تأثیر بطالت اجتماعی همکار، عواطف منفی و عدالت سازمانی بر بطالت اجتماعی کارکنان از طریق تعهد سازمانی

نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران.
3 استادیار گروه مدیریت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، تهران، ایران.
چکیده
امروزه منابع انسانی به‌عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین دلیل موفقیت سازمان‌ها شناخته می‌شوند. بطالت اجتماعی از جمله مواردی است که به‌طور مستقیم به کاهش عملکرد کارکنان و بازدهی آنها به ویژه در قالب گروهی منجر می‌شود، لذا این پژوهش به‌وسیله شش فرضیه به بررسی تأثیر بطالت اجتماعی ادراک شده همکار، عواطف منفی و عدالت سازمانی ادراک شده بر بطالت اجتماعی کارکنان اداره کل مالیات‌های غرب تهران از طریق تعهد سازمانی در شش ماه اول سال 1394 می‌پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و بر‌حسب روش گردآوری داده‌ها، توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهش‌های علی است. به منظور محاسبه حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده و با توجه به اینکه در هر پژوهش امکان دارد تعدادی از پرسشنامه‌ها برگشت داده نشود، 300 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد و 270 پرسشنامه قابل استفاده جمع‌آوری و تحلیل‌ گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بطالت اجتماعی ادراک شده همکار، عواطف منفی و هر‌یک از ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده بر تعهد سازمانی و تعهد سازمانی بر بطالت اجتماعی کارکنان، اثر مثبت و معناداری دارند، از این رو هر شش فرضیه پژوش مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The effect of Colleague's Social Loafing, Negative Affectivity and Organizational Justice on Employees' Social Loafing through Organizational Commitment

نویسندگان English

Mehdi Zanganeh 1
hosin kazemi 3
hamideh fiezabadi 1
چکیده English

Today, Human resources are known as the most important and valuable resource for organizations’ successes. Social loafing leads directly to reduction of staff performance and their productivity. Therefore this research is investigating effect of colleague's perceived social loafing, negative affectivity and perceived organizational justice on the social loafing of tax administration’s staff in west of Tehran. This research investigate its six theories throughout organizational commitment in the early six month of the year 1394. This research is a practical research in terms of purpose and is a descriptive-survey research in terms of collecting data and a casual type. In order to calculate the sample volume Morgan and Kerjesey table were used. Since in each research some of questionnaires won’t return, 300 individuals were chosen as the sample using random sampling method and 270 questionnaires were collected and analyzed. Results showed that the colleague's perceived social loafing, negative affectivity and each dimensions of the perceived organizational justice has a positive and meaningful effect on organizational commitment and similarly the organizational commitment on the staff’s social loafing. Therefore, all of the theories have been approved.

کلیدواژه‌ها English

colleague's perceived social loafing
negative affectivity
employees' social loafing
Organizational Commitment
Dimensions Of Perceived Organizational Justice
[1]     Lou Z., Qu H., Marnburg E. (2013) "Justice perceptions and drives of hotel employee social loafing behavior", International Journal of Hospitality Management, Vol. 33: 456-464.
[2]     Lin T., Huang C. (2009) "Understanding social loafing in knowledge contribution from the perspectives of justice and trust" Expert Systems with Applications, Vol. 36, No. 3, Part 2: 6156-6163.
[3]     Chong S. T., Teh P. Sh., Jaafar J. R., Abdul Rahim S. A., N. S., Abdul Kadir N. B., Suzana Mohamad H., Mohamad S.M., Nen S., Sarnon N.; "Caring or Controlling? (2014) Parental monitoring and its effect on negative emotion and achievement motivation of at-risk adolescents", Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 140, No. 22: 270-273.
[4]     Hung T., Chi N., Lu W. (2009) "Exploring the relationships between perceived coworker loafing and counterproductive work behaviors: The mediating role of a revenge motive", Journal of Business and Psychology, Vol. 24, No. 3: 257-270.
[5]     Liden R. C., Wayne S J., Jaworski R. A., Bennett N. (2004) "Social loafing: A field investigation", Journal of Management, Vol. 30, No. 2: 285-304.
[6]     Ulke H E., Bilgie R. (2011) "Investigating the role of the big five on the social loafing of information technology workers", International Journal of Selection and Assessment, Vol. 19, No. 3: 301-312.
[7]     George J. M. (1992) "Extrinsic and intrinsic origins of perceived social loafing in organizations", Academy of Management Journal, Vol. 35, No. 1: 191-202.
[8]     Shan S., Ishaq H M., Shaheen, M A. (2015) "Impact of organizational justice on job performance in libraries", Library Management, Vol. 36, No. 1/2: 70-85.
[9]     Cassar V., Buttigieg S C. (2015) "Psychological contract breach, organizational justice and emotional well-being", Personnel Review, Vol. 44, No. 2: 217-235.
[10]  Suliman A. (2013) "Organizational justice and innovation in the workplace: the case of the UAE", Journal of Management Development, Vol. 32, No. 9: 945-959.
[11]  Comer D. R. (1995) "A model of social loafing in real work groups", Human Relations, Vol. 48, No. 6: 647-667.
[12] سپاه‌منصور م.، دلاور ع.، صفاری نیام (1390) «پیش‌بینی نگرش به شایعه از طریق ویژگی‌های شخصیتی، عواطف مثبت و منفی و بهزیستی روانشناختی»، پژوهش‌های روان شناختی اجتماعی، دوره 1 شماره 2: 106-123.
[13]  Ohana M. (2014) "A multilevel study of the relationship between organizational justice and affective commitment", Personnel Review, Vol. 43, No. 5: 654-671.
[14]  Crow M. S., Lee C. B., Joo J J. (2012) "Organizational justice and organizational commitment among South Korean police officers", Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, Vol. 35, No. 2: 402-423.
[15]  Pabico J. P., Hermocilla J. A. C., Galang J. P. C., De Sagun C. C. (2008) "Perceived social loafing in undergraduate software engineering teams", Philippine Information Technology Journal, Vol. 1, No. 2: 22-28.
[16]  Karadal H., Saygin M. (2013) "An investigation of the relationship between social loafing and organizational citizenship behavior", Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 99, No. 6: 206-215.
[17]  Şeşen H., Akif Kahraman C. (2014) "The effect of coworkers’ social loafing on indıvıdual’s job satisfactıon, organizational commitment and his own social loafing", The Journal of Human and Work, Vol. 1, No. 1: 2148-5801.
[18] زکی م .ع. (1378) «تعهد سازمانی معلمان و بررسـی عوامـل مـؤثر بـر آن»، مجلـهعلـوم انسانی دانشگاه امام حـسین (ع)، سـال، ۱۷، شـمارهٔ 77، صص 97- ۱۲۴.
[19]  Behery M., Paton R., Hussain R. (2012) "Psychological contract and organizational commitment", Competitiveness Review: An International Business Journal, Vol. 22, No. 4: 299-319.
[20]  Allen N. J., Meyer J. P. (1990) "The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization", Journal of Occupational Psychology, Vol. 63, No. 1: 1-18.
[21]  Park W. Y., Yoon S. H. (2009) "The mediating role of organizational citizenship behavior between organizational justice and organizational effectiveness in nursing organizations", J Korean Acad Nurs, Vol. 39, No. 2: 229-36.
[22]  Khodaparast S., Chaziani F., Tayebi M. (2012) "Impact of organizational justice perceptions on job satisfaction and organizational commitment: The Iranian sport federations perspective", Annals of Biological Research, Vol. 3, No. 8: 4229-4238.
[23]  Beverly R., Obrien T., Akeryd D. (1994) "Predicting the organizational commitment of marketing education and health occupations education teachers by work related rewards", Journal of Industrial Teacher Education, Vol. 32, No. 1: 49-64.
[24]  Nadiri H., Cem T. (2010) "An investigation of the role of justice in Turnover Intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry", International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, No. 1: 33-41.
[25]  Deconinck J. (2010) "The effect of organizational justice, perceived organizational support, and perceived supervisor support on marketing employees’ level of trust", Journal of Business Research, Vol. 63, No. 12: 1349-1355.
[26] اوتارخانی ع. (1388) «عدالت و انصاف در همکاری مبتنی بر اعتماد»، چشم‌انداز مـدیریت، شمارهٔ 33: 29-47.
[27]  Murphy S M, Wayne S. J., Liden R C. (2003) "Understanding social loafing: The role of justice perceptions and exchange Relationships", Human Relations, Vol. 56, No. 1: 61-84.
[28]  Liao H., Rupp D. E. (2005) "The impact of justice climate and justice orientation on work outcomes: Across-level multifoci framework", Journal of Applied Psychology, Vol. 90, No. 2: 242-256.
[29] رجبی فرجاد ح، مالمیر آ، طاهری ع. (1393) «بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات امور مالیاتی همدان»، فصلنامه توسعه، سال نهم، شماره 31: 23-44.
[30] حدادنیا س.، شهیدی ن.؛ هاشمی س. ا. (1392) «رابطه بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رفتار مدنی سازمانی از دیدگاه مدیران گروه‌های آموزشی واحدهای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی»، فصلنامه علمی- پژوهشی و رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, سال چهارم، شماره 4، پیاپی 16.
[31] دوستیم، خطیبی ا، خلیلی ع. (1392) «بررسی ارتباط میان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان مازندران»، پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال سوم شماره 5، صص 59-72.
[32]  Bohner G., Dickel N. (2011) "Attitudes and attitude change, First Published", Vol. 62: 391-417.
[33]  Watson D., Clark L. A., Tellegen A. (1988) " Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 54, No. 6: 1063-1070.
[34]  Payne oy L., Morrison D. (2002) "The differential effects of negative affectivity on measures of well-being versus job satisfaction and organizational commitment", An International Journal, Vol. 15, No. 3: 231-244.
[35]  Allen N. J., Meyer J P. (1996) "Affective, continuance, and normative commitment to the organization: An examination of construct validity", Journal of Vocational Behavior, Vol. 49, No. 3: 252–276.
[36]  Niehoff B. P., Moorman R. H. (1993) "Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring and organizational citizenship behavior", The Academy of Management Journal, Vol. 36, No. 3: 527-556.
[37]  Price K. H., Harrison D. A., Gavin J. H. (2006) "Withholding inputs in team contexts: Member composition, interaction processes, evaluation structure, and social loafing", Journal of Applied Psychology, Vol. 91, No. 6: 1375-1384.