تعیین مهمترین ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌محور موفق ایرانی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
چکیده
در دهه‌ های اخیر، شرکت‌ های دانش‌ محور با تجاری‌ سازی دستاوردهای علمی و فناورانه خود، نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها و به خصوص در جهت اقتصاد مقاومتی ایفا می‌ نمایند. مقاله حاضر به شناسایی مهم‌ ترین ویژگی‌ های شرکت‌ های دانش‌ محور موفق ایرانی پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف بنیادی، از نظر نحوه گردآوری داده‌ ها آمیخته و از منظر روش پژوهش، تحلیل محتوا و مبتنی بر مقالات یافت شده در حوزه ویژگی‌ های شرکت‌ های دانش‌ محور ایرانی تدوین شده است. در این مقاله پس از شناسایی ویژگی‌ های استخراج شده و تحلیل شبکه‌ ای متناسب با آن، با استفاده از روش کمی آنتروپی شانون، به تعیین ضریب اثر این ویژگی‌ ها پرداخته شده که نتایج نشان می‌ دهد 14 ویژگی‌ مهم‌ تر این شرکت‌ ها به ترتیب عبارتند از: منابع انسانی شایسته، مدیریت توانمند، توانمندی‌ های پروژه‌ ای و سازماندهی، استراتژی مناسب کسب و کار، مدیریت بهینه منابع مالی، توانمندی‌ های فنی و تولید، توانمندی‌ های بازاریابی و فروش، استراتژی مناسب فناوری، دریافت به موقع مشوق‌ های حمایتی دولت، دریافت کمک‌‌ های هدفمند از نهادهای حمایتی، شبکه‌ سازی مناسب، استفاده مناسب از زیرساخت‌ ها، توجه شایسته به محیط سازمانی و فعالیت‌ های متمرکز.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Determine the most important features of successful knowledge-based companies in Iran

نویسندگان English

Amirhossein Tayebi Abolhasani
Bahman Hajipour
Bahman Hajipour
Alireza Motameni
چکیده English

In recent decades, knowledge-based organizations (KBO) have played an important role in growth and economic development, especially in resistance economy by commercializing their scientific and technological achievements. This paper has identified the most important features of successful knowledge-based organizations in Iran. This article is a fundamental research in terms of purpose and utilizes mix method and content analysis based on papers found in the field of Iranian knowledge-based companies. At first features are identified and network analysis is done proportional to it. Then Shannon entropy is used to determine the impact coefficient of these features. The results show that 14 important features of these companies are as follows: qualified human resources, strong management, project and organizational capabilities, good business strategy, optimal management of financial resources, technical and production capabilities, marketing and sales capabilities, good technology strategy, receiving governmental timely incentives, receiving purposive incentives from funding agencies, appropriate networking, proper use of infrastructure, giving enough attention to the organization’s environment and focused activities .

کلیدواژه‌ها English

Knowledge-based companies
Success
Content Analysis
Shannon entropy