ارائه الگوی بلوغ فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی نوین در سنجش بلوغ فناوری اطلاعات به جهت استقرار حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی ایران می‌باشد. این مطالعه از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی به شمار می‌رود. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران ارشد و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد می‌باشد که 27 نفر به صورت غیرتصادفی و به روش نمونه‌گیری قضاوتی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه (شامل 24 مؤلفه اصلی و 64 سؤال) استفاده شده است که برای تهیه آنیک مدل نوآورانه ترکیبی از مدل‌های بلوغ فناوری اطلاعات ایجاد و در یک سازمان دولتی به کار گرفته شد همچنین برای تأیید روایی پرسشنامه از نظر اساتید و صاحبنظران استفاده شده است و جهت سنجش پایایی پرسشنامه‌ها از آلفای کرونباخ استفاده شده است. به منظور تحلیل پرسشنامه از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. همچنین از آزمون t تک‌نمونه‌ای به منظور مقایسه میانگین مؤلفه‌ها (سؤال‌ها) با میانگین داده‌ها استفاده شده است. این آزمون با اطمینان 95


درصد و خطای 5 درصد انجام شده است. بر‌اساس نتایج این آزمون مؤلفه‌ها به سه دسته کمتر از میانگین (معنادار)، در حدود میانگین (بی‌معنا) و بیش از میانگین (معنادار) دسته‌بندی شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سازمان ثبت اسناد از نظر بلوغ در سطح دو (آگاهی) قرار دارد. این سطح نشانگر این است که سازمان از وضعیت فناوری اطلاعات و نیازهای خود در این حوزه آگاه بوده و در حال برنامه‌ریزی در راستای اعتلای خود می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Presenting the IT Maturity Model in Iranian Governmental Organizations

نویسندگان English

arash nastaran 1
ali rajabzadeh ghatari 2
Mahmood Alborzi 3
1 Information Technology Management, Management and Economics, Science And Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Industrial Management, Management and Economic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Information Technology Management, Management and Economics, Science And Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده English

Abstract

This research aims at presenting the IT maturity model in Iran's governmental organizations. This research is an applied one in terms of the objective and is correlational and descriptive in terms of the nature. The research has bad been conducted in a survey method. The statistical population of this research included senior managers and IT experts of organization, which 27 persons were selected non-randomly and by judgment sampling method. A questionnaire based on the combinational model (including 24 main components and 64 questions) has been used to collect information. The opinions of the professors and experts have been used in order to confirm the validity of the questionnaire and the Cronbach's alpha has been used to measure the reliability of the questionnaires. Descriptive statistics including mean and standard deviation have been used in order to analyze the questionnaire. Also, one-sample t-test has been used in order to compare the mean of components (questions) with the mean of data. This test has been performed with 95% confidence level and a 5% error rate. Based on the results of this test, the components have been classified into three categories less than the mean (significant), in the mean (insignificant) and more than the mean (significant). Research findings show that the registration documents organization is in the level 2(awareness) in terms of the maturity. This level also indicates that this organization is aware of the situation of IT and its needs in this area and is planning to improve it.

کلیدواژه‌ها English

IT Organizational maturity
ITG
Governmental organization
]1[ مونا جامی پور, حمید رضا یزدانی، فرشته صادقی(1395) توسعه مدل علّی عوامل انسانی و فرهنگ سازمانی تأثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش سازمانی بر اساس رویکرد فراترکیب؛ مدیریت فناوری اطلاعات، (8)2، صفحه231-252.
[2] Samanta, S.(2007) Business-IT Alignment Strategies: A Conceptual Modeling. in PICMET '07 - 2007; Portland International Conference on Management of Engineering & Technology.
]3[ امیر مانیان، محمد موسی خوانی، علیرضا حسن زاده، مونا جامی پور (1393) طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژی های کسب وکار: با استفاده از روش فراترکیب؛ مدیریت فناوری اطلاعات، (6)2، صفحه 307-332.
]4[ مهدی غضنفری، محمد فتحیان، مجتبی رئیس صفری (1390) اندازه گیری بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در صنعت خدمات مالی ایران مقایسه بانک های بخش (خصوصی و دولتی) با استفاده از چارچوب کوبیت 4.1؛ مدیریت فناوری اطلاعات، (3)6، صفحه 63-88.
]5[ محمد جواد قزیانی، عبدالرضا شاکری (1389) مدل مرحله ای نولان ابزاری برای برنامه ریزی فناوری اطلاعات. رشد فناوری؛ فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد,(6)6، صفحه 65-69.
[6] Proença, D. and J. Borbinha (2016) Maturity Models for Information Systems - A State of the Art; Procedia Computer Science. 100: 1042-1049.
]7[ جعفر محمودی، محمد موسی خوانی، هانیه سادات بیریایی(1388) ارائه چارچوبی برای ارزیابی بلوغ معماری سازمانی؛ مدیریت فناوری اطلاعات،(1)3، صفحه 25-38.
]8[ هاشم آقازاده، محمد رحیم اسفندیانی(1385) بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیکی صادرکنندگان برتر سال 0982 ایران؛ مجله تحقیقات اقتصادی، 75.
[9] Proença, D. (2016) Methods and techniques for maturity assessment; in 2016 11th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI).
[10] Grossman, R.L. (2018) A framework for evaluating the analytic maturity of an organization; International Journal of Information Management.38(1): 45-51.
[11] Joshi, A., et al. (2018) Explaining IT governance disclosure through the constructs of IT governance maturity and IT strategic role; Information & Management. 55(3): 368-380.
[12] Proença, D. and J. Borbinha (2018) Formalizing ISO/IEC 15504-5 and SEI CMMI v1.3 – Enabling automatic inference of maturity and capability levels; Computer Standards & Interfaces. 60: 13-25.
[13] Lacerda, T.C. and C.G. von Wangenheim (2018) Systematic literature review of usability capability/maturity models; Computer Standards & Interfaces. 55: 95-105.
[14] Suhardi, I.G.N.A.R. Gunawan, and A.Y. Dewi. (2014) Total Information Quality Management-Capability Maturity Model (TIQM-CMM): An information quality management maturity model; in 2014 International Conference on Data and Software Engineering (ICODSE).
[15] Muszyńska, K.( 2018) Communication maturity model for organizations realizing EU projects. Procedia Computer Science. 126: 2184-2193.
[16] Miklosik, A. (2015) Improving Project Management Performance through Capability Maturity Measurement. Procedia Economics and Finance. 30: 522-530.
[17] 38500, I.I. (2008) International standards organization / international electrotechnical commission، Corporate Governance of Information Technology; Geneva 20، SwITzerlan.
[18] Zhang, G., et al. (2017) Modeling the evolution of system technology performance when component and system technology performances interact: Commensalism and amensalism; Technological Forecasting and Social Change. 125: 116-124.
[19] Koehler, J., R. Woodtly, and J. Hofstetter (2015) An impact-oriented maturity model for IT-based case management; Information Systems. 47: 278-291.
[20] Hankel, A., et al. (2015) A maturity model for green ICT: The case of the SURF green ICT maturity model.