رهبری مشتری‌مدار: شناسایی مؤلفه‌ها و تأثیر آن بر نتایج سازمان

نویسندگان
1 دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
2 دانشگاه تهران
3 دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده
علیرغم اینکه مشتری‌مداری به عنوان یکی از جهت‌گیری‌های راهبردی نقش چشمگیری در بهبود عملکرد سازمان ایفا می‌کند، تاکنون نقش رهبری مشتری‌مدار در این زمینه مورد بررسی قرار نگرفته است. علاوه بر این، مؤلفه‌های رهبری مشتری‌مدار و فرآیند تأثیرگذاری آن بر نتایج سازمان نیز شناخته شده نیست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های رهبری مشتری‌مدار و فرآیند تأثیرگذاری آن بر نتایج سازمان انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی به شمار می‌رود که به روش ترکیبی انجام پذیرفت. بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و بخش کمی به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. مدیران منابع انسانی شرکت‌های تولیدی برتر کشور به عنوان جامعه آماری بخش کمی پژوهش انتخاب گردیدند. نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انجام پذیرفت و 155 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌های بخش کمی توسط پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و پی‌ال‌اس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از بخش کیفی نشان می‌دهد رهبری مشتری‌مدار دارای پنج مؤلفه نگرش رهبر، رفتار مشتری‌مدار رهبر، اصول اخلاقی رهبر، رفتار کارمندمدار رهبر و شایستگی رهبر است. نتایج تحلیل داده‌های بخش کمی نشان می‌دهد الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج همچنین نشان می‌دهد رهبری مشتری‌مدار هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق نتایج کارکنان بر نتایج مشتریان تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این، رهبری مشتری‌مدار از طریق نتایج کارکنان و مشتریان بر نتایج سازمان تأثیر مثبت می‌گذارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Customer-Focused Leadership: Identifying the Components and its Effect on Organizational Results

چکیده English

Despite the importance of customer orientation as a strategic orientation for enhancing customers’ satisfaction and organization success, the role of customer-focused leadership has not been studied yet. Moreover, the components of customer-focused leadership and the process through which it affects organizational results has not been recognized yet. This study aims at identifying the components of customer focused leadership and also the process through which it affects organizational results. It is a applied study applying mix methods. The qualitative part was conducted using thematic analysis and the quantitative part was conducted using descriptive-correlative method. The qualitative data was analyzed using thematic analysis. Results of the qualitative study indicate that customer oriented leadership has five dimensions. HR managers of premier manufacturing organizations were selected as the population of this study. Using random sampling, 155 people were selected as sample. Data was gathered by means of questionnaire and analyzed by SPSS and Smart PLS software. According to the results of the qualitative part, customer focused leadership is consisted of five components: leader’s attitude, customer focused behavior, ethics, employee focused behavior and competency. Results of the quantitative data analysis show that the proposed leadership model has good fitness. Results also indicate that customer focused leadership both directly and indirectly through the employee results has significant impact on customer results. Also, customer focused leadership indirectly affects organization results through the mediating role of employee and customer results.

کلیدواژه‌ها English

Customer Focused Leadership
Strategic Orientation
Thematic Analysis