طراحی مدل ارتقای کیفیت خدمات در مراکز آماری

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استادیار ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش ارائۀ مدلی برای بهبود کیفیت خدمات آماری بر‌پایۀ حوزه‌های نظام آماری، محیط سازمانی، فرایندهای آماری و خروجی‌های آماری چارچوب ملی تضمین کیفیت آماری است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل دو جامعۀ کارشناسان مرکز آمار ایران و کاربران آمار است که از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعیین شده‌اند. داده‌ها نیز با دو پرسشنامه مجزا جمع‌آوری و مدل مفهومی پژوهش براساس ارتباط عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت خدمات آماری تعریف شدند. پس از ترسیم مدل برای دو جامعه، روایی همگرا و واگرا و آزمون‌های دو مدل اجرا گردید و سؤال‌های و فرضیه‌های پژوهش بررسی شدند. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که در در مدل تولید‌کننده آمار و نیز کاربران آمار متغیرهای مشاهده‌پذیر مرتبط با بارهای عاملی در تمام سازه‌ها خوب ارزیابی می‌شود. در انتها محقق با استفاده از نتایج حاصل، بر آن شد تا بر‌اساس شدت تأثیر شکاف بین کیفیت خدمت ارائه شده به‌وسیله تولید‌کننده و کیفیت خدمت دریافت شده به‌وسیله کاربر آمار مدل پیشنهادی را با عنوان "مدل تحلیلی کیفیت خدمات آماری ارائه کند. پیشنهادهایی نیز برای بهبود و عملکرد تولید‌کننده آمار و نیز کاربران آمار با توجه به نوع و شدت ارتباط عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آمار ارائه شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Designing a Model to Improve the Quality of Services in Statistical Agencies

نویسندگان English

said abasi 1
adel azar 2
چکیده English

The aim of this study is to provide a model for improving the quality of statistical services based on the areas of Statistical system, organizational environment, and statistical processes and statistical outputs national framework statistical quality assurance. Research has functional purpose, and descriptive and analytical method. The population consisted of two community Statistical Center of Iran experts and users that simple random sampling method was determined. Data collected by two different questionnaires and conceptual research model based on relations of factors affecting the quality of statistical services was defined. After drawing model the two communities convergent and divergent validity of tests and questions and Hypothesis of two models was conducted. Results showed that both models have good quality and visible variables affect factor loadings on Structures with different intensity. Finally, the researcher using the results, decided to present model as "analytical model quality statistical service (Adel azar, Abbasi 1394) based on severe impact on the gap between the quality of service provided by the manufacturer and the quality of service received by the data user and proposals to improve the performance of statistics manufacturer and data users according to the type and severity of factors affecting the quality of statistics were presented.

کلیدواژه‌ها English

Production Statistics
Statistical Service
Structural equation
The output statistics
Usage statistics
[1]       حسین‌زاده ا ع. (1387) «رویکرد مدیریت کیفیت جامع»، مجله مدیریت، سال نوزدهم، شماره 133 – 134.
[2]    آذر ع.، زنگویی‌نژاد ا. (1388) «ارزیابی کیفیت خدمات و رضایت‌مندی ارباب رجوع با استفاده از الگوی سروکوال»، فصلنامه نظارت و بازرسی، سال 3، شماره 7.
[3]    میرغفوری ح ا .، طاری‌دمنه م.، زارع احمد‌آبادی ح.، (1388) «ارزیابی روش های سنجش کیفیت خدمات به‌وسیله شبکه‌های عصبی مصنوعی»، چشم‌انداز مدیریت، شماره 31.
[4]        Herington C., Weaven S. (2009) "E-retailing by banks: E-service qualityand its importance to customer satisfaction", European Journal of Marketing,43(9/10).
[5]       والمحمدی چ. (1390) مدیریت کیفیت و بهره‌وری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
[6]        Roses L. K., Hoppen N., Henrique J. L. (2009) Management of perceptions of information technology service quality, Journal of Business Research, 62(9).
[7]    شباک ا.، (1392) «نظام مدیریت کیفیت آمارهای رسمی از دیدگاه سازمان‌های مهم بین المللی آماری، مبانی و مقایسه»، مجله بررسی‌های آمار رسمی ایران، سال 24 ، شماره 1.
[10]    Eboli L., Mazzulla G. (2007) "Service quality attributes affecting customer satisfaction for bus transit", Journal of Public Transportation, 10(3).
[11]    Sadiq Sohail M., Shaikh N. M. (2008) "Internet banking andquality ofservice", Online Information Review ,32.
[12]    Bruce Ho C. T., Lin, W.-C. (2010) Measuring the servicequality of nternet banking: Scale development andvalidation", European Business Review , 22.
[13]    Robledo M. A. (2001)"Measuring and managing service quality: Integrating customer expectations", Managing Service Quality, 11(1).
[14]   آذر ع.، خدیور آ. (1393) کاربرد تحلیل آماری چند منظوره در مدیریت، انتشارات نگاه دانش.
[15]   آذر ع.، غلامزاده ر.،  قنواتی م. (1391) مدلسازی مسیری ساختاری در مدیریت، انتشارات نگاه دانش.
[16]    Lauria E. J. M., Duchessi P. J. (2007) A methodology fordeveloping Bayesian networks:An application to information technology(IT) implementation. European Journal of Operational Research, 179(1).
[17]    Liljander V., Polsa P., Van Riel A. (2009) "Modelling consumerresponses to an apparel store brand: Store image as a risk reducer", Journal of Retailing and Consumer Services, 16.
[18]    Wen W. S. (2010) "Linking bayesian networks and PLS pathmodeling for causal analysis", Expert Systems with Applications, 37.
[19]    Hair J. F., Ringle C. M., Sarstedt M. (2013) "A primer on partial least squares structural equationmodeling (PLS-SEM)", Thousand Oaks: SAGE13.
[20]    Tenenhaus M., Vinzi VE, Chatalin YM, Lauro C. (2005) "PLS pathmodeling", Computational Statistics & Data Analysis, 48(1).
[21]    Hair J. F., Ringle C. M., Sarstedt M. (2011) "PLS-SEM: Indeed a silver bullet", Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2).
[22]    Werner R.,Haenlein M., Henseler J. (2009) An empirical comparison of the efficacy of covariance-based and variance-based SEM", International Journal of Research in Marketing, 26(4).