نظام جبران خدمت مبتنی بر عملکرد: نقش تعدیل کننده تیپ‌های شخصیتی دیسک

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
2 استادیار، گروه منابع انسانی، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری، گروه منابع انسانی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تفاوت‌های موجود در میان تیپ‌های شخصیتی در خصوص پذیرش نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد و همچنین تعیین جایگاه این نظام در میان عوامل مطرح شده در مدل دوعاملی هرزبرگ بود. به این منظور تعداد 300 نفر از رؤسای شعب بانک رفاه کارگران در 30 استان کشور به‌صورت تصادفی انتخاب‌ و سه پرسشنامه پژوهش شامل پرسشنامه عوامل دوگانه هرزبرگ، پرسشنامه پرداخت مبتنی بر عملکرد داولینگ و ریچادرسون و پرسشنامه مدل‌های رفتاری دیسک برای آنان ارسال شد. تحلیل نشان داد که در خصوص پذیرش نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد در میان تیپ‌های شخصیتی تفاوت معناداری مشاهده می‌شود. درواقع تیپ‌ وظیفه مدار بیشترین علاقه‌مندی را به این نظام نشان می‌دهد. علاوه بر این مدیران وظیفه‌مدار معتقدند که نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد هم یک عامل نگهدارنده و هم یک عامل انگیزاننده است. با بررسی سایر تیپ‌های شخصیتی نیز مشخص شد که تیپ شخصیتی رابطه میان عوامل بهداشتی و انگیزشی و ابعاد سه‌گانه نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد را تعدیل می‌کند. در ادامه یافته‌های پژوهش مورد بحث قرار می‌گیرد و پیشنهاد‌های پژوهش ارائه می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Pay to Performance: The moderating effects of DISC Profiles

نویسندگان English

payman motaghi 1
Gholamreza ASGARI 2
yousef rezaiee 3
چکیده English

This study describes the result of relationship between DISC personality types and pay to performance system as well as the relationship between Herzberg two-factor model and pay to performance. 300 mangers’ of Bank Refahe Kargaran has selected to participate in the study through random selection. Data gathered and analyzed in this research were based on three measurements of Herzberg two-factor questionnaire, the Disc Profile questionnaire and Dowling and Richardson pay to performance questionnaire. Analyzed data clearly show that managers having Conscientiousness behaviors were significantly more satisfied with pay to performance. In addition, within this personality type, the relationship between all Herzberg two-factor items and pay to performance were positive and highly significant. This study implied that DISC types have a moderate effect on the pay to performance effectiveness and implications, limitations, and suggestions were also discussed.

کلیدواژه‌ها English

Pay to Performance
Hygiene
Motivator
DISC
Herzberg
[1]     ریو ج. م. (1393) انگیزش و هیجان، سید یحیی سید محمدی، تهران: نشر ویرایش.
[2]      McGeown S.P., Putwain D., Simpson E.G., Boffey E., Markham J., Vince A. (2014) "Predictors of adolescents' academic motivation: Personality, self-efficacy and adolescents' characteristics", Learning and Individual Differences, 32(2): 278-286
[3]      Dinger F.C., Dickhäuser O., Hilbig B.E., Müller E., Steinmayr R., Wirthwein L. (2015) "from basic personality to motivation: Relating the HEXACO factors to achievement goals", Learning and Individual Differences, 40(2): 1-8
[4]      Vasalampi K., Parker P., Tolvanen A., Lüdtke O., Salmela-Aro K., Trautwein U. (2014) "Integration of personality constructs: The role of traits and motivation in the willingness to exert effort in academic and social life domains", Journal of Research in Personality, 48(1): 98-106.
[5]      Freund A. P., Holling H. (2011) "Who wants to take an intelligence test? Personality and achievement motivation in the context of ability testing", Personality and Individual Differences, 50(5):723-728
[6]      Clark M.H., Schroth C. A. (2010) "Examining relationships between academic motivation and personality among college students", Learning and Individual Differences, 20(1):19-24
[7]     لاتام گ.پ. (1389) انگیزش شغلی، تاریخچه، نظریه، پژوهش و عمل، نسرین ارشدی، تهران: انتشارات جاودانه، جنگل.
[8]   دانیالی‌ده حوض م.، علامه س.م.، منصوری ح. (1392) «بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر بهره‌وری نیروی انسانی و تعیین اولویت آنها در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه»، مدیریت بهره‌وری، سال هفتم، ش. 27، صص 51-80.
[9]   گودرزی م.، علایی م. (1388) «رابطه دستمزد و بهره‌وری نیروی انسانی در دانشگاه»، تازه‌های روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال اول، ش. 1، صص 71-76.
[10] هژبرکیانی ک.، قادیکلایی م.ب. (1393) «تأثیر فناووری اطلاعات بر بهره‌وری دستمزد نیروی کار در صنایع استان تهران»، پیک نور، سال دوم، ش. 4، صص 28-46.
[11] سعادت ا. (1390) مدیریت منابع انسانی، تهران: انشارات سمت.
[12] اسدی ج.، برجعلی ا.، جمهری ف. (1382) «رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران‌خودرو»، تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، سال ششم، ش. 22، صص 41-52.
[13]  Spurk D., A.E. Abele (2011) "Who earnsmore and why? A multiple mediation model from personality to salary", Journal of Business and Psychology, 26(1): 103-107.
[14]  Chiang, S.-H., M. Gortb (1998) "Personality attributes and optimal hierarchical compensation gradients", Journal of Economic Behavior & Organization, 33(1): 227-240
[15]  Bartlett R.L., J.H. Grant, Miller T.I. (1990) "Personality Differences and Executive Compensation", Personality Differences and Executive Compensation, 16(3): pp.187-195.
[16]  Vandenberghe C., St-Onge S., Robineau É. (2008) "An analysis of the relation between personality and the attractiveness of total rewards components", Industrial Relations, 63(3) :425-453.
[17]  Mueller G. E. Plug (2006) "Estimating the effect of personality on male and female earnings", Industrial and Labor Relations Review, 60(1):3-22.
[18] بحرانی م.، لطیفیان م. (1388) «رابطه صفات پنج عاملی شخصیت و ابعاد انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه شیراز»، اندیشه‌های نوین تربیتی، سال پنجم، ش. 4: 29-42.
[19] محمودی غ، جوادی م. ج. صحرایی م. (1392) «رابطه سبک‌های تفکر و تیپ‌های شخصیت با انگیزش پیشرفت در دانش‌آموزان دوره راهنمایی»، تحقیقات روانشناختی، سال پنجم، ش. 18، صص 1-14.
[20] مقیمیان م، کریمی ط. (1391) «ارتباط صفات شخصیت و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری»، نشریه پرستاری ایران، سال بیست و پنجم، ش. 75، صص 9-20.
[21]  Henkel T.G., Wilmoth J.N. (1992) "Factor analysis of the personal profile system", The Journal of Experimental Education, 60(3): 271-280.
[22]  McKenna M.K., Shelton C.D., Darling J.R. (2002) "The impact of behavioral style assessment on organizational effectiveness: A call for action", Leadership & Organization Development Journal, 23(6): 314-322.
[23]  Jeffrey S. (2009) "Using the DiSC model to improve communication effectivenessnull", Industrial and Commercial Training, 41(3): 151-154.
[24]  Oedekoven D., Hay J. (2010) "Relationship Awareness: How Managers Can Improve Employee Performance", Rangelands, 32(4) :13-16.
[25]  Beamish G. (2005) "How chief executives learn and what behaviour factors distinguish them from other people", Industrial and Commercial Training, 37(3):138-144.
[26]  Adigun I. (1998) "Generalizability of a theory of job attitudes: A cross–cultuural view: Research note", International Journal of Public Administration, 21(11):1629-1646.
[27]  Usugami J., Park K.-Y. (2006) "Similarities and differences in employee motivation viewed by Korean and Japanese executives: empirical study on employee motivation management of Japanese-affiliatedcompanies in Korea", The International Journal of Human Resource Management, 17(2):280-294.
[28]  Hyun S., Oh H. (2011) "Reexamination of Herzberg's two-factor theory of motivation in the Korean army foodservice operations", Journal of Foodservice Business Research, 14(2):100-121.
[29] کازرونی ع.، سجودی س. (1385) «نقش بهره‌وری در تعیین سطح دستمزد نیروی کار در بخش صنعت ایران (1376 تا 1382) رهیافت داده‌های تلفیقی»، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 76، صص 169- 187.
[30] کازرونی ع.، محمدی ع. (1386) «بررسی رابطه بین بهره‌وری و دستمزد در بخش صنعتی ایران»، پژوهشهای اقتصادی ایران، سال نهم، ش. 31، صص 127-150.
[31] محمد‌خواه ع، محمدی ت، طائی ح. (1391) «بررسی رابطه دوسویه دستمزد و بهره‌وری در صنایع کارخانه‌ای ایران»، مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، سال اول، ش. 4، صص 181-209.
[32]  Eisenberg E.F., Ingraham P.W. (1993) "Analyzing the comparative pay-for-performance experience: Are there common lessons?", Public Productivity & Management Review, 17(2): 117-128.
[33]  Irs R. (2012) "Pay-for-performance in Estonian general educational schools: the situation for further development", Baltic Journal of Management, 7(3): 302-332.
[34]  Theuvsen L. (2004) "Doing better while doing good: Motivational aspects of pay-for-performance effectiveness in nonprofit organizations", Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 15(2): 117-136.
[35]  Chiang C.-F., Jang S. (2008) An expectancy theory model for hotel employee motivation, International Journal of Hospitality Management, 27(2): 313-322.
[36]  Cadsby C.B., Song F., Tapon F. (2007) "Sorting and incentive effects of pay for performance: An experimental investigation" Academy of Management Journal, 50(2):387-405.
[37]  Frey B.S., Jegen R. (2001) "Motivation crowding theory", Journal of Economic Surveys, 15(5): 589-611
[38]  Balmaceda F. (2009) "Uncertainty, pay for performance, and asymmetric information", Journal of Law, Economics, & Organization, 25(2): 400-441.
[39]  Gerhart B., Fang M. (2014) "Pay for (individual) performance: Issues, claims, evidence and the role of sorting effects", Human Resource Management Review, 24(1): 41-52.
[40]  Barth, E. et al. (2008) "Who pays for performance?" International Journal of Manpower, 29(1):8-29.
[41]  Appelbaum S.H., Mackenzie L. (1996) "Compensation inthe year 2000: pay for performance?", Health Manpower Management, 22(3):31-39.
[42]  Buetow S. (2008) "Pay-for-performance in New Zealand primary health care", Journal of Health Organization and Management, 22(1): 36-47.
[43]  Chang E., Hahn J. (2006) "Does pay-for-performance enhance perceived distributive justice for collectivistic employees?" Personnel Review, 35(4): 397-412.
[44]  Dale-Olsen, H. (2012) "Sickness absence, performance pay and teams", International Journal of Manpower, 33(3):300-384.
[45]  Herzberg F. (1987) "One more time: How do you motivate employees?", Harvard Business Review, pp.5-16
[46] عسگری، غ، سنجقی، م. ا.، نوربخشیان م. ح. (1393) «جابجایی عوامل انگیزاننده و نگهدارنده هرزبرگ: واقعیت یا تصادف»، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، سال چهارم، ش. 2، صص83-106.
[47]  House R.J., Wigdor L.A. (1967) "Herzberg's dual-factor theory of job satisfaction and motivation: A review of the evidence and a criticism", Personnel Psychology, 20(4) :369-390.
[48] عبادی غ، دلاور ع.، نجاریان ب. (1382) «بررسی ساختار عاملی پرسشنامه شخصیت 16 عاملی کتل فرمE)16FP-E) در شهر اهواز»، مجله علوم‌ تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دهم، ش. 1و2، صص 83-100.
[49] عیسی‌زادگان، ع. (1388) «رابطه استعاره‌ها و ابعاد شخصیتی درونگرایی/ برونگرایی آیسنک»، روان‌شناسی معاصر، سال چهارم، ش. 1، صص 54-63.
[50] منتظرغیب ط.، کیخانژاد م. (1391) «رابطه مؤلفه‌های فرسودگی شغلی و تیپ‌های شخصیتی جان هالند در میان معلمان و مدیران مدارس ابتدایی»، مشاوره شغلی و سازمانی، سال چهارم، ش. 10، صص 92-104.
[51] خرمائی ف.، فرمانی ا. (1393) «بررسی شاخص‌های روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت»، روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 4 (16): 29-39.
[52] حسینیان س، عظیمی‌پور پ.، کرمی ا.، یزدی م.، کشاورزگرامی ق. (1391) «بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون‌های تیپ‌های شخصیتی نه‌گانه (انیگرام)»، مشاوره شغلی و سازمانی، سال چهارم، ش. 12، صص 125-144.
[53] عسگری غ.، گنجی ر.م.، اسدی م.ر. (1393) «توصیف نیمرخ شخصیتی مشاغل تحقیق و توسعه در یک سازمان صنعتی»، مطالعات رفتار سازمانی، سال سوم، ش. 1و2، صص 31-46.
[54]  Marston, W.M. (2003) Emotions of Normal People., TN, USA, Lightning Source Incorporated.
[55]  Reid, P. and T. Reid (2003) "Personal style and behaviours. Industrial and Commercial Training", 35(3):94-98
[56]  Tan T.H., Waheed A. (2011) Herzberg's motivation-hygiene theory and job satisfaction in the malaysian retail sector: The mediating effect of love of money", Asian Academy of Management Journal, 16(1):73-94.
[57]  Dowling B., Richardson R. (1997) "Evaluating performance-related pay for managers in the National Health Service", The International Journal of Human Resource Management, 8(3): 348-366.
[58]  Amabile T. M. (1993) "Motivational synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace", Human Resource Management Review, 3(3):185-201.