واکاوی عمکرد سازمانی: رویکرد مالی و ساختاری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
2 داﻧﺸﻴﺎر ﮔﺮوه ﺣﺴﺎﺑﺪاری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران..
چکیده
اختار سازمانی تعیین‌کننده حدود تصمیم‌گیری‌ها، وظایف، مسئولیت‌ها، اهداف، چشم‌اندازها و پاداش دستیابی به نتایج است. در دهه‌های اخیر با توجه به تحولات محیطی و پیشرفت‌های شگرف تکنولوژی، ساختار سازمانی از وضعیت مکانیکی به ارگانیکی تغییر پیدا کرده است. هدف از تغییر ساختار، تسهیل دستیابی به اهداف سازمان است. نوع ساختار سازمانی بر معیارهای ارزیابی عملکرد اثرگذار بوده و عملکرد سازمانی تحت تأثیر این عوامل است. هدف این مطالعه، واکاوی عملکرد سازمانی با تکیه ‌بر متغیرهای مالی و ساختاری است. این موضوع برای نخستین بار با روش تحقیق ترکیبی بررسی شد، به این منظور اطلاعات مورد نیاز برای عملکرد سازمانی و بعد مالی ارزیابی عملکرد از گزارش‌های مالی شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع‌آوری شد. داده‌های مورد ‌‌نیاز برای ساختار سازمانی (نیمه ارگانیک، ارگانیک، نیمه مکانیک، مکانیک و سایر) و متغیرهای غیرمالی ارزیابی عملکرد از راه پیمایش گردآوری شد. در این راستا تعداد 170 شرکت نمونه انتخاب و 127 پرسشنامه تکمیل شده، دریافت شد. نتایج آزمون فرضیه‌ها نشان داد که شرکت‌های با ساختار ارگانیکی تأکید بیشتری بر


ارزیابی عملکرد دارند و ارزیابی عملکرد در ساختارهای ارگانیکی به‌ صورت علّی- معلولی و یا کاملاً پیشرفته است. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که تأثیر معیارهای ارزیابی عملکرد بر عملکرد سازمانی در ساختارهای مکانیکی از ارگانیکی بیشتر اما در ساختارهای ارگانیکی با ارزیابی عملکرد پیشرفته و یا علّی-معلولی، عملکرد سازمانی بهتر است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analysis of Organizational Performance: Financial and Structural Approaches

نویسندگان English

Samaneh Agha kazem shirazi 1
Javad Rezazadeh 2
Gholamreza kordestani 3
1 Imam Khomeini International University
2 Associate Professor, Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin
چکیده English

Organizational structure determines the scope of decisions, tasks, responsibilities, goals, perspectives and rewards for achieving results. In recent decades, due to environmental changes and dramatic technological advances, organizational structure has changed from mechanical to organic. The purpose of the restructuring is to facilitate the achievement of the organization's goals. Organizational type has an impact on performance measurement criteria and organizational performance is influenced by these factors. The purpose of this study is to examine organizational performance with the focus on financial and structural variables. This issue was first examined by combined research methodology. For this purpose, the required information for organizational performance and financial performance measurement was collected from the financial statements of the companies accepted in Tehran Stock Exchange. Required data for organizational structure and non-financial variables were evaluated through scrutiny. In this regard, 170 sample companies were selected and electronic questionnaire was sent to financial managers and 127 complete samples were received. The results showed that companies with organic structure emphasized on performance measurement and performance measurement in organic structures was causally causal And quite advanced. The findings also suggest that the impact of performance measurement criteria on organizational performance in mechanical structures is more organic, but in organic structures with improved performance or causal performance assessment, organizational performance is better.

کلیدواژه‌ها English

Organizational Performance
organizational structure
Performance measurement
Level of Performance Measurement
[1] Chenhall, R.H. (2003). "Management control systems design within its organizational context", Accounting, Organizations and Society, 28(1): 127–168.
[2] Davis, S. Albright, T. (2004) "An investigation of the effect of balanced scorecard implementation on financial performance", Management Accounting Research, 15 (2): 135–153.
[3] Lee, C. L, Yang, H,J. (2011) "Organization structure, competition and performance measurement systems and their joint effects on performance", Management Accounting Research, 22(1): 84–104.
[4] Lunenburg, F.C. (2012) "Mechanistic-Organic Organizations-An Axiomatic Theory", International Journal of Scholarly Academic Intellectual Diversity, 14(1): 1-7.
[5] Wang, G. Wan, J. & Zhao, L. (2014) "Strategy map for Chinese science parks with KPIs of BSC", Journal of Science and Technology Policy Management, 5(2): 82-105.
[6] Christopher O, N. Agbaeze, E and Obi-Anike, H. (2017) "Effect of Organizational Structure on Performance of Selected Manufacturing Companies in Enugu State Nigeria", The International Journal Of Business & Management, 5(5): 190-206.
[7] Veronese,B. Alexandre, C. & Ferreirada S,J. (2012) "Multidimensional assessment of organizational performance: Integrating BSC and AHP", Journal of Business Research, 65(12): 1790–1799.
[8] Bisbe, J. and Malagueñob, R. (2012) "Using strategic performance measurement systems for strategy formulation: Does it work in dynamic environments?" , Management Accounting Research, 23(4): 296–311.
[9] Fujino, M, Yan L, Norio, S & Satoshi H. (2015) "Performance Measurement Systems for Managing Exploration Tensions within and between Organizational Levels" Management Accounting Section (MAS): 1-36.
[10] Wongrassam,G, P. D. and Simmons J. (2003) "Performance Measurement Tools: The Balanced Scorecard And The EFQM Excellence Model", Measuring Business Excellence, 7 (1): 14-28.
[11] Zheng, W. Yang, B. & McLean, G. N. (2010) "Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effect iveness", Journal of Business research, 63(7); 763-771.
[12] Maltz, A, Shenhar, A, & Reilly, J.J. (2003) "Beyond the Balanced Scorecard: Refining the Search for Organizational Success Measures", Long Range Planning, 36(2): 187–204.
[13]Hudnurkar, M. & Rathod, U. (2017) "Collaborative practices with suppliers in Indian manufacturing multinationals". Journal of Global Operations & Strategic Sourcing, 10(2): 1-28.
[14]Fie,D. Ambalangodage, D. Gunawardana, K, D. (2017) "Consequences of Performance Measurement System: The Case of Sri Lankan Water Board", World Journal of Management,6(2): 107-126.
[15]Speckbacher, G. Bischof, J. Pfeiffer, T. (2003). "A descriptive analysis on the implementation of balanced scorecards in German-speaking countries",Management Accounting Research 14 (4), 361–387.
[16]Ittner, C.D. Larcker, D.F. Randall, T. (2003)."Performance implications of strategic performance measurement in financial services firms".Accounting, Organizations and Society 28 (2): 715–741.
[17]Arban, A. & Buglino, L. (2003). "A multimentional performance model for consolidating balanced scorecards", Journal of advances in engineering software, 34(4): 339-349.
[18]Li, p. (2009). "Performance measurement design within its organisational context—Evidence from China", Management Accounting Research, 20: 193–207.
[19] Varmazyar, M. Dehghanbaghi, M. & Afkhami, M. (2016). "A novel hybrid MCDM model for performance evaluation of research and technology organizations based on BSC approach". Evaluation and Program Planning, 58: 114-125.
[20]Shahin, A, Rezaei D, H. & Kouchekian, M. (2012) "Proposing an Integrated Model of BSC and EFQM and Analyzing its Influence on Organizational Strategies and Performance". International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 1(3): 41-57.
[21]Teixeira, R, Koufteros, X. A. and Peng, X. D. (2012) "Organisational Structure, Integration, and Manufacturing Performance: A Conceptual Model and Propositions", Journal of Operations and Supply Chain Management, 5(1): 69-81.
[22]Clement,J. and Puranam,P. (2017) "Searching for Structure: Formal Organization Design as a Guide to Network Evolution. Forthcoming, Management Science.
[23] مجیدی، ع؛ محمدی، م و قاسمی، ف.(1390) "تأثیر ساختار سازمانی بر بهبود عملکرد معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی"، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 6(1): 201-220.
[24] فرزانه، م؛ سهرابی، ب و رئیسی، ا. (1390) "بررسی نقش ابعاد ساختار سازمانی در تسهیل چابکی سازمان‌های تولیدکننده نرم‌افزار"، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 1(3): 135-167.
[25] Cortés, E. Eva, M. Ortega, R. & José, F. (2012). "University of Alicante, Department of Business, San Vicente del Raspeig Campus", Journal of Business Research, 12(1): 993-1002
[26] José, R. Ortega, R. & Batra, G. (2010). "Strategy and Organization Structure. Journal of Business Research, 16(3): 1273-1281.
[27] Germain, R. Claycomb, C. Droge, C. (2008) "Supply Chain Variability, Organizational Structure and Performance: The Moderating Effect of Demand Unpredictability". Journal of Operations Management, 26(2): 557-570.
[28] Chen, C. J., Huang, J. W. (2007) "How Organizational Climate and Structure Affect Knowledge Management", The Social Interaction Perspective. International Journal of Information Management,27(3): 104-118.
[29] محمد پور، ح؛ امیرکبیری، ع. و عظیمی، ح. (1396). "نقش تغییر سازمانی بر بهبود عملکرد مالی و اقتصادی سازمان‌ها" ، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 5(2): 113-125.
[30] دهقان، ن؛ صالحی، ج؛ دهقان، ک. و صالحی ، پ. (1390) " اثر ساختار سازمانی بر عملکرد خارجی"، پژوهش‌های مدیریت، 4(11):53-70.
[31] Chenhall, R.H. (2008) "Accounting for the horizontal organization", Accounting, Organizations and Society, 33 (4–5): 517–550.
[32] Ylinena, M., and Gullkvist, B. (2014) "The effects of organic and mechanistic control in exploratory and exploitative innovations", Management Accounting Research, 25(1): 93–112.