رابطه بین جدایی- تفرد با رضایت شغلی در دو گروه از مدیران بومی و غیر بومی استان گیلان

نویسندگان
1 استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد علوم و پژوهشهات تهران (اصفهان) ، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین رضایت شغلی و جدایی – تفرد در دو گروه از مدیران بومی و غیربومی استان گیلان می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 277 نفر از مدیران بومی و غیربومی سازمان‌های استان گیلان بودند که با استفاده از جدول مورفی و میورز برای تعیین حجم نمونه، براساس اندازه اثر انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد نظر از ابزار رضایت شغلی جاج و بونو و پرسشنامه جدایی - تفرد استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که رضایت شغلی مدیران بومی بیش از مدیران غیربومی است و نیز مشخص شد که مدیران بومی و غیربومی در متغیرهای جدایی – تفرد تفاوت معناداری نشان می‌دهند. همچنین بین رضایت شغلی و جدایی – تفرد در این مدیران رابطه وجود دارد و این رابطه در مدیران غیر بومی بیش از مدیران بومی است. بنابراین انتخاب مدیران غیربومی می‌تواند با توجه به عملکرد آنها در مقیاس جدایی – تفرد صورت گیرد تا افراد غیر بومی که به سمت‌های مدیریتی گمارده می‌شوند کمتر از شغل خود، ناخشنود گردند. همچنین پیشنهاد می‌شود که پژوهشگران بعدی به بررسی رابطه سازه دلبستگی با رضایت شغلی بپردازند که تکمیل‌کننده این مطالعه نیز می‌تواند باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigating Relationship between Separation - Individuation with Job Satisfaction: Native and Non-Native Directors in Gilan Province

نویسندگان English

hamidreza orizi 1
Marzieh Hajrasuliha 2
2 non
چکیده English

This research is aimed at evaluating relationship between job satisfaction and separation - individuation in native and non- native managers in Gilan province. Research sample consisted of 277 native and non-native managers who were selected by Morphy and Myors table for sample size according to effect size. Jaj and Bono and separation - individuation scale were used to assess job satisfaction Instruments. Results indicate that the job satisfaction of local executives is more than non-native managers. Also there is significant differences between native and non- native managers regarding separation - individuation. There are meaningful relation between job satisfaction and separation-individuation. This relation is bigger for non-native Managers. The non-native administrators can be chosen according to their performance on separation - individuation scale so that their satisfaction could be higher. Researchers also suggested for further studying structural relationship between attachment and job satisfaction.

کلیدواژه‌ها English

Job Satisfaction
Separation – Individuation
Native and Non- Native Managers
[1]      کیت، د. (1370) رفتار انسانی در کار، ترجمه طوسی؛ تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی.
[2]   شاکری نیا ا. (1389) «رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی با اثر‌بخشی مدیران دانشکده‌های دانشگاه گیلان». پایان‌نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان
[3]       Lumley E. J., Coetzee M., Tladinyane R., Ferreira N. (2011) "Exploring the job satisfaction and organisational commitment of employees in the information technology environment", Journal of Southern African Business Review, 15(1):100 – 118.
[4]      طالبان، م ر. (1381) تحلیل اجتماعی از رضایت شغلی، نامه پژوهش                    فرهنگی، 2: 51-54 
[5]   رحمیان بوگر ا.، نوری ا.، عریضی ح ر.، مولوی ح.، فروغی مبارکه ع ر. (1385) «بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی بزرگسالی با جهت به‌ کارگیری و درگیری با کار در پرستاران بیمارستان‌های دولتی شهر اصفهان»، مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (13): 109 -134.
[6]   رحمیان بوگر ا.، نوری، ا.، عریضی، ح ر.، مولوی، ح.، فروغی مبارکه، ع ر. (1386) «رابطه سبک‌های دلبستگی بزرگسالی با رضایت و استرس شغلی در پرستاران»، مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 2 (13): 148-157.
[7]       Adams E. K., Gunnar, M. R., Tanaka, A. (2004) "Adult attachment, parent emotion, and observed parenting behavior: Mediator and moderator models", Child Dvelopment, 1(75): 110-122.
[8]       Lewicka M. (2011) "Place attachment: How far have we come in the last 40 years?", Journal of Environmental Psychology, 31 (3): 207-230.
[9]       Rollero C., Piccoli N. D. (2010) "Place attachment, identification and environment perception: An empirical study", Journal of Environmental Psychology, 30 (2):198-205.
[10]  دادستان پ. (1386) روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، چاپ ششم، تهران: نشر ذره.
[11]  نژاد سبزی پ. (1390) «رابطه عوامل خانوادگی با فرار کودکان از منزل در خرم‌آباد»، مجله رفاه اجتماعی، 40: 129 -160.
[12] عریضی ح. م.، جوانمرد ش. (1391) «سنجش رابطه دلبستگی به والدین و جدایی- تفرد با توجه به نقش تفاوت‌های جنسیتی»، زن در توسعه و سیاست، 10 (3): 31-50.
[13]   Pincus D.B., Ehrenreich J. T., Santucci L. C., Eyberg S. M. (2008) "The implementation of modified parent child interaction therapy for youth with separation anxiety disorder", Cognitive and Behavioral Practice, 15(2): 118-125.
[14]   Levine J., Green C., Millon T. (1986) "Separation-individuation test of adolescence", Journal of personality Assessment, 50: 123-127.
[15]   Lapsley D. K., Rice. K. G., Shadid. G. E. (1989) "Psychological Separation and Adjustment to College", Journal of Counseling Psychology, 36(3): 286-294.
[16]   Lapsley D. K., Edgerton J., (2000) "Separation-individuation, adult attachment style, and college adjustment", Journal of Counseling & Development, 80 (4): 484–492.
[17]   Mattanaha J. F., Hancock. G. R., Brand. B. L. (2004) "Parental attachment, separation - individuation, and college student adjustment: A structural equation analysis of mediational effects", Journal of Counseling & Development, 51(2): 213-225.
[18]   Andreason A. W. (2003) "Expatriate adjustment to foreingn assignment", International Journal of Commerce and Management, 13(1): 42-60.
[19] مغز رناسی ا. (1386) «بررسی رابطه عاطفه مثبت و منفی با ملاک‌های انتخاب رشته دانشجویان»؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
[20]   Wared C., Kennedy A. (2001) Coping with cross- cultural transition", Journal  of Cross – Cultural Psychology, 32(5): 43- 636.
[21]   Kraimer M. L., Wayene S. J. (2004) "An examination of perceived organizational support as a multidimensional constract in the context of an expatriate assignment", Journal of Management, 30(2): 209-0237.
[22]   Casakin H., Hernande B., Ruiz C. (2015) "Place attachment and place identity in Israel cities: The influence of city size, Cities. 42. 224-230.
[23]   Rollero C., Piccoli N. D. (2011) "Predictors of place attachment and identification with inhabitants: A comparison between native and relocated students", Journal of Psicologia Sociale, 2: 215-224.
[24]   Casakin H., Neirug S. (2012) "Place identity in the neighborhood as perceived by the elder residents: Relations with attachment, dependence and place quality", The role of Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, 107- 119.
[25]   Mohapatra, B., & Mohamed, A. R. (2013)" Place attachment and participation in management of neighbourhood green space: َ place based community management", International Journal of Sustainable Society, 5 (3): 266-283.
[26]   Shay J., Bruce T. (1997) "Expatriate manager", Cornell Hotel and Reataurant of Administration  Journal, 35:1036-1056.
[27]   Black. J. S., Mendelhall M., Oddou G. (1991) "Toward a Comprehensive model of international adjustment: An intergration of multiple theoretical perspectives", Academy of Management Review, 16: 219-317.
[28]   Adler N. J., Gundersen A. (2007) International dimensions of organizational behavior, Published by Thomson Learning, Fiftieth Edition.
[29] هدایتی، ه. (1374) «بررسی عوامل فرهنگی بر اثربخشی مدیران ارشد استان کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و علوم اداری.
[30]  قانعی ح. (1376) «میزان رضایت شغلی پزشکان استان کردستان از حرفه پزشکی»، مجله دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، 2(6): 9-15.
[31] زاهدی م.، پالاهنگ ح.، غفاری م. (1379) «بررسی رضایت شغلی کارکنان بهداشتی در استان چهار محال و بختیاری»، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 2(9):27-33.
[32] زاده باقری ق. پوردانش، ف.، سیدی، ا.، براتی، م. (1385) «تعیین میزان استرس در مدیران ارشد دستگاه‌های اداری استان کهکیلویه و بویراحمد»، مجله ارمغان دانش، (43):89-98.
[33]   Sanchez J. I., Spector P. E., Cooper C. L. (2000) "Adapting to a boundarlyess world: A developmental expatriate model", Academy of Management Executive, 14:96-106.
[34]   Dextras J., Marchand A., Haines V. (2012) "Organizational culture, work organization conditions, and mental health". International Journal of Stress Management, 19(2): 81-104.
[35]   Shaffer M. A., Harrison D. A., Gilley K. M. (2001) "Dimensions, determinants, and differences in the expatriate adjustment process", Journal of International Business Studies, 30: 557-581.
[36] عریضی ح. ر.، دیباجی م.، صادقی م. (1390) «بررسی رابطه تعارض کار – خانواده با حمایت سازمانی ادراک شده، استرس شغلی و خود تسلط‌یابی در کارکنان اقماری»، مجله پژوهش‌های بالینی و مشاوره، 1 (2).
[37] هاشمی شیخ شعبانی، ا.، ارشدی ن.، بذرافکن ح. (1390) «تحلیل ساختاری تعارض کار – خانواده با خشنودی شغلی و سلامتی» فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، 1 (3): 349-365.
[38] گال، م. بورگ، و. گال، ج. (1998) روش‌های تحقیق کمی‌وکیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمد رضا نصر و همکاران (1391 )، تهران:انتشارات سمت.
[39]   Murphy K. R., Myors B. (1998) "Statistical power analysis: A simple and general model for traditional and modern hypothesis tests", Mahwah. N. J. Erlbaum.
[40]   Judge T. A., Thoresen C. J., Bono J. E. (2001) "The job satisfaction and job performance relationship qualitative and quantitative review", Psychological Bulletin, 127: 376-407.
[41]   Levine. J. B., Saintonge S. (1993) "Sychometric properties of the  separation-individuation test of adolescence within a clinical population", Journal of Clinical Psychology, 49: 492-507.
[42]   Kroger J., Green K. (1994) "Factor analytic structure and stability of the Separation-Individuation Test of Adolescence", Journal of Clinical Psychology, 50(5): 772-785.
[43]   Winkelman M. (1994) "Cultural shock and adaptation", Journal ofCounseling and Development, 73(2)": 121-173.
[44]   Furnham A. F. (1992) "Doing business abroad or the perils of culture shock", European Business Review, 92(1):1-3.
[45]   Tung R. L. (1981) Selection and training personnel for overseas assignment.Columbia Journal of World Business, 16(1): 129-143.
[46]   Eyberg M. L., Lweis A. L., Bulter A. M., Chase R., Fussell R., Nelson M., Bussing R., Boggs R. S. (2009) "Manual for group parent – child interaction therapy", Retrived from: http// pcit.phhp.uf-edu/Measures/group pcit.
[47]   Hood K. K., Eybery S. M. (2003) "Outcomes of parent – child interaction therapy: Mother’s reports of maintenance three to six years after treatment", Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 32: 419-429.
[48]   Choate M. L., Pincus D. B., Eyberg S. M., Barlow D. H. (2005) "Parent – child interaction therapy for treatment of separation anxiety disorder in young children", Cognitive and Behavioral Practice, 12: 126-135.
[49]   Chase R. M., Eyberg S. M. (2008) Clinical presentation and treatment outcome for children with co morbid externalizing and internalizing symptoms, Anxiety Disorder, 22: 273 – 282.
[50]   Cartwright – Hatton S., Mcnally D., White C. (2005) "Parenting skils training: An effective intervention for internalizing symptoms in younger children", Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 18: 37 – 52.
[51]   Cartwright – Hatton S., Mcnally D., Doubleday E., (2006) "Anxiety in neglected population: Prevalence of anxiety disorders in preadolescent children", Clinical Psychology Review, 26: 817-833.