تأثیر ارزش‌های مصرف بر قصد خرید

نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت بارزگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
رفتار مصرف‌کننده موضوعی بحث‌انگیز و چالشی است که در برگیرندۀ افراد و آنچه خرید می‌کنند، چرا و چگونگی خرید آنها، بازاریابی و آمیزۀ بازاریابی و بازار است. در این عصر انسان فقط به عنوان عامل مصرف ارزش خلق شده به‌وسیله تولیدکنندگان به شمار نمی‌رود بلکه نقش غیرقابل انکاری در چرخۀ تولید داشته و به‌واسطۀ مصرف به دنبال تولید هویت، تصور، معنا، ارزش و تجربه است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و اینکه تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ارزش‌های مصرف بر قصد خریدکاربران اپراتورهای همراه اول و ایرانسل می‌پردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از شاخه همبستگی است. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد، داده‌ها جمع‌آوری و از طریق آزمون‌های آماری تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان اپراتورهای تلفن همراه هستند و نمونه آماری، از طریق فرمول تعیین حجم نمونه جامعه نامحدود تعیین شد. نتایج تحلیل داده‌ها حاکی از آن است که ارزش‌های مصرف خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه بر قصد خرید مشتریان تأثیر دارد. همچنین از میان مؤلفه‌های ارزش‌های مصرف، ارزش کارکردی و ارزش وضعیتی تأثیر معناداری را بر قصد خرید دارند ولی تأثیر ارزش اجتماعی، احساسی و شناختی بر قصد خرید تأیید نشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigating Consumption Values Effect on Purchase Intention

نویسندگان English

mahdieh mansori 1
asadolah kordnaij 2
siyad hamid khodadad hosini 2
چکیده English

Consumer behavior is a controversial and challenging issue including people, what, why and how they buy, as well as marketing and combination of marketing and market. In contemporary, man is not considered as merely a consumer of the created-value by the producers, but has rather an undeniable role in production cycle and through this seeks to gain identity, imagination, sense, value and experience. Thus, regarding the significance of the topic and the fewer research conducted, present study examined the impact of consumption values on purchase intention. In terms of aim, this study is applied and in terms of data collection procedures it is descriptive using correlation. For collecting data, a standard questionnaire were used and the data was analyzed through statistical. Statistical population and sample size were users of two Iranian mobile operators, HamrahAval and Irancell. Sample Size was determined using indefinite population formula. Results indicated that the consumption value of services provided by the mobile operators affects customers' purchase intention. In addition, among consumption values factors, functional and conditional values have significant effects on purchase intention; however, the impact of social, emotional and epistemic values on purchase intention was not confirmed.

کلیدواژه‌ها English

consumption values
Consumer Behavior
Purchase intention
[1]        Lin W.B., Wang M.K., Hwang K.P. (2010) “The combined model of influencing online consumer behavior”, Expert Systems with Applications, Vol. 37: 3236–3247.
[2]        Fail R.E. (2011) “Utilizing child psychologists in marketing products to children: A phenomenological study of the ethical perceptions of child psychologists”, Doctor of Philosophy Dissertation, School of Business and Technology, Capella University.
[3]        Tan J.P.T., Freathy P. (2011) “Consumer decision making and store patronage behaviour in Traditional Chinese Medicine (TCM) halls in Singapore”, Journal of Retailing and Consumer Services, 18: 285–292.
[4]        Kim Dan. J. Ferriin, Donald L., Rao H. Raghav (2008) "A trust-based consumer decision making model in electronic commerce: The role of trust and perceived risk, and their antecedents", Journal of Decision Support System, 8: 544-564.
[5]        Sheth J. N., Newman B. I., Gross B. L. (1991) "Consumption values and market choices: Theory and applications", Cincinnati, OH: South-Western Publishing.
[6]        Gro Nroos C. (1997) "Value-driven relational marketing: from products to resources and competencies", Journal of Marketing Management, 13(5):407-420.
[7]        Babin B. J., Darden W. R., Griffin M. (1994) "Work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value", Journal of Consumer Research, 20: 644-656.
[8]        Pitts R. E., Woodside A. G. (1983) "Personal value influences on consumer product class and brand preferences", Journal of Social Psychology, 119: 37-53.
[9]        Goldsmith R. E., Stith M., White D.J. (1989) “An empirical study of the relationship between personal values and innovative purchasing behavior”.
[10]  راه‌چمنی، احمد، صادقی آذر، هریس فرشته (1394) «بررسی تأثیر مدل ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید مشتریان شرکت‌های لیزینگ مورد مطالعه (شرکت لیزینگ خودرو غدیر)»، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 10، شماره 27، صص 59-77.
[11]     Sheth  J.,  Newman  B.,  Gross  B.  (1991)  “Why  we  buy  what  we  buy: A  theory  of  consumption  value”,  Journal of Business Research,  Vol. 22, pp. 159-170.
[12]     Won-Moo Hur, Jeong-Ju Yoo, Te-Lin Chung (2012) "The consumption values and consumer innovativeness on convergence products", Industrial Management & Data Systems, Vol. 112, Iss: 5 pp. 688 – 706.
[13]     Nelson Barber, Pei-JouKuo, Melissa Bishop, Raymond Goodman Jr, (2012) "Measuring psychographics to assess purchase intention and willingness to pay", Journal of Consumer Marketing, Vol. 29, Iss: 4: 280 – 292
[14]     Shukla P. (2010) “Impact of interpersonal influences, brand origin and brand image on luxury purchase intentions: Measuring interfunctional interactions and a cross-national comparison”, Journal of World Business, Vol. 46, No. 2: 242-52.
[15]     Dodds W.B., Monroe K.B., Grewal D. (1991) “Effect of price, brand, and store information on buyers’ product evaluation”, Journal of Marketing Research, Vol. 28: 307-19.
[16]     Chinn W.W. (2010) "How to write and report pls analyses" in j. Gentle,W. Hardle & Y. Mori, Handbook of partial least squarea (pp 655-691‏‎)‎.
[17]     Cronin J. J., Brady M. K., Hult G.T.M. (2000) “Assessing the effect of quality, value, andcustomer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments”, Journal of Retailing, Vol. 76, No. 2: 193-218.
[18]     Overby J.W., Lee E.-J. (2006) “The effects of utilitarian and hedonic online shopping value on consumer preference and intentions”, Journal of Business Research, Vol. 59, Nos 10/11,pp. 1160-6.
[19]     Zeithaml V. (1988) "Consumer perceptions of price, quality, and value - a means-end model andsynthesis of evidence", Journal of Marketing, 52(3): 2-22.
[20]     Zeithaml V. A., Bitner M. J. (2000) "Services marketing: Integrating customer focus across the firm", Singapore: McGraw-Hill.
[21]     Nowlis S. M., Simonson I. (1996) "The effect of new product features on brand choice", Journal of Marketing Research, Vol. 33, No. 1: 36-46.
[22]     De Marez L., Vyncke P., Berte K., Schuurman D., De Moor K. (2007) "Adopter segments, adoption determinants and mobile marketing", Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, Vol. 16, No. 1: 78-95.
[23]     Tsai S-P. (2005) “Impact of personal  on luxurybrand purchase value”, International Journal of Market Research, Vol. 47, No. 4: 429-54.
[24]     Steenkamp J.B.E.M., Baumgartner H. (1992) “The role of optimum stimulation level in exploratory consumer behavior”, Journal of Consumer Research, Vol. 19, No. 3: 434-48.