ارائه یک مدل مفهومی برای تبیین نقش قابلیت سازمانی مدیریت مشارکت در افزایش عملکرد سازمانی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و فناوری‌های نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 استاد، گروه مدیریت مهندسی، دانشکده مدیریت و فناوری‌های نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 دانشیار، گروه مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت و فناوری‌های نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
4 استادیار، گروه مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت و فناوری‌های نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
هدف اصلی این مطالعه، ارائه یک مدل مفهومی مناسب برای توضیح هر‌چه‌بهتر رابطه میان قابلیت سازمانی مدیریت مشارکت، عملکرد شرکت و معرفی متغیرهای میانجی مطرح در این رابطه با تمرکز بر دو دیدگاه منبع محور و قابلیت پویا می‌باشد. در این پژوهش در اندازه‌گیری مفهوم قابلیت مدیریت مشارکت به‌منظور انطباق هرچه بیشتر آن با تغییرات محیطی، از دیدگاه قابلیت پویا بهره گرفته شده است و برای توضیح نحوه تأثیرگذاری آن بر عملکرد شرکت، با تمرکز بر دیدگاه منبعمحور، دو متغیر میانجی (به اشتراک گذاری مؤثر منابع و توسعه مشترک دانش و قابلیتها) تعریف شده است. همچنین برای آزمون مدل پیشنهادی و فرضیه‌های مرتبط با آن از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج بررسی 79 همکاری راهبردی در صنایع دفاعی هوایی - که با استفاده از پرسشنامه انجام شده است- روایی و پایایی مدل پیشنهادی و تمام فرضیههای در نظر گرفته شده را مورد تأیید قرار میدهد. براساس نتایج این پژوهش، یک شرکت برای اینکه بتواند همواره از ایجاد مشارکت‌های بین سازمانی درزمینه جذب، توسعه منابع و قابلیتهای موردنیاز خود بهره ببرد، باید نخست در درون خود فرایندها و رویه‌های سازمانی مرتبط با چهار زیرقابلیت منعکس‌کننده قابلیت مدیریت مشارکت (پیش‌کنشگری مشارکت، هماهنگی بین‌ سازمانی، یادگیری بین ‌سازمانی و تحول‌ مشارکت) را نهادینه و یکپارچه سازد و با بهره‌گیری از قابلیت به وجود آمده، همکاری‌های گسترده و مستمری را با شرکای خود درزمینه به اشتراک‌گذاری مؤثر منابع مکمل و توسعه مشترک دانش‌ها و قابلیتهای جدید و منحصر‌به‌فرد طرح‌ریزی کند. مقیاس‌های اندازه‌گیری و شاخصهای ارائه شده در این پژوهش نیز می‌تواند مرجع مناسبی برای مدیران در توسعه این قابلیت در سازمان خود باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Developing a Conceptual Model for Explaining Alliance Management Capability Role in Increasing Organizational Performance

نویسندگان English

Omid Mohebimanesh 1
Reza Hosnavi 2
Gholamreza Tavakoli 3
Abolfazl Bagheri 4
1 Ph.D. Student in industrial Management, Faculty of Management and Soft Technologies, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
2 Professor, Faculty of Management and Soft Technologies. Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
3 Associate Prof. Faculty of Management and Soft Technologies, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
4 Assistant Prof. Faculty of Management and Soft Technologies, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
چکیده English

The main objective of this study is to provide an appropriate conceptual model for better explanation the relationship between alliance management capability and firm performance with introducing mediator variables focusing on two views of resource-based view and dynamic capability.In this research, in conceptualizingalliance management capability in order to better adapt it to environmental changes, it has been used from the view of dynamic capability and to explain how it affects firm performance, two mediator variables (effective resource sharing and joint development of knowledge and capabilities) are defined focusing on the resource-based view.In order to test the suggested model of research and its related hypotheses, structural equation modeling with partial least squares approach has been used.The results of testing the proposed research model which has been done in 79 strategic alliances in the air defense industriesusing questionnaires, confirm the validity and reliability of the proposed model and all the hypotheses considered. According to the results of this research, a firm in order to be able to continuously absorb and develop its resources and capabilities through inter-organizational alliance, should first institutionalize and integrate the processes and routines associated with the four sub-capabilities reflecting the alliance management capability (alliance proactiveness, alliance coordination, alliance learning, and alliance transformation) and by using the generated capability, establish a widespread and continuous collaborations with its partners on the effective sharing of complementary resources and joint development of new and exclusive knowledge and capabilities. Also, the measurement scales and indicators provided in this study can be a good reference for managers to develop this capability in their organizations.

کلیدواژه‌ها English

Alliance Management Capability
Resource-Based View
Dynamic Capability View
Effective Resource Sharing
Joint Development of Knowledge and Capabilities
[1] Russo, M. (2017). Alliance Management as Source of a Successful Strategy. European Scientific Journal, ESJ, 13(7).
[2] Jiang, W. (2014). Business partnerships and organizational performance: The role of resources and capabilities: Springer Science & Business Media.
[3] Saebi, T. (2011). Succesfully managing alliance portfolios: An alliance capability view. Maastricht University.
[4] Russo, M., & Cesarani, M. (2017). Strategic Alliance Success Factors: A Literature Review on Alliance Lifecycle. International Journal of Business Administration, 8(3), 1.
[5] Niesten, E., & Jolink, A. (2015). The impact of alliance management capabilities on alliance attributes and performance: a literature review. International journal of management reviews, 17(1), 69-100.
[6] Duysters, G. M., & Heimeriks, K. H. (2003). Developing alliance capabilities in a new era. Eidhoven Centre for Innovation Studies, The Netherlands, Working Paper,3.
[7] Wang, Y., & Rajagopalan, N. (2015). Alliance capabilities: review and research agenda. Journal of management, 41(1), 236-260.
[8] Heimeriks, K. H., & Duysters, G. (2007). Alliance capability as a mediator between experience and alliance performance: An empirical investigation into the alliance capability development process. Journal of Management Studies, 44(1), 25-49
[9] Schreiner, M., Kale, P., & Corsten, D. (2009). What really is alliance management capability and how does it impact alliance outcomes and success? Strategic management journal, 30(13), 1395-1419.
[10] Schilke, O., & Goerzen, A. (2010). Alliance management capability: an investigation of the construct and its measurement. Journal of management, 36(5), 1192-1219.
[11] Leischnig, A., Geigenmueller, A., & Lohmann, S. (2014). On the role of alliance management capability, organizational compatibility, and interaction quality in interorganizational technology transfer. Journal of Business Research, 67(6), 1049-1057.
[12] Heimeriks, K., & Schreiner, M. (2002). Alliance capability, collaboration quality, and alliance performance: an integrated framework. Eindhoven Center for Innovation Studies, Eindhoven, 31-49.
[13] Castro, I., & Roldán, J. L. (2015). Alliance Portfolio Management: Dimensions and Performance. European Management Review, 12(2), 63-81.
[14] Lambe, C. J., Spekman, R. E., & Hunt, S. D. (2002). Alliance competence, resources, and alliance success: conceptualization, measurement, and initial test. Journal of the academy of Marketing Science, 30(2), 141-158.
[15] Wittmann, C. M., Hunt, S. D., & Arnett, D. B. (2009). Explaining alliance success: Competences, resources, relational factors, and resource-advantage theory. Industrial Marketing Management, 38(7), 743-756.
[16] Grant, R. M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition: John Wiley & Sons .
[17] Schilling, M. A. (2005). Strategic management of technological innovation: Tata McGraw-Hill Education.
[18] Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120.
[19] Teece, D. J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic management journal, 509-533 .
[20] Teece, D. J. (2007). Explicating dynamic capabilities: the nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance. Strategic management journal, 28(13), 1319-1350 .
[21] Huikkola, T., Ylimäki, J., & Kohtamäki, M. (2013). Joint learning in R&D collaborations and the facilitating relational practices. Industrial Marketing Management, 42(7), 1167-1180.
[22] Parise, S., & Henderson, J. C. (2001). Knowledge resource exchange in strategic alliances. IBM Systems Journal, 40(4), 908-924.
[23] Li, Y., Zhang, Y., & Zheng, S. (2016). Social capital, portfolio management capability and exploratory innovation: evidence from China. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(6), 794-807.
[24] Das, T. K., & Teng, B.-S. (2000). A resource-based theory of strategic alliances. Journal of management, 26(1), 31-61.
[25] Kale, P., & Singh, H. (2007). Building firm capabilities through learning: the role of the alliance learning process in alliance capability and firm‐level alliance success. Strategic management journal, 28(10), 981-1000.
[26] Zhan, W., & Chen, R. R. (2013). Dynamic capability and IJV performance: The effect of exploitation and exploration capabilities. Asia Pacific Journal of Management, 30(2), 601-632
[27] Lavie, D. (2006). The competitive advantage of interconnected firms: An extension of the resource-based view. Academy of management review, 31(3), 638-658
[28] Cao, M., & Zhang, Q. (2012). Supply Chain Collaboration: Roles of Interorganizational Systems, Trust, and Collaborative Culture: Springer Science & Business Media .
[29] Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing New challenges to international marketing (pp. 277-319): Emerald Group Publishing Limited
[30] Krause, D. R., Handfield, R. B., & Tyler, B. B. (2007). The relationships between supplier development, commitment, social capital accumulation and performance improvement. Journal of operations management, 25(2), 528-545.
[31] Zybell, U. (2013). Partner management–managing service partnerships in the supply chain–a systemic perspective. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 43(3), 231-261.
[32] Sarkar, M., Aulakh, P. S., & Madhok, A. (2009). Process capabilities and value generation in alliance portfolios. Organization science, 20(3), 583-600.
[33 Young-Ybarra, C., & Wiersema, M. (1999). Strategic flexibility in information technology alliances: The influence of transaction cost economics and social exchange theory. Organization science, 10(4), 439-459.
[34] Zhang, C., Gunasekaran, A., & Wang, W. Y. C. (2015). A comprehensive model for supply chain integration. Benchmarking: An International Journal, 22(6), 1141-1157.
[35] Cao, M., Vonderembse, M. A., Zhang, Q., & Ragu-Nathan, T. (2010). Supply chain collaboration: conceptualisation and instrument development. International Journal of Production Research, 48(22), 6613-6635.
[36] Joshi, S. (2015). Designing and Implementing Global Supply Chain Management: IGI Global.