ارائه مدل کسب وکار الکترونیکی صنعت بانکداری کشور با استفاده از روش شناسی پژوهش آمیخته

نویسندگان
1 دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی،دانشکده کارآفرینی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
این مقاله با هدف ارائه مدل کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت بانکداری ایران و با استفاده از روش‌شناسی پژوهش آمیخته (کیفی- کمّی) مورد تحلیل قرار گرفته است. از این رو پس از سنخ‌شناسی مدل‌های کسب‌وکار خدمات مالی ضمن انجام مصاحبه با تعداد 10 نفر از خبرگان و مدیران صنعت بانکداری کشور در سطوح مختلف طی مرحله کیفی، داده‌های به‌ دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل و پرسشنامه‌ای طراحی شد که مبنای پژوهش کمّی قرار گرفته است. پس از گردآوری داده‌های کمّی و تحلیل آنها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و آمار استنباطی، مدل نهایی تحقیق استخراج شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مدل کسب‌و‌کار الکترونیکی صنعت بانکداری در برگیرنده 4 بعد اصلی ارزش ارائه شده، مشتریان، تأمین‌کنندگان و مدیریت مالی است و در مجموع مؤلفه‌های اصلی در قالب 10 مقوله اصلی (محصول/خدمات، مشتریان هدف، کانال توزیع، وفاداری مشتریان، بیمه، منابع و شایستگی‌ها، شبکه همکاری یا شرکا، ساختار هزینه، ساختار درآمد و واسطه‌های الکترونیکی) طبقه بندی شده است. در انتها پیشنهاد‌های تحقیقاتی و سیاستی، متناسب با قلمرو و مقولات احصایی ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Developing of an E-Business Model for Banking Industry in Iran Using Mixed Research Methodology

نویسندگان English

mehran rezvani 1
mohamad eslshi 2
چکیده English

This paper is aimed at proposing an appropriate e-business model for Iran banking industry using mixed research (qualitative -quantitative) methodology. For this purpose, after examining e-business models for financial services 10 experts and managers in the banking industry of the country at various levels during were interviewed in qualitative phase. Gathered data was analyzed using qualitative content analysis and a questionnaire was prepared and used as the basis of quantitative phase of study. The quantitative data was collected and then analyzed for descriptive and inferential statistics. Based on results final model of the research was determined. The results of the research show that the proposed e-business model for banking industry is comprised of four main dimensions including: provided value, customers, suppliers and financial management. Generally speaking, the main components were classified as 10 main categories, i.e. product/service, target customers, distribution channels, customer loyalty, insurance, resources and competencies, cooperation network or partners, cost structure, revenue structure and electronic intermediaries. At the end, as per the obtained issues and scope, some policies and research proposals are presented.

کلیدواژه‌ها English

Financial services
e-Banking
Mixed research method
E-business model
[1]       Folorunso O. (2010) "An exploratory study of the critical factors affecting the acceptability of automated teller machine (ATM) in Nigeria”, Anale Seria Informatica, Vol.14, No.8.
[2]       Andreas C. S., Stavros A. Z. (2009) “Delivering e-banking services: an emerging internet business model and a case study”, Working Paper, Hermes Center of Excellence on Computational Finance & Economics, Vol. 17, No. 2.
[3]       Weill P., Vitale R. M., (2001) Place to space, migrating to e-business models, Harvard Business School Press, ISBN 1-57851-245-X.
[4]       Taft J. (2007) "An examination of the antecedents of electronic banking technology acceptance and use", A Dissertation Presented to the Faculty of the College of Business Administration of Touro University, Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
[5]       Salehi M., Alipour M. (2010) E-banking in emerging economy: Empirical evidence of Iran, International Journal of Economics and Finance, Vol. 2, No.1.
[6]       Masanell R., Ricart J. E. (2012) “From strategy to business models and onto tactics”, Long Rang Planning. Vol. 43, No. 8.
[7]       Mahadevan B. (2008) “Business models for internet-based e-commerce: An anatomy”, California Management Review, Vol. 42, No.18.
[8]       Chesbrough H. (2010) Business model innovation: Opportunities and barriers, Long Range Planning, New York: McGraw-Hill.
[9]       Abdul M.D, Mia H., Uddin M. (2011) “E-banking: Evolution, status and prospects, the cost and management”, Management International Review, Vol. 35, No.2.
[10]   Sandberg E., Kihlén T., Abrahamsson M. (2011) "Characteristics of a Logistics-Based Business Model", Journal of Marketing Channels, Vol. 18, No. 2.
[11]   Aladwani A.D. (2009) "Online banking: A field study of drivers, development challenges, and expectations", International Journal of Bank Marketing, Vol. 21, No.8.
[12]  وب‌سایت بانک مرکزی. www.CBI.ir، (2/2/1390). http://cbi.ir/page/1518.aspx
[13]   Wu J.H, Hsia T.L. Heng M. S. H., (2012) "Core capabilities for exploiting electronic banking", Journal of Electronic Commerce Research, Vol. 7, No. 2.
[14]   Faber E., Ballon P., Bouwman H., Haaker T.,. Rietkerk O., Steen M. (2010) "Designing business models for mobile ICT services", 16th Bled Electronic Commerce Conference, Vol.18, No.8
[15]   Lustsik O. (2004) Can e-banking services be profitable?, Tartu University Press, Vol. 21, No. 12.
[16]   Yiu C.S., Grant K., Edgar D. (2007) "Factors affecting the adoption of Internet Banking in Hong Kong—implications for the banking sector", International Journal of Information Management, Vol. 27, No.4.
[17]   Rappa M. (2006) “The utility business model and the future of computing services”. IBM Systems Journal, Vol. 43, No. 2.
[18]   Kumar V. (2011) "Consumer internet banking, published in Cognizant 20-20 Insights magazine", New Jersey (U.S.), Vol. 17, No. 2.
[19]   Zott C., Amit R. (2012) "The business model: Recent developments and future research", Journal of Management, Vol. 11, No. 6.
[20]   Torbay M. D., Osterwalder A., Pigneur Y. (2001) "E-Business model design, classification and measurements", Thunderbird International Business Review. Vol. 44, No.1.
[21]  بازرگان ع، ؛ مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته؛ تهران: انتشارات دیدار، 1386
[22]   Sahut J. M. )2010) "Business model of internet banks. geneva school of business administration", Electronic copy available at: http:// ssrn. com/ abstract=1755496, 2010.
[23]  مبینی دهکردی ع. و رسولی‌نژاد ا.، (1390) «شکل‌دهی به فضای نوین بانکداری با رویکرد دانش‌بنیان»، نشر نور علم.
[24]  هومن ح. ع. (1385) راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران: انتشارات سمت.