پیشایندها و پیامد‌های شهرت بانک از دیدگاه مشتری

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی / دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشجوی دکترای بازاریابی / دانشکده مدیریت حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
3 عضو هیئت علمی / دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
4 عضو هیئت علمی/دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
شهرت هر بانک یکی از مهمترین دارایی‌های ناملموس آن است و از آنجا که شواهد متعددی از ادبیات موضوع نشان می‌دهد، وابستگی شهرت به پیشایندها و پیامدهای آن از کشوری به کشور دیگر تغییر می‌کند، یک مطالعه بومی با دو هدف انجام شد که یکی ارائه الگو برای پیشایندها و پیامدهای سازه «شهرت بانک از دیدگاه مشتری» و دیگری شناسایی ابعاد بومی این سازه است.

روش پژوهش ترکیبی است. در بخش کیفی پس از مرور ادبیات و مصاحبه با کارشناسان بازاریابی بانکی و مشتریان ابعاد سازه «شهرت بانک از دیدگاه مشتری» شناسایی شد. همچنین بر مبنای ادبیات موضوع یک مدل برای پیشایندها و پیامدهای این سازه طراحی شد که در بخش کمّی آزموده شد. نتایج نشان داد که «ارزش ادراک شده غیر کارکردی» و«توصیه ترغیبی دیگران» برشهرت بانک اثر مثبت دارد و شهرت بانک بر اعتماد اثر مثبت دارد و تأثیرپذیری اعتماد کارکردی از شهرت بانک از دیدگاه مشتری بیشتر از تأثیرپذیری اعتماد ساختاری است. نتایج بخش کیفی افتراق ابعاد سازه «شهرت از دیدکاه مشتری» در نظام بانکی ایران با ابعاد تعیین شده در غرب برای سنجش سازه «شهرت از دیدگاه مشتری در بخش‌های خدماتی» را نشان داد. بدیهی است به‌کارگیری مقیاس‌هایی که برای شرایط اقتصادی و اجتماعی غربی تهیه شده‌اند در نظام بانکی ایران موجب کاهش کیفیت سنجش می‌شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Antecedents and Consequences of Customer Based Bank Reputation

چکیده English

Using Gray and Balmer’s Conceptual framework, a specific model has developed for Iranian banking system which tested in Tehran. Nonfunctional perceived value and persuading word of mouth as antecedents and trust (system & institutional) as consequence are forming elements of the model. Method of study is mixed (qualitative and quantitative). Qualitative part of study consist of interviews with bank marketing experts and bank customers. Dimensions of bank reputation has explored through content analysis of interviews. Service quality, customer orientation, social responsibility, obeying rules and regulations are recognized as dimensions of bank reputation construct. In quantitative part of study a survey of 436 samples of commercial retail banks has conducted. Sampling method is convenience. Analyze of data shows that customer based bank reputation construct consists three factors. Model test shows that nonfunctional perceived value has positive impact on bank reputation (γ=0/84, p<0/001). Persuading word of mouth has positive impact on bank reputation (γ=0/09, p<0/1). Bank reputation has positive impact on trust (β=0/76, p<0/001).

کلیدواژه‌ها English

Customer Based Bank Reputation
Nonfunctional Perceived Value
Persuading Word of Mouth
Trust