.
25. Kim, L. (1998). Crisis construction and organizational learning:Capability building in catching-up at Hyundai Motor. Organizafion Science, 9, 506-521.
26. Zahra, S., & George, G. (2002). Absorptive Capacity: A Review,Reconceptualization, and Extension. Academy of Management Review, 27(2), 185-203.
27. Szulanski, G. (1996). Exploring internal stickiness: Impediments to the transfer of best practice within the firm. Strategic Management Journal, 17, 27-43.
28. نصراصفهانی، علی.، انصاری، رضا.، و مولایی خوراسگانی، ریحانه. (1395). بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش بر کارآفرینی سازمانی(مورد مطالعه: شرکت‌های مستقر در شهرک علمی-تحقیقاتی استان اصفهان). توسعه کارآفرینی، دوره9، شماره3، صفحات396-377.
29. وکیلی، یوسف.، و شهریاری، سلطانعلی. (1395). تبیین نقش اشتراک دانش بر دوسوتوانی سازمانی: نقش میانجی ظرفیت جذب شرکت (مورد مطالعه: شرکت های تولید دارو(، توسعه کارآفرینی، دوره9، شماره3، صفحات591-573.
30. Sarwoko, E., Surachman, A., & Hadiwidjojo, A. (2013). Entrepreneurial Characteristics and Competency as Determinant of Business Performance in SMEs. Journal of Business and Management, 7(3), 31-38.
31. Islam, M., Khan, K. M., Obaidullah, A., & Alam, M. (2011). Effect of Entrepreneur and Firm Characteristics on the Business Success of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Bangladesh. International Journal of Business and Management, 6(3), 289-299.
32. Beal, . R. (2000). Environmental scanning competitive strategy and organizational performance: The small manufacturing firms. Journal of Small Business Management, 22, 27-45.
33. Murphy, G., Trailer, J. & Hill, R. (1996). Measuring Performance in Entrepreneurship Research. Journal of Business Research, 36(1), 15-23.
34. Perez, E. & Canino, R. (2009). The Importance of the Entrepreneur’s Perception of Success. Review of International Comparative Management, 10(5), 990-1003.
35. رضوانی، مهران.، و طغرایی، محمدتقی. (1390). نقش آفرینی سرمایه اجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت‌های دانش‌بنیان(مورد مطالعه: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). پژوهش‌نامه مدیریت تحول، شماره6، صفحات 53-28.
36. خیاطیان، محمد صادق.، طباطباییان، حبیب‌اله.، امیری، مقصود.، و الیاسی، مهدی.(1394). تحلیل محتوای ویژگی های شرکت های دانش‌بنیان. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، دوره5، شماره2، صفحات 47-21.
37. ENSR, Observatory of European SMEs. European Commission.
Available at: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/sme observatory/index_en.htm
38. Malek Akhlagh, E., Moradi, M., Mehdizade, M. & Dorostkar Ahmadi, N. (2013). Innovation Strategies, Performance Diversity and Development: An Empirical Analysis in Iran Construction and Housing Industry. Iranian Journal of Management Studies (IJMS), 6(2), 31-60.
39. Tu, Q., Vonderembse, M. A., Ragu-Nathan, T. S., & Sharkey, T. W. (2006). Absorptive capacity: Enhancing the assimilation of time-based manufacturing practices. Journal of Operations Management, 24(5), 692-710.
40. Hughes, M., & Morgan, R. E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial marketing management, 36(5), 651-661.
41. Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139-151.
42.امینی، علیرضا.، دولتشاه، پیمان.، و فتاحی، حمیدرضا (1396). سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه و نقش میانجی تسهیم دانش. مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره4، شماره4، صفحات 569-547.
43. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing, in Rudolf R. Sinkovics, Pervez N. Ghauri (ed.). New Challenges to International Marketing (Advances in International Marketing, 20, 227–319.
44. Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, Vol. Contributed Papers, CLEUP, Padova, pp. 739–742.