واکاوی مفهوم شهروندی شرکتی و بررسی نقش آن در توسعه وفاداری مشتریان

نویسندگان
1 استادیار مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
شهروندی شرکتی به وضعیت و فعالیت‌های سازمانی متنوعی اشاره دارد که مربوط به الزامات وابسته به اجتماع و ذینفعان می‌باشد. شهروندی شرکتی دارای چهار بعد قانونی، اخلاقی، بشردوستانه و اقتصادی می-باشد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد شهروندی شرکتی بر وفاداری مشتریان از طریق متعیرهای میانجی شهرت شرکت و ارزش ویژه برند می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش مشتریان شرکت بیمه ایران می-باشد. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شدند. بدین منظور با روش نمونه‌گیری در دسترس، 400 پرسشنامه میان مشتریان توزیع و جمع‌آوری گردید. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن 89/0 به دست آمد و روایی پرسشنامه نیز از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. آزمون فرضیه‌های پژوهش از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار لیزرل صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد قانونی، اخلاقی و بشردوستانه شهرونی شرکتی بر شهرت شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد اما بعد اقتصادی شهروندی شرکتی تاثیری بر شهرت شرکت نداشت. از طرفی دیگر شهرت شرکت بر ارزش ویژه برند و وفاداری مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارد. ارزش ویژه برند نیز بر وفاداری مشتریان تاثیر معناداری دارد. در نهایت تاثیر غیر مستقیم ابعاد شهروندی شرکت بر وفاداری مشتریان از طریق ارزش ویژه برند و وفاداری مشتریان مورد تایید قرار گرفت.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analysis of the concept of corporate citizenship and it’s role in the development of customer loyalty

نویسندگان English

mortaza soltani 1
sohil nehat 2
چکیده English

Corporate citizenship represents various organizational activities and status related to the organization’s societal and stakeholder obligations. Corporate citizenship consists of four dimensions. This study examines the impact of corporate citizenship dimensions on the customer loyalty through mediator variables such as corporate reputation and brand equity. This study was a descriptive survey and carried out among Iran Insurance Company’s customers in Tehran city and 400 questionnaires were distributed to collect data. The collected data were analyzed through SPSS22 and LISREL8.8. Reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha coefficient as the amount of which was 89/0 and validity was conducted through confirmatory factor analysis (CFA). Research hypotheses were tested through structural equation modeling (SEM) with LISREL softwares. The result of research showed that legal citizenship, ethical citizenship, and philanthropic citizenship have a positive and significant effects on corporate reputation, but economic citizenship has no effect on corporate reputation. Also, corporate reputation has a positive and significant effects on brand equity and customer loyalty, and brand equity has a positive and significant effects on customer loyalty. Finally, the indirect effect of corporate citizenship’s dimensions on customer loyalty through the mediating roles of corporate reputation and brand equity was confirmed.

کلیدواژه‌ها English

Corporate citizenship
Customer Loyalty
Corporate Reputation
brand equity