شناسایی و اولویت بندی سبک های تصمیم گیری خرید در بین گروه های سنی مختلف مصرف کنندگان ایرانی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد گروه مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران (قزوین)، تهران، ایران.
چکیده
با توجه به اهمیت سبک‌های تصمیم‌گیری خرید، در این مقاله سعی شده است تا براساس مدل اسپرولز و کندال سبک‌های تصمیم‌گیری خرید در بین گروه‌های سنی مختلف مصرف‌کنندگان ایرانی که از فروشگاه‌های مواد غذایی بزرگ در سطح شهر تهران خرید می‌کنند، شناسایی و اولویت‌بندی شوند. برای دسترسی بهتر به جامعه آماری، بخش مرکز شهر تهران با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان جامعه آماری پژوهش حاضر انتخاب شد. سپس براساس فرمول کوکران 2100 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه حضوری است. نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس، جهت شناسایی سبک‌های تصمیم‌گیری خرید در بین گروه‌های سنی مختلف مصرف‌کنندگان ایرانی بیانگر آن بود که شش سبک از هشت سبک در بین گروه‌های سنی مختلف مصرف‌کنندگان ایرانی تفاوت معناداری وجود دارد و در دو سبک تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل تکنیک تاپسیس، جهت اولویت‌بندی
سبکهای تصمیم‌گیری خرید در بین گروه‌های سنی مختلف مصرف‌کنندگان ایرانی بیانگر این موضوع است که سبک ایده‌آلخواهی و آگاهی به کیفیت کالا اولویت اول گروه‌های سنی نوجوانان، جوانان، میانسالان و بزرگسالان و سبک آگاهی به قیمت و ارزش مورد تبادل اولویت اول گروه سنی سالمندان می‌باشند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Prioritizing purchasing decision-making styles among Iranians’ consumers of different age groups by Using the TOPSIS technique

نویسندگان English

fereshteh mansouri 1
majid semiari 2
masood semiari 2
1 Business management
2 Business
چکیده English

According to importance of purchasing decision style, current research have tried to be identified and prioritized styles of purchase decision making on the basis of Sproles and Kendall’s model. So this is an applied research which was developed to investigate to demonstrate consumer purchase style among different ages of consumer in Tehran. The statistical population of this study is composed of consumers of different age groups who buy from well-known food stores in Tehran. Based on the Cochran formula 2100 individuals have been considered as the statistical sample. For data collection the standard questionnaires were applied. The validity and reliability of the questionnaires were tested and the required changed were applied. As the result show via ANOVA indicated that there are significant differences between six buying styles of eight styles and there is not a significant difference between two styles .The results of data analysis by using Topsis technic for prioritizing styles of purchase decision making of Iranian consumers of different age groups indicated that buying styles of being perfectionistic and high quality conscious were the top priority of teenagers, youth, middle- aged and adults, and styles of being aware of prices and value of exchanged good were the top priority of elders.

کلیدواژه‌ها English

Consumer Behavior
Consumer’s styles of purchase decision making
Sproles and Kendall’s model
Different age groups
منابع و ماخذ
]1[جلیلوند، م. ر.؛ ابراهیمی، ا. ( 1390 ). "تأثیر ارتباطات دهان به دهان بر خرید خودروهای داخلی "(مطالعه موردی: خودروی سمند شرکت ایران خودرو). نشریة مدیریت بازرگانی 9(3):70-57
[2]-Anic-Dami, I., Suleska-Ciunova, A., & Rajh, E. (2010). Decision-Making Styles of Young Adult Consumers in the Republic of Macedonia. Preliminary paper, 23(4), 2-6.
[3]-Ghodeswar, B. M. (2000). Consumer Decision Making Styles among Students. Journal of Research Alliance, 18(7), 3-13.
]4[-جزنی ، نسرین و همکاران (1389)."سبک های تصمیم گیری مشتریان بر اساس مدل اسپرولز و کندال" ، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی،(3)،24-9.
[5]-Solomon, Michael R. 2011. Consumer Behavior. 9th ed. Boston, Mass ; London : Pearson, c2011.
[6]-Berkman, Harold. 1981. Consumer behavior. Boston: Kent
[7]-Belch, George. 2011. Advertising and promotion. New York: McGraw Hill.]
[8]-Bauer, H.H., Sauer, N.E. & Becker, Ch. (2006). Investigation the relationship between Product Involvement and Consumer Decision
[9]-Darden, W.R. & Reynolds. F.D. (1971). Shopping Orientations and Product Usage Rates. Journal of Marketing Research, 8 (4): 505-508.
[10]-Sproles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). A methodology for profiling consumers' decision-making styles. Journal of Consumer Affairs, 20(4), 267e279
[11]-Walsh, G., Mitchell, V. W. and Hennig-Thurau, T. (2001). German Consumer Decision-Making Styles. the Journal of Consumer Affairs, 35 (1): 73-95
[12]-Kim, Y.-M. & Shim, K.-Y. (2002) "The influence of Internet shopping mall characteristics and user traits on purchase intent", Irish Marketing Review, 15(2), p. 25-34
[13]-Lesser,j.A & kunkel,s.R.(1991),exploratory and problem solving consumer behavior across the life span. Journal of Gerontoligy,46(5)259-269
[14]-Mitchell, V. W., & Bates, L. (1998). UK Consumer Decision-Making Styles. Journal of Marketing Management, 14, 199-225.
[15]-Parakash,G&etal.(2018)." Application of consumer style inventory (CSI) to predict young Indian consumer’s intention to purchase organic food products". Journal of Food Quality and Preference 68 (2018) 90–97
[16]-Erikson,N & etal.(2017)." The relationship between young consumers’ decision-making styles and propensity to shop clothing online with a smartphone”.Journal of Procedia Computer Science 121 (2017) 519–524