مزیت رقابتی پایدار و تصویر برند سازمان: تبیین نقش استراتژی بازاریابی و تعاملات اجتماعی مشتریان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.
3 دانشگاه علم و صنعت
چکیده
امروزه با شدت‌گرفتن رقابت در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار به‌ویژه صنایع خدماتی، سازمان‌ها جهت دستیابی به اهداف خود نظیر ایجاد ذهنیت مثبت در جامعه هدف، ایجاد رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده و در‌نهایت، دسترسی به سود بیشتر به دنبال خلق و استفاده بهینه از مزیت‌های رقابتی خود نسبت به رقبا هستند. این امر به‌خصوص در بخش خصوصی با توجه به جایگاه مهم مشتریان پر رنگ‌تر به نظر می‌رسد و می‌توان بیان کرد هر‌چه قدر مزیت رقابتی آنها پایدارتر باشد، می‌توانند در این زمینه موفق‌تر عمل کنند. با توجه به اهمیت این مسئله و ضرورت بررسی تأثیرگذاری مزیت رقابتی پایدار بر تصویر برند سازمان، تحقیق حاضر با رویکردی توصیفی/ پیمایشی و با هدفی توسعه‌ای- کاربردی انجام شده است. بیش از 489 پرسشنامه در بین مشتریان و استفاده‌کنندگان از خدمات بیمارستان‌های خصوصی استان مازندران توزیع شد. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری/ محتوایی و همچنین روایی همگرا و واگرا و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ‌‌ (84 درصد) و روش


پایایی ترکیبی(81 درصد) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که مزیت رقابتی پایدار سازمانی می‌تواند از راه استراتژی‌های مناسب بازاریابی بر تصویر برند سازمان اثرگذار باشد که این امر به تعاملات اجتماعی مشتریان به عنوان متغیر تعدیلگر بستگی دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Sustainable competitive advantage and brand image: Explaining the role of marketing strategy and social interactions

نویسنده English

firouzeh azizi 1
1 assistance professor,Tarbiat Modares University
چکیده English

Nowadays, with the intensification of competition in various business areas, especially service industries, organizations achieve their goals such as creating a positive attitude in the target community, creating customer satisfaction with the services provided, and ultimately gaining more profit, seeking to create and use Optimized for their competitive advantage over competitors. This is especially true in the private sector, given the important position of the customers, and it can be argued that the more their competitive advantage is more stable, they can be more successful in this regard. Considering the importance of this issue and the necessity of examining the effect of sustainable competitive advantage on brand image of the organization, the present study has been conducted with a descriptive / survey approach and with a developmental and applied purpose. More than 489 questionnaires were distributed among customers and users of private hospitals in Mazandaran province. In the validity of the questionnaire, the content / content validity and convergent and divergent validity were used. To determine its reliability, Cronbach's alpha method (84%) and combined reliability method (81%) were used. The results of the research showed that the sustainable competitive advantage of an organization can be influenced by brand marketing strategies through appropriate marketing strategies, which depends on the social interactions of customers as a moderating variable.

[1] ریاحی، م.، وردی نیا، ا.، و پورحسین، ز. (1389). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان، فصلنامه ][1] آذری، ی. علی آبادی، ح و حسینی، م. (1393). بازاریابی بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی و عامل موثر بر آن، اولین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی
[2] ریاحی، م.، وردی نیا، ا.، و پورحسین، ز. (1389). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 39، 121-85
[3] فارسی، ن. و عامل، الف،ر. (1395). بررسی عوامل موثر بر برندسازی بیمارستان، مجله دانشکده پرستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال شانزدهم، شماره 2، صص 61-043
[4] ماهر، حسینی، س. م.و رعیت حشمتی، الف. (1394). شناسایی و اولیت بندی عوامل رقابت پذیر تاثیرگذار بر عملکرد بیمارستانهای خصوصی و دولتی بر اساس رویکردهای عمومی پورتر، مجله علمی- پژوهشی مدیریت اطلاعات سلامت، دوره 11، شماره 6، صص 39-17
[5] معیری، الف.، محمودی، ق و دباغی، ف. (1397). مولفه های موثر بر ترجیح در اتخاب مراکز درمانی توسط بیماران بر اساس عوامل هفتگانه آمیخته بازاریابی در بیمارستانهای ایران، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره ششم، شماره اول، صص 36-19.
[6] یعقوبی، م.، آقا رحیمی، ز. جوادی، م.(1392). تحلیل استراتژیک بیمارستان در برنامه ریزی بازاریابی؛ مطالعه موردی یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان، مجله علمی- پژوهشی مدیریت اطلاعات سلامت، دوره 10، شماره 7، صص 42-23
[7] یونسی فر، م. آقا رحیمی، ز. جوادی، م (1392). تاثیر مولفه های بازاریابی داخلی بر بهبد عملکرد پرسنل شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد، مجله مدیرین بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دوره 5، شماره 9، صص 86- 63
[8] Andereck , K.L. (2009). Segmentation Strategies for Hospitality Managers: Target Marketing for Competitive Advantage, Annals of Tourism Research, 36(1), 155-156
[9] Anselmi, K. (2000). A Brand's Advertising and Promotion Allocation Strategy: The Role of the Manufacturer's Relationship with Distributors as Moderated by Relative Market Share, Journal of Business Research, 48(2), 113-122
[10] Berthon, P.B., Pitt , L.F., Plangger , K., & Shapiro, D. (2012). Marketing meets Web 2.0, social media, and creative consumers: Implications for international marketing strategy, Business Horizons, 55(3), 261-271
[11] Bessire , D., & Onnée , S. (2010). Assessing corporate social performance: Strategies of legitimation and conflicting ideologies, Critical Perspectives on Accounting, 21(6), 445-467
[12] Camisón , C., & López , A.V. (2011). Non-technical innovation: Organizational memory and learning capabilities as antecedent factors with effects on sustained competitive advantage, Industrial Marketing Management, 40(8), 1294-1304
[13] Dreyer , B., & Grønhaug, K. (2004). Uncertainty, flexibility, and sustained competitive advantage, Journal of Business Research, 57(5), 484-494
[14] Gensler , S., Völckner , F., Thompkins , Y.L., & Wiertz, C. (2013). Managing Brands in the Social Media Environment, Journal of Interactive Marketing, 27(4), 242-256
[15] Hsieh , M.H., Tsai , & K.H. (2007). Technological capability, social capital and the launch strategy for innovative products, Industrial Marketing Management, 36(4), 493-502
[16] Huang , X., Li , X., & Zhang , M., (2013). “Seeing” the social roles of brands: How physical positioning influences brand evaluation, Journal of Consumer Psychology, 23(4), 509-514
[17] Hult, G.T.M., Cravens, D.W., & Sheth, J. (2001). Competitive advantage in the global marketplace: a focus on marketing strategy, Journal of Business Research, 51(1), 1-3
[18] Hunt, S., & Arnett, D.B. (2004). Market Segmentation Strategy, Competitive Advantage, and Public Policy: Grounding Segmentation Strategy in Resource-Advantage Theory, Australasian Marketing Journal (AMJ), 12(1), 7-25
[19] Kim , K.H., Jeon, B.J., Jung, H.S., Lu, W., & Jones, J. (2012). Effective employment brand equity through sustainable competitive advantage, marketing strategy, and corporate image, Journal of Business Research, 65(11), 1612-1617
[20] Leonidou, L., Leonidou , C.N., Fotiadis, T.A.,& Zeriti, A. (2013). Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy: Implications for competitive advantage and performance, Tourism Management, 35, 94-110
[21] Lin , B.E., Li , P.C., & Chen , J.S. (2006). Social capital, capabilities, and entrepreneurial strategies: a study of Taiwanese high-tech new ventures, Technological Forecasting and Social Change, 73(2), 168-181
[22] Lindgreen, A., Beverland, M.B., & Farrelly, F. (2010). From strategy to tactics: Building, implementing, and managingbrand equity in business markets, Industrial Marketing Management, 39(8), 1223-1225
[23] Ling, F., & Li, S. (2012). Using social network strategy to manage construction projects in China, International Journal of Project Management, 30(3), 398-406
[24] Muiña, F.E.G., & Barahona, E.P. (2008). La complejidad del conocimiento y el sostenimiento de las ventajas competitivas, Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 11(37), 7-32
[25] Parment , A. (2008). Distribution strategies for volume and premium brands in highly competitive consumer markets, Journal of Retailing and Consumer Services, 15(4), 250-265
[26] Pérezts , M. (2011). Corporate Social Strategy: Stakeholder Engagement and Competitive Advantage, Bryan W. Husted, David Bruce Allen. Cambridge University Press, European Management Journal, 29(6), 514-515
[27] Russell , D., Mort , G.S., & Hume, M. (2009). Analysis of management narrative to understand social marketingstrategy: The case of ‘Branding Logan City’, Australasian Marketing Journal (AMJ), 17(4), 232-237
[28] Salmela , K., Tolvanen, A., & Nurmi , J.E. (2011). Social strategies during university studies predict early career work burnout and engagement: 18-year longitudinal study, journal of Vocational Behavior, 79(1), 145-157
[29] Seyranian, V., (Available online 25 November 2013), Social identity framing communication strategies for mobilizing social change, The Leadership Quarterly, In Press, Corrected Proof
[30] Shea , L.J. (2008). Using consumer perceived ethicality as a guideline for corporatesocial responsibility strategy: A commentary essay, Journal of Business Research, 63(3), 263-264
[31] Singh , S., & Sonnenburg, S. (2012). Brand Performances in Social Media, Journal of Interactive Marketing, 26(4), 189-197
[32] Weerawardena, J., & O'Cass, A. (2004). Exploring the characteristics of the market-driven firms and antecedents to sustained competitive advantage, Industrial Marketing Management, 33(5), 419-428
[33] Whitehill, M., (2007), Knowledge-based strategy to deliver sustained competitive advantage
Long Range Planning, journal of Vocational Behavior, 30(4), 621-627