ارتقاء عملکرد نوآورانه کسب و کار

نویسندگان
1 استادیار ، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
2 استادیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
چکیده
امروزه شناسایی زیرساخت‌های لازم برای مدیریت موثر دانش و ایجاد نوآوری در سازمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در پژوهش‌های گذشته زیرساخت‌ها را به صورت مجزا مورد مطالعه قرار داده‌اند، اما در این پژوهش تلاش شده است تا با مدلی جامع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم جو و ساختار سازمانی بر عملکرد نوآوری با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش و تعامل اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه در نمونه‌ای 140نفری از کارکنان واحد بازاریابی و فروش شرکت شاتل شهر تهران با نمونه تصادفی ساده صورت پذیرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی بر تعامل اجتماعی و جو سازمانی بر مدیریت دانش و تعامل اجتماعی بر عملکرد نوآوری تأثیر مثبت و معناداری داشته است، اما متغیرهای ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی بر مدیریت دانش، جو سازمانی بر تعامل اجتماعی و مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه نتوانسته‌اند تأثیر مستقیم و معناداری بگذارند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

promoting innovative business performance

نویسندگان English

hamidreza yazdani 1
nader siyed amiry 2
ali reza kameli 3
چکیده English

Identifying the necessary infrastructures for an effective management of knowledge and making innovations in organizations are of the paramount importance. In previous investigations, infrastructures have been studied in isolation from other factors, but it has been tried in this research to survey and analyze the direct and indirect impact of the climate and organizational structure on innovation performance considering the mediation of knowledge management and social interaction, through a comprehensive model. Interaction in affecting leadership style & organizational climate on knowledge management also are reviewed. This study has been done using sample of 140 selling and marketing unit employers of the shuttle corporation in Tehran. This research is descriptive- survey and questionnaire used for data collection. Result showed that knowledge management and social reaction are not mediating. Effects of organizational structure on social interaction and organizational climate on knowledge management, social interaction on innovative performance are positive and meaningful, but other hypothesis were rejected.

کلیدواژه‌ها English

Social Interaction
organizational climate
Knowledge Management
Innovation performance
organizational structure
[1]   آریانفر مسعود (1393) «بررسی تأثیر انگیزه‌های فردی بر رفتار به اشتراک‌گذاری دانش با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی ارزش‌ها (مورد مطالعه: جامعه مجازی ایده شهر)»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
[2]   رضائیان علی (1390) تیم‌سازی در قرن بیست و یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ سوم.
[3]   فارسیجانی حسن، سمیعی نیستانی ابوالفضل (1389) «بررسی نقش یکپارچگی بین مدیریت کیفیت جامع و مدیریت تکنولوژی در تعیین عملکردهای کیفیت و نوآوری (پژوهشی در مورد شرکت‌های تولیدی استان مرکزی)»، مدیریت فناوری اطلاعات، 2(4): 136-117.
[4]   فخریان سارا (1381) «بررسی رابطه خلاقیت و نوآوری کارشناسان ستادی با عوامل سازمانی»، به راهنمایی دکتر علی دیواندری، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
[5]   کنجکاو منفرد امیررضا، سعیدا اردکانی سعید، طباطبایی‌نسب سیدمحمد، زنجیرچی سید محمود (1392) «نوآوری فنی و اجرایی در دانشگاه یزد با تأکید بر زیرساخت‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 68، صص 69-90.
[6]   مرادی محمود، ولی‌پور، محمدعلی، یاکیده، کیخسرو، صفردوست، عاطیه و عبداللهیان، فرزانه. (1392) «بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمانها (مطالعه موردی: شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران)»، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 46 (13)، صص 79-102.
[7]   میرفخرالدینی حیدر، حاتمی‌نسب حسن، طالعی‌فر رضا، کنجکاو منفرد امیررضا (1389). «مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت‌های کوچک و متوسط»، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 35 (2)، صص 103- 108.
[8]   یزدانی حمیدرضا، حمیدی‌زاده علی، کاملی علیرضا (1394) «بررسی تأثیر سبک رهبری و جو سازمانی بر مدیریت دانش، با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی (تحقیق پیمایشی پیرامون بخش ستادی بانک ملت)»، مدیریت فناوری اطلاعات، 7 (1).
[9]   یوسفی احسان، فیضی جعفرصادق، سلیمانی محمد (1390) «بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری (درمیان مدیران و کارکنان شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه)»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(3)، صص 29-51.
[10]  Argote L., Mcevily B., Reagans R. (2003) "Managing knowledge in organization: An integrative framework and review of emerging theme", Management Science, 49(4): 571-582.
[11]  Armbruster H., Bikfalvi A., Kinkal S., Lay G. (2008) "Organizational innovation: The challenge of measuring non-technical innovation in larg- scale surveys", Technovation, 28: 644-657.
[12]  Andrews M. C., Kacmar K. M. (2001) "Discriminating among organizational politics, justice, and support", Journal of Organizational Behaviort, 22: 347-366.
[13]  Bartol K. M.., Srivastava A. (2002) "Encouraging knowledge sharing: The role of organizational reward systems.", Journal of Leadership, 9(1): 64-76
[14]  Chen C. J., Huang J. W. (2007) "How organizational climate and structure affect knowledge management- social interaction perspective", International Journal of Information Management, 27: 104-18.
[15]  Chen C. J., Huang J. W., Hsiao Y. C.(2010) " Knowledge management and innovativeness:the role of organizational climate and structure", International Journal of Manpower, 31(8): 847-870.
[16]  Fornel C., Larcker D. F. (1981) "Evaluting structural equations models with unobservable variables and measurement eror", Marketing Research, 18(1):39-50.
[17]  Ghani K. A., Jayabalan V., Sugumar M. (2002) "Impact of advanced manufacturing technology on organizational structure", Journal Tech Manage Res, 13: 157-175
[18]  Grant R. (1996) "Toward a knowledge- based theory of the firm", Strategy Management Journal, 17: 109-111.
[19]  Gopalakarishnan S., Bierly P. (2001) "Analyzing innovation adoption using a knowledge- based approach", Journal of Engineering and Technology Management, 18: 107- 118.
[20]  Hoegl M., Parboteeah K. P., Munson C. L. (2003) "Team-level antecedents of individuals’ knowledge networks", Decision Sciences, 34(4): 741-770
[21]  Hung R.Y.Y., Lien B.Y.H., Yang B., Wu C. M., Kue.Y. M. (2011) "Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high- tech industry", International Business Teview, 20(2): 213-225.
[22]  Huang J. W., Li Y. H. (2009) "The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance ", International Journal of Manpower, 30(3): 285-301.
[23]  Inkpen A. C., Tsang E. W. (2005) "Social capital, networks, and knowledge transfer", Academy of Management Review, 30(1): 146-165.
[24]  Janz B. D., Prasarnphanich P. (2003) "Understanding the antecedents of effective knowledge management: The importance of a knowledge-centered culture", Decision Sciences, 34(2): 351-384.
[25]  Jaw B. S., Liu W. (2003)" Promoting organizational learning and self-renewal in Taiwanese companies: The role of HRM", Human Resource Management, 42(3): 223-241.
[26]  Koenig Michael E., Srikantaiah T. (2007) "KM: lesson learned", American Society for Information Science and Technology, Second Printing.
[27]  Kostopoulos K., Papalexandris A., Papachroni M., Iaonnou G. (2011) "Abserptive capacity, innovation, and financial performance", Journal of Business Research, 64(12):1335-1343.
[28]  Lee C. C.,  Grover V. (2000) "Exploring mediation between environmental and structural attributes: The penetration of communication technologies in manufacturing organizations", Journal Management Information System, 16(3): 187-317.
[29]  Lechler T. (2001) "Social interaction: A determinant of entrepreneurial team venture success", Small Business Economics, 16(4): 263-278.
[30]  Levin D. Z., Cross R. (2004) "The strength of weak ties you can trust: The mediating role of trust in effective knowledge transfer", Management Science, 50(11): 1477-1490.
[31]  Mahmoudsalehi M., Dari B., Safari K. (2012) "Investigating role of mediator social interaction in the influence of organizational climate and structure on knowledge management (case study: iran's automobile industry)", Journal of Information Technology Management, 4(11): 69-92, (in Persian).
[32]  Mahmoudsalehi M., Moradkhannejad R., Safari K. (2012) "How knowledge management is affected by organizational structure", The Learning Organization,19(6): 518-528.
[33]  McGrath R. G. (2001) "Exploratory learning, innovative capacity, and managerial oversight", Academy of Management Journal, 44(1): 118-134.
[34]  Moorman C., Miner A. S. (1998) "Organizational improvisation and organizational memory", Academy of Management Review, 23(4): 698-723.
[35]  Nahapiet J.., Ghoshal S. (1998) "Social capital, intellectual capital and the organizational advantage", Academy of Management Review, 23(2): 242-266.
[36]  Naranjo-Gil D. (2009) "The influence of environmental and organizational factors on innovation adoptions: Consequences for performance in public sector organizations", Technovation, 29: 18-81.
[37]  Plessis M.D. (2007) "The role of knowledge management in innovation", Journal of Knowledge Management, 11(4): 20-29.
[38]  Rastogi P. (2000) "Knowledge management and intellectual capital — the new virtuous reality", Hum Syst Manage, 19(1): 39-49.
[39]  Robbins S. P. (1990) Organization theory: Structure designs and applications, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
[40]  Robbins S. P., Decenzo D. A. (2001) "Fundamentals of management: Essential concepts and applications", NJ: Prentice-Ha.l
[41]  Rogers E.M. (2003) Diffusion of innovations, The Free Press, New York.
[42]  Sabherwal R., Becerra-Fernandez I. (2003) "A empirical study of  the effect of knowledge management processes at individual, group & organizational levels", Decision Sciences, 34(2): 225-260.
[43]  Sivadas E.., Dwyer F. R. (2000) "An examination of organizational factors influencing new product success in internal and alliance-based processes", Journal of Marketing, 61(4): 31-50.
[44]  Skerlavaj M., Song J. H., Youngmin L. (2010) "Organizational learning culture, innovative culture and innovations in south Korean firms", Expert Systems with Applications, 37: 6390-6403.
[45]  Slater S. F., Narver J. C. (1995) "Market orientation and the learning organization", Journal of Marketing, 59: 63-74.
[46]  Sparrowe R. T., Liden R. C., Kraimer M. L. (2001) "Social networks and the performance of individuals and groups", Academy of Management Journal, 44(2): 316-325.
[47]  Sveiby K. E., Simons R. (2002) "Collaborative climate and effectiveness of knowledge work—An empirical study", Journal of Knowledge Management, 6(5): 420-433.
[48]  Szulanski G. (1996) "Exploring internal stickiness: Impediments to the transfer of best practice within the firm", Strategic Management Journal, 17(10): 27-43.
[49]  Subramaniam M., Youndt M.A. (2005) "The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities”, Academy of Management Journal, Vol. 48 No. 3: pp. 450-63.
[50]  Tsai W. (2002) "Social structure of ‘‘coopetition’’ within a multiunit organization: Coordination, competition, and intra-organizational knowledge sharing", Organization Science, 13(2): 179-190.
[51]  Uzzi B.., Lancaster R. (2003) "Relational embeddedness and learning: the case of bank loan managers and their clients", Management Science, 9(4): 383-399.
[52]  Zheng W., Yang B., Mclean G. (2010) "Linking organizational culture, structure, strategy and organizational effectiveness: Mediating role of km", Journal of Business Research, 63: 763 - 771.