پیش‌بینی تعهد ‌شغلی برپایه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان با الگوریتم تقطیع پیش‌بینی‌گرا

نویسندگان
1 استادیار ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی ، دانشگاه تهران، کرج، ایران.
2 دانشجوی دکتری ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استاد ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی ، دانشگاه تهران، کرج، ایران.
4 دکتری مدیریت استراتژیک ، دانشکده مدیریت، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.
چکیده
امروزه بر اساس نظریاتی چون هویت اجتماعی و نظریه اسنادی و نتایج مطالعات پیشین رابطه مسئولیت پذیری سازمان و رفتار های کارکنان سازمان قابل توضیح است. لیکن چگونگی رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی با نتایج مورد انتظار چندان شفاف به نظر نمی رسد. به بیان دیگر سازوکار تاثیر پذیری رفتار های کارکنان از مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان مبهم باقی مانده است. از اینرو هدف اصلی این تحقیق علّی-ارتباطی شناسایی متغیر های تاثیر گذار بر رابطه بین ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی (CSR) و تعهد شغلی کارشناسان کشاورزی بود. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 135 نفر از آنان از طریق روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. روش غالب الگوریتم تقطیع پیش‌بینی‌گرا بود که به شناسایی متغیر های ناشناخته ولیکن اثر گذار بر رابطه بین دو متغیر منجر می شود. نتایج نشان داد اثر ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان بر تعهد شغلی کارکنان پدیده‌ای نسبتا پیچیده، تکاملی و تدریجی است. به این معنا که، جهت رسیدن به نتایج مطلوب ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان، تداوم بر تامین اهداف ابعاد آن سبب اسناد کارکنان به آن خواهد شد. همچنین مشخص شد با گذشت زمان حضور کارکنان در سازمان تعبیر و تفسیر آنها از مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان و در نتیجه اثر آن بر تعهد شغلی‌شان متفاوت می‌شود. لذا به طور غیر مستقیم می‌توان از نظریه هویت اجتماعی به عنوان یک متغیر حدواسط در مطالعه اثرات مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان نام برد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Corporate Social Responsibility as an Antecedent of Job Commitment: A Utilization of Prediction Oriented Segmentation (POS) Algorithm

نویسندگان English

amir alambigi 1
syeed somayeh bathaei 2
ahmad rezvanfar 3
babak afghahi 4
چکیده English

Based on social identity and attribution theory and the results of hitherto empirical researchs, the relationship between corporate social responsibility and behavioral outcomes is explainable But the relationship between CSR with the expected don’t seem so clear. In other words, the mechanism of employee behavior variant in regard to corporate social responsibility remains unclear. The purpose of this causal-relationship research was to identify the variables affecting the relationship between CSR and agriculture experts' job commitment. Based on Cochran formula, 135 of them were selected through quota sampling method. The main method was prediction orientation segmentation algorithms to identify the unknown variables affecting the relationship between two variables. The results showed that the effect of corporate social responsibility in development of employee commitment is relatively complex, evolutionary and gradually. This means that to achieve the desired results of corporate social responsibility, the continuation of the goals of its dimensions can play an important role in employees attribution. It also became clear with over time of employee resident at organization, their interpretation of CSR and as a result its effect on their commitment, would be differ. Thus, indirectly, it could be said that social identity theory can play intermediate variable role in study of CSR effects.

کلیدواژه‌ها English

Corporate Social Responsibility
Job Commitment
Prediction Oriented Segmentation (POS)