موانع حاکمیت خوب پورتفولیوی پروژه‌ها در سازمان‌های متولی زیرساخت‌های راه کشور

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیار، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4 استاد، گروه اقتصاد، معاونت پژوهش‌های اقتصادی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهران، ایران .
5 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
نقش کلیدی طرحهای زیرساخت دولتی در ارتقای رشد ناخالص ملی و نیل به توسعهیافتگی و همچنین حجم عظیم سرمایهگذاری مورد نیازِ این دست پروژهها، اهمیت اجرای کارا و اثربخش آنها را دوچندان ساخته است. مدیریت موفق این پروژهها و خلق ارزش مطلوب از آنها در جهت منافع عمومی در گرو حاکمیت خوب مجموعه پروژههایی میباشد که در سطحی کلانتر از تک پروژه و در قالب پورتفولیوها اعمال میشود. بهرهگیری از اصول حاکمیت خوب در این سطح، منجر به ارتقای عملکرد پورتفولیو و نتایجی چون تخصیص بهینه منابع به پروژهها در راستای ملزومات استراتژیک سازمان میشود. اما اعمال چنین حاکمیتی در بستر پیچیده دولتی با موانعی افزونتر از بخش خصوصی مواجه است که شناسایی و تحلیل این موانع راه را برای طراحی سیستمهای حاکمیتی متناسب هموار میسازد. برای تحقق این امر از تجارب 18 نفر از صاحبان تجربه با سابقۀ 15 - 25 سال تصدی مسئولیتهای کلیدی تأثیرگذار بر حاکمیت پورتفولیوهای زیرساخت بهرهگیری شد که به عنوان جامعۀ پژوهش و با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی- توسعهای و از نوع پژوهش کیفی بوده و با استراتژی پدیدارشناسی انجام شده است. دادههای مورد نیاز از راه مصاحبههای نیمهساختار یافته جمعآوری و سپس تحلیل شدند. براساس نتایج پژوهش، موانع حاکمیت خوب پورتفولیوهای پروژههای زیرساخت در پنج گروه شامل موانع کلان راهبردی، موانع کلان ساختاری، موانع رفتاری، موانع سازمانی و موانع اعتباری دستهبندی و در قالب یک الگوی ساختاری سه لایهای ترسیم شدند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Barriers to Good Governance of Project Portfolios in Road Infrastructure Functor Organizations

نویسنده English

Reza Falsafi 1
1 University of Tarbiat Modares
چکیده English

The key role of public infrastructure projects in promoting GDP growth and country development achievement as well as huge amount of investment needed for them, has multiplied the importance of effective and efficient implementation of them. Successful management and desirable value creation of these projects aligned with public interests, depends on good governance of multiple projects level which named “project portfolio”. Utilizing the principles of good governance at this level leads to portfolio performance improvement and results such as optimum projects resource allocation aligned with the organization's strategic requirements. But applying such a governance in the complex public sector, faces more barriers than private sector. Identifying and analyzing these barriers, pave the way for designing appropriate governance models. To accomplish this, 18 experts with 15 to 25 years of experience in key positions influencing on infrastructure portfolios governance were interviewed whom selected by purposeful sampling. This qualitative study is a practical-developmental research done with phenomenological methodology. Required data were collected through semi-structured interviews and then analyzed. According to findings, the barriers to road infrastructure project portfolios good governance categorized in five groups including: behavioral barriers, organizational barriers, credit barriers, macro structural barriers and macro strategic barriers drawn into a pattern of three-tier structure.

کلیدواژه‌ها English

Good Governance
Project Portfolio
Road Infrastructure Projects
Public Resources