طراحی مدل کسب‌وکار باشگاه مشتریان در صنعت بیمه با تأکید بر نوآوری و بلوک مشتریان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
چکیده
یکی از روش‌های ایجاد وفاداری در مشتریان، ارائه ارزشی فراتر از ارزش ذاتی محصول یا خدمت از طریق باشگاه‌ مشتری است. هدف اصلی این مطالعه طراحی مدل کسب‌وکار باشگاه مشتریان در صنعت بیمه با تأکید بر «نوآوری» و «بلوک مشتریان» است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختارمند در قالب گروه کانونی و با حضور 12 نفر از خبرگان شرکت بیمه حافظ انجام‌شده و درنهایت بر اساس تحلیل یافته‌ها و با استفاده از نرم‌افزار Atlas.ti ارکان بلوک نوآوری و مشتریان تبیین گردید. نتایج نشان می‌دهد به‌منظور طراحی مدل کسب‌وکار باشگاه مشتریان در صنعت بیمه مؤلفه‌های بلوک مشتریان شامل 3 تم بخش‌بندی مشتریان، کانال توزیع و ارتباط با مشتریان، 9 زیر مؤلفه و 40 گویه می‌باشد. زیرمولفه های مضمون بخش‌بندی مشتریان شامل پراکندگی جغرافیایی، مشتریان خرد و کلان، ویژگی‌های جمعیت شناختی، سودآوری و اهمیت و ویژگی‌های رفتاری، زیر مؤلفه‌های کانال مشتریان شامل کانال‌های سنتی(فیزیکی) و راه‌های ارتباطی نوین (مجازی) و زیر مؤلفه‌های مضمون ارتباط با مشتریان شامل راه‌های ارتباطی اختصاصی و عمومی است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که مؤلفه‌های نوآوری شامل مضمون ارزش پیشنهادی دارای 8 زیر مؤلفه شامل کاهش هزینه بیمه گری، کاهش هزینه بیمه‌گذار در سایر موارد، آموزش، نوآوری در فرآیند ارائه خدمات، اهداء جوایز، ارائه محصولات سفارشی با تمرکز بر انتظارات مشتریان خاص و بهبود تجربه است. هرچند عنوان تم‌ها با ادبیات مدل کسب‌وکار یکسان است اما زیر مؤلفه سازنده آن‌ها در مدل کسب‌وکار باشگاه مشتریان کاملاً متفاوت است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Design of customer club business model With an emphasis on innovation and customer blocks

نویسندگان English

mehran rezvani
Ali davari
rahele afrasiabi
چکیده English

One of the methods to create loyalty among customers is presenting a value through customer clubs which is beyond the intrinsic value of the product or service. In order to achieve this aim, a new perspective of customer club’s basics that is based on findings business model is needed. As a result, the purpose of this study is to explore customer club Hafez Insurance business model as the first private insurance in free zones of Iran, with an emphasis on"innovation"and" customers block ".In this research, we try to find out the answer of questions such as customers segmentation in the insurance industry, Identifying distribution channels, the type of services and products that offered in the club correspond to the target of customers and the type of value which is created for customers to increase loyalty. From the data collection method standpoint, current study is a qualitative research and was conducted through in-depth interviews and semi-structured focus group. This focus group meeting is consist of 12 experts of Hafez Insurance Company that have been selected based on purposefully sampling method. Finally, by analyzing the findings from focus group research and using the Atlas.ti software, basics of "innovation" and " customers blocks are explained. The content of qualitative data suggests that components of customers block include three themes of customers segmentation, distribution channels and communication with customers, 11 sub-components and 40 items. Components of innovation include the proposed theme for value, eight sub-components and 29 items.

کلیدواژه‌ها English

loyalty programs
customer club
Business model
innovation and customers block