ارزیابی و خوشه بندی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری ایران بر اساس شاخص‌های ترافیکی وب سایت

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
امروزه وب سایت ها در حوزه اطلاع رسانی و انجام بسیاری از خدمات، اهمیت فراوانی پیدا کرده اند و در این راستا، مطالعات وب‌سنجی از جنبه های مختلف مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی و خوشه بندی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری ایران بر اساس شاخص های ترافیکی وب سایت می باشد. در فرایند اجرایی پژوهش، 31 بانک و مؤسسه مالی و اعتباری کشور در قالب 6 مورد از مهم ترین شاخص های ترافیکی وب سایت شامل متوسط تعداد صفحات بازدیدشده، متوسط زمان مرور سایت، درصد بازدیدکنندگان از داخل کشور، درصد بازدیدکنندگان از خارج کشور، تعداد پیوندها، و سرعت بارگذاری، بر اساس وب سایت و موتور جستجوی الکسا مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، با استفاده از روش خوشه‌بندی سلسله مراتبی، بانک‌ها و مؤسسات شبیه به هم در قالب خوشه هایی همگن دسته بندی شدند. کیفیت و اعتبار هر یک از خوشه های ایجاد شده با استفاده از روش تحلیل تشخیصی مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت، به تحلیل ویژگی های هر یک از این خوشه‌ها پرداخته شد. یافته ها حاکی از آن است که بین خوشه های مختلف از نظر شاخص سرعت بارگذاری تفاوت معناداری وجود ندارد اما در مورد میزان سایر شاخص ها، تفاوت بین خوشه های مختلف، معنادار بوده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Evaluating and clustering the Iranian banks and financial institutions based on website traffic indicators

نویسندگان English

ali alizadeh 1
Alireza Pooya 2
چکیده English

Todays, websites have great importance in the field of information and do a lot of services. In this regard, webometrics studies has been the attention of many researchers at various aspects. The aim of this study is to evaluate and cluster the Iranian banks and financial institutions based on website traffic indicators. In research process, 31 banks and financial institutions were evaluated in the form of 6 of the most important website traffic indicators include the average number of pages visited, average time to browse the site, the percentage of visitors within the country, the percentage of visitors from abroad, the number of links, and the speed of loading, based on the Alexa website and search engine. Then, the similar banks and institutions were classified in the form of homogeneous groups using by the Hierarchical Clustering Analysis (HCA). The quality and validity of each of the clusters created was confirmed by using Discriminant Analysis (DA) and finally, were discussed the characteristics of each of these clusters. The findings suggest that there is not a significant difference in terms of speed of loading between the clusters, but in other indexes, the difference between clusters is significant.

کلیدواژه‌ها English

Web surveys
website traffic
Clustering
hierarchical clustering Analysis
Alexa website