تبیین روابط میان موانع بکارگیری مدیریت کیفیت جامع با استفاده از رویکرد ترکیبی فازی (صنعت گاز)

نویسندگان
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
گرایش زیاد سازمان‌های ایرانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع موجب شده است که دانشگاهیان و محققان کشور نیز در سال‌های اخیر تحقیقات قابل‌توجهی در این زمینه انجام دهند. اما عدم توجه به موانع و چالش‌های اساسی موجود در بکارگیری موفقیت‌آمیز سیستم‌های مدیریت کیفیت در سازمان‌های ایرانی موجب شده است که زمینه‌های لازم برای تحقق کامل این سیستم فراهم نشود. شناسایی موانع بکارگیری TQM در سازمان‌ها، می‌تواند اولین گام در پیاده‌سازی این سیستم محسوب شود؛ زیرا تا زمانی‌که مدیران و کارکنان سازمان، اقداماتی در خصوص رفع این موانع نداشته باشند، شکست چنین پروژه‌ای حتمی به‌نظر می‌رسد. در این پژوهش پس از شناسایی موانع کلیدی بکارگیری موفق TQM در صنعت گاز از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، 5 مانع اصلی شناسایی شد. سپس ارتباط و توالی این موانع با مدلسازی ساختاری تفسیری فازی مشخص گردید. با توجه به اینکه شدت (میزان تأثیرگذاری یا تأثیرپذیری) روابط میان برخی موانع در FISM مشخص نبود، در ادامه با استفاده از روش دیمتل فازی شدت روابط میان موانع تعیین شد. نتایج نشان داد که موانع مرتبط با نیروی انسانی و مفهومی، تاثیرگذارترین موانع می‌باشند که باید توجه زیادی بدان‌ها شود. با عنایت به مدل پیشنهادی، یک برنامه‌ی عملی برای مقابله با موانع بکارگیری موفقیت‌آمیز TQM در صنعت گاز فراهم خواهد شد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Explanation the relationship between total quality management system barriers using fuzzy combination approach (Gas Industry)

نویسندگان English

mehdi ajali
imen ghasemian
چکیده English

The Iranian organizations high tendency for the establishment of total quality management (TQM) system has caused the researchers also do significant research in recent years in this area. But the lack of attention to basic obstacles and challenges in the successful implementation of quality management systems in Iranian organizations has made does not provide the necessary settings for the full realization of this system. Identifying barriers of TQM using in organizations can be considered the first step in implementing these systems, because as long as the managers and staff have not action is to overcome these obstacles, failure of this project seems inevitable. In this study, after identifying the key barriers to successful implementation of TQM in the gas industry through literature review and interviews with experts, 5 main obstacles detected. Then the communication and sequence of barriers were determined with Fuzzy Interpretive Structural Modeling. Given that intensity of relationships between some obstacles was not clear in FISM method, therefor intensity of the relationship between barriers was determined by using of fuzzy Dematel. The results showed that human resources barriers and conceptual obstacles that must influential barriers be a lot of attention to them. The proposed model can provide a plan to tackle barriers to successful implementation of TQM in the gas industry.

کلیدواژه‌ها English

Barriers
Total quality management
Fuzzy Interpretive Structural Modeling
fuzzy DEMATEL