تبیین نقش کودکان در تصمیمات خرید خانواده بر اساس خوشه‌های والدینی با نگرش بازارگرایانه

نویسندگان
1 استادیار، مدیریت سیستم ها، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 دانشجوی مدیریت بازاریابی بین المللی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش کودکان در تصمیمات خرید خانواده بر اساس خوشه‌های والدینی با نگرش بازارگرایانه است. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی و از نوع آمیخته و از نظر نتیجه کاربردی است. در گام اول پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های عمیق 30 گزاره استخراج شد که پس از بررسی روایی ظاهری و محتوا، و تحلیل عاملی اکتشافی در پیش‌آزمون این گزاره‌ها به 29 گزاره تقلیل و پرسشنامه نهایی تدوین شد. جهت تعیین حجم نمونه از قاعده‌های تجربی استفاده شد، لذا با توجه به 29 گزاره منتج شده، حجم نمونه 290 بدست آمد که در مجموع 400 پرسشنامه با سهم 25 درصدی در بین چهار گروه والدین مازندرانی شهرنشین توزیع گردید که از بین آنها 311 پرسشنامه قابل استفاده تشخیص داده شد. به منظور دستیابی به عوامل نگرشی والدین از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و پس از حذف چهار گزاره در طی مراحل مختلف، 25 گزاره باقیمانده در شش عامل طبقه‌بندی شدند. در گام دوم پژوهش با استفاده از تحلیل خوشه‌ای K میانگین، سه خوشه والدینی (سنتی‌ها، بینابینی‌ها و امروزی‌ها) منتج شده از تحلیل خوشه‌ای سلسله مراتبی بر اساس شش عامل نگرشی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد در خوشه‌های سنتی‌ها، بینابینی‌ها و امروزی‌ها به ترتیب سه عامل نگرشی تاثیرپذیری، محصول و زمان از بالاترین اهمیت برخوردارند. در انتها نیز از طریق تطبیق ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری با سه خوشه والدینی در بین چهار نوع محصول کفش و لباس، آموزشی، اسباب بازی، خوراکی و نوشیدنی پیشنهاداتی با نگاه بازارگرایانه ارائه گردید.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Explain the role of children in family purchase decisions based on the parent clusters with a market-oriented approach

چکیده English

This study aims to explain the role of children in family purchase decisions based on the parent clusters with a market-oriented approach. Accordingly, the present study is exploratory in terms of objective and mixed and applied in terms of result. In the first step, 30 statements were extracted using in-depth interviews that after examining the face and content validity, and exploratory factor analysis in the pre-test, these statements were reduced to 29 and the final questionnaire was developed. To determine the sample size, the experimental rules were used, therefore given the 29 resulting statements, the sample size was obtained 290 that a total of 400 questionnaires with a share of 25% were distributed among four urbanite groups of parents in Mazandaran, among which 311 questionnaires were usable. To achieve the parents’ attitude factors, exploratory factor analysis was applied and after removing four statements during various stages, 25 remaining questions were classified in six factors. In the second step, using K--mean cluster analysis, three parent clusters (traditional, halfway and moderns) resulted from the hierarchical cluster analysis approach were analyzed based on six attitudinal factors. Results showed that in traditional, halfway and modern clusters, three factors are of paramount importance including interaction, product and time. Finally, by matching the demographic characteristics of the statistical sample with three parental clusters, recommendations were presented with a market-oriented approach among four types of footwear and clothing, educational, toys, food and drink products.

کلیدواژه‌ها English

"cluster analysis"
"children purchase"
"parents’ attitude"
"parent clusters"