رضایتمندی از برند و قصد خرید مجدد مصرف‌کننده: تبیین نقش سبک زندگی و ارزش لذت‌جویانه

نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها به این باور رسیده‌اند که یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های آنها، برندهای محصولات و خدمات آنها می‌باشد. شناخت هر چه بیشتر و دقیق‌تر مفاهیمی چون رضایت از برند و سازه‌های شکل‌دهنده آن، دانش دست‌اندر‌کاران در این حوزه را عمیق‌تر خواهد کرد و طراحی و برنامه‌ریزی بهتری در حوزه فعالیت‌های فروش و برند‌سازی در اختیار قرار خواهد داد. بنابراین هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی اثر رضایت از برند بر قصد خرید مجدد مصرف‌کننده است. همچنین هدف دیگر تحقیق بررسی نقش تعدیلگرانه سبک زندگی و ارزش لذت‌جویانه در این رابطه است. تحقیق حاضر یک پژوهش کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان لوازم خانگی ایرانی و خارجی در شهر تهران تشکیل می‌دهند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه است که در اختیار 413 نفر از مشتریان به صورت در دسترس به عنوان نمونه قرار داده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد که رضایت از برند و ابعاد آن شامل خوشنودی، خوشحالی و قانع بودن از برند تأثیر معناداری بر قصد خرید مجدد مشتریان لوازم خانگی دارد. همچنین متغیرهای سبک زندگی و ارزش لذت‌جویانه رابطه میان رضایت از برند و قصد خرید مجدد را به‌طور مثبت و معناداری تحت تأثیر قرار می‌دهد
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Brand Satisfaction and Repurchase Intention: The Role of Lifestyle and Hedonic Valve

نویسندگان English

Maryam Aryan 1
Asadolah Kordnaeij 3
1 tarbiat modares
3 Tarbiat modares
چکیده English

Today, branding and brand management have much interest in the world of marketing. The purpose of this study is to investigate the relationship between brand satisfaction and customer repurchase intention. In this regards, two factors that may influence this relationship has been reviewed. These factors are, consumer lifestyle and hedonic values which has the moderating role in this research. The statistical population of this study is composed of consumers of Home appliances industries in Tehran. Based on the Cochran formula 413 individuals have been considered as the statistical sample. For data collection the standard questionnaires were applied. The validity of the final Questionnaire was tested and the needed corrections were done. To test the reliability, the Cronbach was applied and the result is shown that the questionnaire is reliable. The collected data have been analyzed using SPSS 22 and smart pls 2 software. As the results show, brand satisfaction affect repurchase intention positively. Moreover lifestyle as a positive effect on the relationship between brand satisfaction and repurchase intention. Besides, hedonic value has a weak influence on this relation.

کلیدواژه‌ها English

Brand Satisfaction
repurchase intention
Lifestyle
Hedonic Value