بررسی نقش رهبری متعالی بر عملکرد سازمانی با میانجی‌گری مزیت رقابتی

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده
سازمان‌ها برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری با الزام‌های رقابتی چاره‌ای جز کسب و تداوم مزیت رقابتی پایدار ندارند. رهبری متعالی پارادایم جدیدی در حوزه رهبری و مدیریت است و بهترین شیوه برای برخورد با محیط‌های پرتلاطم، متغیر و پویای امروزی و کسب مزیت رقابتی پایدار است. از این رو هدف مقاله حاضر شناسایی تأثیر رهبری متعالی بر عملکرد سازمانی با میانجی‌گری مزیت رقابتی در شرکت‌های کوچک و متوسط مواد غذایی تهران است. تجزیه تحلیل از طریق روش معادلات ساختاری و با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از 195 پرسشنامه بازگردانده شده به‌وسیله پاسخ‌دهندگان صورت گرفت. نتایج نشان می‌دهد که رهبری متعالی بر عملکرد سازمانی، رهبری متعالی بر مزیت رقابتی و مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Studying Role and Effects of Transcendental Leadership on Organizational Performance Considering Competitive Advantage

نویسندگان English

mohsen akbari 1
mohsen akbari 1
hani nikokar 2
mohammad esmailzadeh 3
چکیده English

Organizations have no choice but gaining and maintaining sustainable competitive advantage to remain safe from competitive environment’s surges and be consistent with the requirements of the environment. Transcendental leadership is a new paradigm in management and leadership that is one of the best ways to deal with turbulent environments. This paper aims to recognize the effect of transcendent leadership on organizational performance with the mediating role of competitive advantage in food industry SMEs in Tehran. Data gathered based on 195 questionnaires and analyzed using Structural equation technique. Results show that transcendent leadership has a positive effect on both competitive advantage and organizational performance and competitive advantage has a positive effect on organizational performance.

کلیدواژه‌ها English

Transcendental Leadership
Competitive Advantage
Organizational Performance
[1]   اسفیدانی محمدرحیم، محسنین شهریار (1392) مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار لیزرل، تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
[2]  خوش‌سیما غلامرضا، جعفرنژاد احمد (1390) ارائه مدل ساختاری چابکی، مزیت رقابتی، و عملکرد سازمان‌های تولیدی ایران، دوماهنامه دانشور رفتار، شماره 47، صص 93-69.
[3]   کلاین پی (1994) راهنمای آسان تحلیل عاملی (ترجمه سید جلال صدرالسادات و اصغر مینایی) تهران: انتشارات سمت.
[4]  مؤمنی منصور، دشتی مجتبی، بایرام‌زاده سونا، سلطان محمدی ندا (1392) مدلسازی معادلات ساختاری با تأکید بر سازه‌های بازتابنده و سازنده، تهران: ناشر مؤلف.
[5]    Alexakis G. (2011) "Transcendental leadership: The progressive hospitality leader’s silver bullet", International Journal of Hospitality Management, 30: 708–713.
[6]    Al-Zoubi M. (2012) "Leadership competencies and competitive advantage "Empirical study on jordan telecommunications", EuropeanJournal of business and management, 4(7): 234-247.
[7]    Avolio B. J., Luthans F., Walumbwa F. O. (2004)Authentic leadership: Theory-building for veritable sustained performance (Working Paper), Lincoln, NE: Gallup Leadership Institute.
[8]    Barney J. (1997) Gaining and sustaining competitive advantage. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing.
[9]    Bass B. M. (1985) Leadership and performance beyond expectations, New York: The Free Press.
[10]Cardona P. (2000) "Transcendental leadership, the leadership and organization development journal", 21(4): 41-62.
[11]Caroline H., Liu Y. (2007) Transactional, transformational, transcendental leadership: Motivation effectiveness and measurement of transcendental leadership, school of policy", Planning, and Development University of Southern California Los Angeles, California, May 31–June 2.
[12]Chenhall R. H., Langfield-Smith K. (2007) "Multiple perspectives of performance measures". European Management Journal, 25(4): 266−282.
[13]Crossan M., Hulland J. (2002). "Leveraging knowledge through leadership of organizational learning", In C. Choo & N. Bontis (Eds.), Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge: A Collection of Readings (pp. 711−723), New York: Oxford University.
[14]Crossan M., Vera D., Nanjad L. (2008) "Transcendent leadership: Strategic leadership in dynamic environments", The Leadership Quarterly.
[15]D'Aveni R. A., Dagnino G. B., Smith K. G. (2010) "The age of temporary advantage", Strategic Management Journal, 31(13): 1371–1385.
[16]Fry L.W. (2003) "Toward a theory of spiritual leadership", The Leadership Quarterly, 14: 693–727.
[17]Gardner W. L., Avolio B. J., Luthans F., May D. R., Walumbwa F. O. (2005) "Can you see the real me? A self-based model of authentic leader and follower development", The Leadership Quarterly, 16(3): 343−372.
[18]García-Morales V. J., Jiménez-Barrionuevo M. M., Gutiérrez-Gutiérrez L. (2012) "Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation", Journal of Business Research, 65: 1040–1050.
[19]Helfat C. E., Peteraf M. A. (2009) "Understanding dynamic capabilities: Progress along a developmental path", Strategic Organization, 7: 91–102.
[20]Henri J. F. (2004) "Performance measurement and organizational effectiveness: Bridging the gap", Managerial Finance, 30(6): 93-123.
[21]Hitt M. A., Ireland R. D. (2002) "The essence of strategic leadership: Managing human and social capital", Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(1): 3–14.
[22]Ilies R., Morgeson F., Nahrgang J. (2005) "Authentic leadership and eudaemonic well-being: Understanding leader– follower outcomes", The Leadership Quarterly, 16(3): 373-394.
[23]Morgan N. A., Kaleka A., Katsikeas C. S. (2004) "Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment", Journal of Marketing, 68 (1): 90-108.
[24]Pamela K. Boney (2009) "Innovative team climate in transcendental leadership", North Carolina State University In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Arts.
[25]Porter M. E. (1998) Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance, Free Press, NY.
[26]Prahalad C. K., Hamel G. (1990) "The core competence of the corporation", Harvard Business Review, May-June.
[27]Rose R.C., Abdullah H., Ismad A.I., (2010) "A review on the relationship between organizational resources, competitive advantage and performance", The Journal of International Social Research, 3(11): 488-498.
[28] Saeidi S. P., Sofian S., Saeidi P., Saeidi S. P., Saeidi S. A. (2015) "How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction", 68(2): 341–350.
[29]Stalk G. (1988) "Time the next source of competitive advantage", Harvard Business Review, 66(4): 41–51.
[30]Tehubijuluw F. K. (2014) "The role of transcendental leadership to increase organization performance through workers job Ssatisfaction", International Journal of Trade, Economics and Finance, 5(6): 511-515.
[31]Vesey J. T. (1991) "The new competitors: they think in terms of speedto- market", Academy of Management Executive, 5(2): 23-33.
[32]Zhang Q. Y. (2001) "Technologyinfusion enabled value chain flexibility: A learning and capability-based perspective", Doctoral Dissertation, Universityof Toledo, Toledo, OH.