توسعه مدل نظری سازمان‌های یادگیرنده پروژه محور: رویکرد نظریه داده‌بنیاد

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
مطالعات در حوزه یادگیری و سازمان با ارائه مفهوم سازمان یادگیرنده دستخوش تحول گردیده و در پی آن مدل‌های مختلفی در این زمینه تدوین و برای کاربرد در سازمان های مختلف متناسب سازی شده اند. با این حال در خصوص متناسب سازی این مدل ها برای سازمان‌های پروژه محور به‌عنوان یک دسته بسیار مهم از سازمان‌ها که اهمیت آن روزبه‌روز در حال فزونی است اقدامی صورت نپذیرفته است. الزامات خاص سازمان‌های پروژه محور در حوزه یادگیری که عمدتاً ریشه در ماهیت موقت پروژه‌ها دارد، نیاز به توسعه یک مدل خاص برای سازمان یادگیرنده پروژه محور را ضروری می‌سازد. هدف این مطالعه نظریه‌پردازی در حوزه سازمان یادگیرنده پروژه محور و ارائه یک مدل نظری بر اساس یافته‌های میدانی در دو سازمان پروژه محور صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است. رویکرد انجام مطالعه نظریه داده بنیاد بر اساس رهیافت نظام‌مند است و داده‌های آن از خلال مصاحبه با 20 نفر از دست اندرکاران پروژه و مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه محور و تحلیل و کدگذاری 715 عبارت به دست آمده است. این مطالعه به شناسایی و معرفی 25 مفهوم اصلی منتهی گردیده، که در 6 مقوله عمده مدل پارادایمی تحقیق قرار گرفته است. از آنجا که نگاه کیفی در حوزه سازمان یادگیرنده کمتر مورد توجه بوده و تاکنون مطالعه ای به موضوع سازمان یادگیرنده پروژه محور نپرداخته است، تحقیق حاضر به‌عنوان یک مطالعه نوآورانه در این زمینه مطرح است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Development of a model for Project-Based Learning Organization: Grounded Theory Approach

نویسندگان English

Hamid Hakamian 1
Mohammad hossein sobhiyah
Mohammad Aghdasi 2
Mahdi ShamiZanjani 3
1 Project Management, Tarbiat Modares, Iran, Tehran
2 Department of Industrial Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Management Department, Tehran University, Iran
چکیده English

Studies in the field of learning and organization have changed through formation of the concept of a learning organization. As a result various models have been developed and customized for project based organizations. Still, they have not yet been customized for Project Based Organizations, as a very important category of organizations with growing importance. The special requirements of project based organizations in learning demands the development of a special model for project based learning organizations (PBLOs). This is routed in the temporary nature of projects. This study aims to develop a paradigmatic model for PBLOs based on case studies in two project based organizations of oil and gas industries. The strategy of the study is structured grounded theory and the data are acquired from interviewing 20 participants in the field of project and knowledge management. As a result of the interviews and by analysis and coding of 715 obtained phrases, 25 basic concepts were identified which have been placed in the paradigmatic model. Since a qualitative approach towards organizational learning has been very limited up till now, and in addition no studies have yet addressed PBLOs in particular, this work could be treated as a pioneering study in the field.

کلیدواژه‌ها English

Learning
Learning Organization (LO)
Project Based Learning Organization (PBLO)
Grounded Theory