موفقیت مجتمع های تجاری از منظر عوامل موثر بر رفاه خرید مشتریان

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش باهدف ارائه مدلی به‌منظور تبیین نقش رفاه خرید مشتریان بر موفقیت مجتمع های تجاری در کشور انجامگرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدفکاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی محسوب می گردد.ن پژوهش باهدف ارائه مدلی به‌منظور تبیین نقش رفاه خرید مشتریان بر موفقیت مجتمع های تجاری در کشور انجامگرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدفکاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی محسوب می گردد. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیش آزمون استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد. پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری و با انتخاب اعضای نمونه آماری به روش تصادفی از بین مشتریان پنجمجتمع تجاری موفق در شهر تهران، فرضیه های پژوهش را با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) و رگرسیون مورد سنجش قرار دادند.یافته‌های تحقیق حاکی از تأثیر معنی‌دار متغیرهایکارکرد، سهولت خریدو تفریح بر متغیر رفاه خرید مشتریانو تأثیر این متغیر بر موفقیت مجتمع های تجاری بود. امّاتاثیر متغیرهای امنیت وهویت فردیبر متغیر رفاه خرید مشتریان تأیید نشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Shopping Mall Success in Terms of Factors Affecting on Customers' Shopping Welfare

نویسندگان English

Alireza Bakhshizadeh 1
asadollah naeej 2
seyeed hamid khodadad hosini 3
parviz ahmadi 4
چکیده English

Shopping Mall Success in Terms of Factors Affecting on Customers' Shopping Welfare







Abstract

This paper presents a model to explain the role of the welfare of shopping customers is conducted on the success of commercial complexes in the country. Based on data collection, the present study is considered as descriptive. Before collecting the data through questionnaire, and so as to check the validity and reliability of the study, a pre-test was taken. Moreover, to assess the validity of the study, the diagnostic validity (DV) using an average variance extracted (AVE) was first calculated and the composite reliability (CR) was then applied to determine the reliability. Therefore, first the researchers reviewed the research literature, then, statistical sample of the population who were the customers of five commercial complexes in Tehran, were selected and the research hypotheses were tested using structural equations and regressions. The findings indicate a significant impact of variables of Functionality, ease of shopping and entertainment on shopping welfare and significant impact of variableof shopping welfare on complex commercial success, but the impact of the variables of Security and self-congruity on shopping welfare are not approved.

کلیدواژه‌ها English

Marketing
Consumer Behavior
Commercial complex
shopping welfare