طراحی الگوی دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش بر اساس شایستگی‌های ارتباطی درون‌فردی و بین فردی

نویسندگان
1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه سمنان
2 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه سمنان
چکیده
با توجه به نقش مهم ارتباطات اثربخش در تحقق اهداف سازمان، مطالعه شایستگی‌های ارتباطی که شرط آن هستند، نیز اهمیت پیدا می‌کند. هدف این پژوهش طراحی مدل دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش بر‌اساس شایستگی‌های ارتباطی درون فردی و بین فردی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری آن جمعی از خبرگان دانشگاهی هستند که از راه نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی 17 نفر از آنها به‌ عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها و اطلاعات از روش کتابخانهای و نظرخواهی از خبرگان استفاده شده است. برای تعیین روایی و پایایی ابزار تحقیق از روش مثلثسازی و برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. این پژوهش موجب شناسایی ابعاد مهم شایستگیهای ارتباطی درونفردی و بین‌فردی تشویقکننده ارتباطات سازمانی اثربخش و طراحی مدل ساختاری تفسیری آنها شد. نتایج این پژوهش نشان داد ابعاد شایستگی ارتباطی درونفردی و بین‌فردی در سطوح مختلف بر یکدیگر مؤثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد همان سطح و سطوح بعدی و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی میشود. در نهایت پس از تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح آن پیشنهادهایی در زمینه ارتقای این شایستگیها در سازمانها ارائه شد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Developing Effective Organizational Communications Model Based on Intra/Interpersonal Communication Competencies

نویسندگان English

hossein damghanian 1
mohammad yazdaniziarat 2
2 semnan university
چکیده English

Due to significance of effective communications in achieving organization goals, Studying necessary communication competencies are also important. The purpose of this research is developing a model for achieving effective organizational communications based on Intra/Interpersonal Communication Competencies. This research is applied in its objective and descriptive-analytical in its method. The statistical population is a group of academic experts; that 17 peoples using Purposive and snowball sampling were selected as the sample. For collecting data and information literature reviewing and expert opinion used. Also, to assess validity and reliability of data gathering tool, the triangulation method used. To analyze the data and information Interpretive Structural Modeling methods are used. The results of this research led to identification of important dimensions of intrapersonal and interpersonal communication competencies that encourage effective organizational communications and designing their interpretive structural model. Results showed that the components of intrapersonal and interpersonal communication competencies at different levels are inter-effective, and changes in the quality of each component causes changes in quality of other components at same level as well as the next levels. Finally it led to changes in quality of the organizational relationships. After interpreting the model and analyzing its levels, suggestions for progress of Intra/Interpersonal Communication at organizations were presented.

کلیدواژه‌ها English

Organizational Communication
Interpersonal Communication
Communication Competencies