مقایسه کانون ارزیابی با ارزیابی در الگوی کامل و الگوی رایانه ای

نویسندگان
1 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی الهمدی مهر اصفهان، ایران.
چکیده
بسیاری از افراد در سازمان‌ها، باورهای مثبتی در مورد نقش رایانه در سیستم منابع انسانی مانند رعایت انصاف در گزینش و مصاحبه‌ها، دارند. چنین باورهایی به زمینه‌هایی مانند ارزیابی در کانون ارزیابی نیز گسترش یافته است. با این وجود ارزیابی در کانون ارزیابی از رویه‌ای چندمرحله‌ای ایجاد می‌شود که با محو شدن این رویه در ارزیابی با رایانه، ممکن است ضعیف‌تر گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه ارزیابی رایانه‌ای با الگوی سنتی شامل شش مرحله ارزیابی گروهی است. دو مطالعه مجزا از دو نمونه از مدیران (200 N1= و 147 N2=) سازمان‌های(خصوصی و دولتی) اصفهان گزارش شده است که به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شده بودند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه ارزیابی عملکرد 360 درجه، ابزار رایانه‌ای و ابزار انتخاب اجباری و ارزیابان به دو دسته خبره و تازه‌کار تقسیم شده بودند. نتایج نشان داد که الگوی کامل ارزیاب انسانی، بر الگوی رایانه‌ای برتری دارد و شاخص های پایایی و اعتبار آن نیز بهتر است. با توجه به نتایج و نیز اهمیت و کاربرد بالای کانون‌های ارزیابی، استفاده از ارزیاب‌های انسانی به جای ارزیابی رایانه‌ای توصیه می‌شود. ممکن است بهتر باشد نقش رایانه را، به جای ارزیابی، به استفاده در تمرین‌ها عوض کنیم.

واژگان کلیدی: کانون ارزیابی ، الگوی کامل، الگوی رایانه‌ای.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Comparison between assessment center(AC) with the evaluation by complete model and computer model

نویسندگان English

hamidreza orizi 1
hajar barati 2
چکیده English

Many people in organizations have positive beliefs about computers’ role in human resource system, such as fairness in selection and interviews. This belief spread to contexts such as evaluation in assessment centers (AC). However evaluation in AC make up by multistep procedure that vanish in computer evaluation that may deteriorate that. The aim of current research was to compare computer model of evaluation with traditional model include six step of group evaluators. Two separate study reported by two samples (N1=200 , N2=147) of managers of Isfahan ( private and governmental) organizations that were selected by convenience sampling. Instruments were contained 360 degree performance appraisal Questionnaire, computer instrument and force choice instrument and evaluators divided into two groups namely experts and novice. Findings indicated that complete model of human evaluators were superior to computer evaluation and also its indicators of reliability and validity are better. Given the results and the importance and usefulness of assessment centers, it is recommended to use of human evaluators rather than computer evaluation. It may be better to replace computer role in side of exercises instead of evaluation.

کلیدواژه‌ها English

assessment center(AC)
complete model
Computer model