شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا و بالقوه

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 دانشیار، گروه توسعه کارآفرینی،دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
2 دانشیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
4 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
چکیده
دانش ضمنی کارآفرینان نوپا یا استارتآپی تسهیمپذیر است و در فرایند دوسویۀ همآموزی و تسهیم بهبود می‌­یابد. اگرچه این فرایند با وجود نقشی کلیدی در راهاندازی کسبوکار به دلایلی چون حساسیت نسبت به ایدۀ اصلی کسبوکار، کمتر رخ­میدهد. روش این پژوهش با توجه به هدف آن، که شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در کارآفرینان نوپاست؛ موردپژوهی روایتی برگزیده شد. اطلاعات این پژوهش کیفی با مصاحبۀ نیمهساختار یافتۀ عمیق با 18 کارآفرین نوپا و جویای دانش کسبوکار (11 مرد و 7 زن؛ 13 نفر در حوزۀ فناوری اطلاعات و 5 نفر در حوزههای دیگر خدماتی) گردآوری شد. کدگذاری، دستهبندی و تحلیل شواهد گفتاری برآمده از مصاحبه با کارآفرینان نیز به یاری نرمافزار اطلس­تی انجام شد. یافتههای پژوهش در قالب الگویی یکپارچه از عوامل مؤثر بر تسهیم دانش، در میان کارآفرینان نوپا نشان داد سه دسته عوامل فردی (باور و انگیزه فردی، پیوند با شبکههای اجتماعی، مهارت ارتباطهای بین فردی، اعتماد، ترس از به اشتراکگذاری، آگاهی از منابع دانش، خانواده و ...)؛ سازمانی (سبک رهبری، استراتژی، فناوری، نظام انگیزش و پاداش، قوانین سازمانی، فرهنگ و ساختار) و محیطی (محیط ملی صنعت، محیط ملی کسبوکار، محیط بینالملل صنعت، محیط اختصاصی کسبوکار: روابط رقبا، و ...) تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا را متأثر میسازد.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identification of Effective Factors of Knowledge Sharing among Nascent and Potential Entrepreneurs

نویسندگان English

Saeed Jafari-Moghadam 1
Mohammad Reza Zali 2
Fatemeh Ghafourian 3
Nasrin Parishan 4
1 Associate Professor at The University of Tehran.
2 University of TehranFaculty of Entrepreneurship
3 PhD Candidate of Entrepreneurship at the University of Tehran
4 Graduate of University of Tehran
چکیده English

Tacit knowledge of startup entrepreneurs is sharable and will improve in a mutual process of co-learning and sharing. This process plays the key role in launching a new business, but it is happen seldom among startup entrepreneurs’ because they are so sensitivity to their startups ideas. As the research goal is to identify factors affecting knowledge sharing among startup entrepreneurs’, we have selected a methodology of narrative cased study. In this qualitative research in order to collect information, we have conducted a deep semi-structured interviews with 18 knowledge aspirants’ startup entrepreneurs (11 male and 7 female; including 13 IT startups and 5 other services entrepreneurs). Coding, categorizing, and analyzing verbal evidences of startup entrepreneurs’ interviews, has been conducted by ATLAS.ti. Software. Research findings showed in an integrated design of triplet factors affecting sharing knowledge among startup entrepreneurs; (1) individual factors (including personal beliefs and motives, connecting with social networks, interpersonal communication skills, trust, fear of sharing, awareness of knowledge sources, and family), (2) Organizational factors (leadership style, strategy, technology, motivation and reward system, organizational rules, culture and structure) and (3) environmental factors (industry national environment, business national environment, industry international environment and business specific environment such as customers and competitors relations.

کلیدواژه‌ها English

knowledge Sharing
Startup Entrepreneurs
Narrative Case Study
Effective factors
[1] Global Report: Global Entrepreneurship Report (2017-2018), Babson Colleague (2018) 20.
[2] Nyström, K. “Entrepreneurial employees: Are they different from independent entrepreneurs”, CESIS Electronic Working Paper Series, No. 281 (2012).
[3] Chen, T., Chen, Y., Chen, P., Lin, C., A two-dimensional knowledge authorization evaluation method enabling inter-enterprise knowledge sharing, Computers & Industrial Engineering, 108 (2017) 124-135.
]4[ کاظمی، م.؛ وحیدی مطلق، ط.؛ وحیدی مطلق، س. بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی، پژوهش‌های مدیریت عمومی، 7 (23): (1393) 107-128.
[5] Lin, H. F., & Lee, G. G. Perceptions of senior managers toward knowledge-sharing behavior. Management Decision, 42(1/2) (2004) 108−125.
[6] Soto-Acosta, P., Popa, S., & Palacios-Marqués, D. Social web knowledge sharing and innovation performance in knowledge-intensive manufacturing SMEs, The Journal of Technology Transfer, 42(2) (2017) 425–440.
[7] Centobelli, P. Cerchione, R. and Esposito, E Knowledge Management in Startups: Systematic Literature Review and Future Research Agenda Sustainability, 9 (2017) 1-19, www.mdpi.com/journal/sustainability.
[8] Alici, E. N. Cengizoglu, E. The Effect of Knowledge Management in Start-ups: Exploring the Transition Process of a Start-up from Temporary to a Permanent Organization, Master Thesis. Umeå School of Business and Economics, (2017).
[9] Hafeez, K. Fathalla, M. A. Foroudi, P. Nguyen, B. Gupta, S. "Knowledge sharing by entrepreneurs in a virtual community of practice (VCoP)", Information Technology & People, (2018) 32-46: https://doi.org/10.1108/ITP-09-2016.
[10] Riege, A., Three-dozen Knowledge-Sharing Barriers Managers must consider. Journal of Knowledge Management, 9 (3) (2005) 18 – 35.
[11] Cabrera, A., Collins, W. C., & Salgado, J. F. Determinants of individual engagement in knowledge sharing. International Journal of Human Resource Management, 17(2) (2006) 245−264.
[12] Chen, C. J., Huang, J.W. & Hsiao, Y.C. (2010) Knowledge management and innovativeness: the role of organizational climate and structure. International Journal of manpower, 31(8): 848-870.
[13] Marks, M. A., Mathieu, J. E., & Zaccaro, S. J. (2001) A temporally based framework and taxonomy of team processes. Academy of Management Review, 26(3): 356−375.
[14] Wasko, M. M., & Faraj, S. (2000) “It is what one does”: Why people participate and help others in electronic communities of practice. The Journal of Strategic Information Systems, 9(2–3): 155−173.
[15] Bock, G. -W., Zmud, R. W., Kim, Y. -G., & Lee, J. -N. (2005) Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29(1): 87−111.
[16] Chiu, C. -M., Hsu, M. -H., Wang, E., & T. G. (2006) Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support Systems, 42(3): 1872−1888.
[17] Soto-Acosta, P., Popa, S., & Palacios-Marqués, D. (2016) E-business, organizational innovation and firm performance in manufacturing SMEs: An empirical study in Spain. Technological and Economic Development of Economy, 22(6): 885-904.
[18] Jones, M. C. (2005) Tacit knowledge sharing during ERP implementation: A multi-site case study. Information Resources Management Journal, 18(2): 1−23.
[19] Kukko, M., (2013) Knowledge Sharing Barriers of Acquisitioned Growth: A Case Study from a Software Company. International Journal of Engineering Business Management 5(8): 18 – 29.
[20] Noor, N. & Salim, J. (2011) Factors Influencing Employee Knowledge Sharing Capabilities in Electronic Government Agencies in Malaysia. International Journal of Computer Science, 8(4): 106 – 114.
[21] Brink, P. V. D. (2001) Measurement of Conditions for Knowledge Sharing, Proceedings 2nd European Conference on Knowledge Management, Bled: 1-16.
[22] Zhang, J., Faerman, S. R., & Cresswell, A. M. (2006) The effect of organizational/technological factors and the nature of knowledge on knowledge sharing. Paper presented at the System Sciences, 2006. HICSS'06. Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference.
[23] Wang, Sh. & Noe, R. (2010) Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20 (2): 115-131.
]24[ میرفخرالدینی، ح. و همکاران، مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت-های کوچک و متوسط، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 9(2): (1389) 103-118.
]25[ قلیچلی، ب. قرائی‌پور، ف. تاثیر تسهیم دانش بر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کیفیت خدمات: مورد مطالعه: کارشناسان واحد فناوری اطلاعات شعب سازمان تامین اجتماعی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، 13(2): (1393) 127-143.
[26] Lowder, B. Tim (2009) Choosing a Methodology for Entrepreneurial Research: A Case for Qualitative Research in the Study of Entrepreneurial Success Factors. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1413015.
[27] Baker, Ted, Powell, E. Erin, and E.F. Fultz, Andrew (2017) WHATDDYA KNOW, Qualitative Methods in Entrepreneurship, Companion ch16.indd.
[28] Foss, L. Gibson, D. (2015) The Entrepreneurial University: Context and Institutional Change (Routledge Studies in Innovation, Organizations and Technology) 1st Edition. New York, Routledge.
(29) اکبری، م. و غفوریان، ف. تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از نرم‌افزار Atlas.ti.، چاپ دوم، تهران: موسسۀ چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، (1393).
(30) جعفری مقدم، س. رویکردی مستند به کارآفرینی در سازمان‌های خدمات عمومی، تهران: موسسۀ چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، (1396).
(31). دانایی‌فرد، ح.؛ الوانی، م. و آذر، ع. روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: انتشارات صفار، (1395).
(32). دانایی‌فرد، ح. و مظفری، ز. ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تاملی بر استراتژی‌های ممیزی پژوهشی، پژوهش‌های مدیریت، 1(1): (1387) 131-162.
[33] Chow, C. W., Harrison, G. L., McKinnon, J. L., & Wu, A. (1999) Cultural influences on informal information sharing in Chinese and Anglo-American organizations: An exploratory study. Accounting, Organizations and Society, 24(7): 561−582.