ارائه مدل پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات, دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی, دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات, دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد, دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
چکیده
در تجارت الکترونیکی و فن آوری های ارتباطی بی سیم, خدمات مبتنی بر مکان یکی از پر ارزش ترین فرایندها هستند. بکارگیری این خدمات در صنعت بانکداری, علاوه بر ارائه سفارشی سازی شده خدمات بانکی به مشتریان, منافع نامحدودی نیز برای بانکها به همراه خواهد داشت. با این وجود, به دلیل نوپا بودن این فناوری و موانع احتمالی پیش روی آن, ضروری است به مقوله پذیرش این خدمات در صنعت بانکداری پرداخته شود. هدف این پژوهش, ارائه مدلی برای پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی است. برای این منظور, با توجه به نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری, مدل جامعی برای شناسایی عوامل موثر در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانکهای ایرانی تدوین شده و با بهره گیری از مدل یابی معادلات ساختاری, در جامعه مشتریان بانک های شهر تهران آزموده شده است. پس از تجزیه و تحلیل نتایج, فرضیه های اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت و عوامل موثر در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی شامل انتظار عملکرد, انتظار تلاش, شرایط تسهیل گر, تاثیرات اجتماعی, نگرانی های حریم خصوصی, اعتماد, ریسک درک شده و تمایل به نوآوری می باشد. طبق یافته ها, جنسیت و سن در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان بانکی دخالت ندارد, اما میزان تحصیلات بر قصد استفاده از این خدمات موثر است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Presenting an acceptance model of location-based services (LBS) in Iranian banks

نویسندگان English

ameneh khadivar 1
ameneh khadivar 1
saeedeh salemi 2
2 Masters of Information Technology Management, Faculty of social sciences and economics, Alzahra University;
چکیده English

In E-commerce and wireless communication technologies, location-based services are one of the most valuable processes. Using this services in the banking industry, in addition to providing customized banking services to customers, will bring infinite benefits for banks. However, due to the new emergence of this technology and possible obstacles ahead, it is essential to be paid to the issue of acceptance of this services in the banking industry. The aim of this study is presenting a model for acceptance of location-based services to Iranian banks. For this purpose, according to the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, a comprehensive model has been developed to identify effective factors on the acceptance of location-based services in Iranian banks and has been tested utilizes structural equation modeling, in the community of banks customers in Tehran. After analyzing the results, the main research hypotheses were confirmed and the effective factors on acceptance of location-based services in Iranian banks, including performance expectancy, effort expectancy, facilitating conditions, social influences, privacy concerns, confidence, perceived risk, and willingness to innovation. According to the findings, gender and age is not involved in the acceptance of the banking location-based services, but the educational degree is effective on intend to use this services.

کلیدواژه‌ها English

Location based services
Banking location-based services
Acceptance model
the banking industry