تأثیر بازاریابی داخلی بر تفکر انتقادی کارکنان با توجه به متغیر میانجی سبک‌های مدیریتی و تعدیلگر اعتماد به نفس

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت،دانشکده علوم اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر تفکر انتقادی با توجه به متغیر میانجی سبک‌های مدیریتی صورت گرفته است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و مدیران هتل‌های واقع در شهر اصفهان بوده که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 172 پرسشنامه دریافت و مورد ارزیابی قرارگرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. آلفای به دست آمده برای بازاریابی داخلی 87/0، تفکر انتقادی 88/0 و سبک‌های مدیریتی 90/0 می‌باشد. به منظور تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و Amos و از روش‌های آماری تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق مدل مفهومی ارائه شده را تأیید کرد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد که بازاریابی داخلی بر میزان تفکر انتقادی کارکنان با توجه به متغیر میانجی سبک‌های مدیریتی تأثیر دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Effect of Internal Marketing on critical thinking with regard to staff management styles mediator and moderator confidence

نویسندگان English

Ali Nasr Isfahani 1
HAJAR GHOBADI 2
mahshid soleimani 2
HAMED MAMAGHAN 2
چکیده English

The present study was conducted the effect of internal marketing on critical thinking according to mediator management styles. The research is implemented by descriptive - survey method and its statistic society is consisted of staff and general managers of hotels of Isfahan which between them using random - stratified sampling, 172 questionnaires were received and evaluated. To gather information from the questionnaires in this research internal marketing questionnaire constructed by author and critical thinking questionnaire of Vitli have been used that Its validity is verifiable and has been evaluated by professors and Cronbach's alpha was used to assess reliability. Obtained alpha for internal marketing is 0.87 and for critical thinking is 0.88 and for management styles is 0.90.To data analysis statistical methods of Amos correlation coefficient and SPSS software of data by Spearman software and regression analysis and structural equations were used. The results confirmed the presented conceptual model and show that there is a relationship between internal marketing and critical thinking of employees and also show that internal marketing have significant and positive effect on critical thinking with regard to management style.

کلیدواژه‌ها English

Critical Thinking
Internal Marketing
Internal Customers and Staff and Hotels
[1]   عباسی محمدرضا، صالحی صبور (1390) «اثر بازاریابی داخلی بر مشتری‌مداری در صنعت بیمه (مورد مطالعه: شرکت‌های بیمه در سطح شهر تهران)» پژوهشنامه بیمه )صنعت بیمه سابق(، 26 (2، پیاپی 102): 145- 176.
[2]   حسینی سید یعقوب، رحمانی سحر (1391) «تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد سازمانی در شرکت‌های خدمات مسافرتی شهر تهران با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری»، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 2(1، پیاپی 4): 111- 128.
[3]    Keelson S. A. (2014)"The moderating role of organizational capabilities and internal marketing in market orientation and business success", Review of Business & Finance Studies, 5 (1): 1-17.
[4]    Aburoub A. S., Hersh A. M., Aladwan K. (2011) "Relationship between internal marketing and service quality with customers' satisfaction", International Journal of Marketing Studies, 3(2): 107-118. www.ccsenet.org/ijms.
[5]    Alper Ay F., Karakaya A., Yilmaz K. (2015) "Relations between self-leadership and critical thinkings", Social and Behavioral Sciences,207: 29 – 41.
[6]   موحد علی (1386) گردشگری شهری. انتشارات دانشگاه شهید چمران.
[7]    Berry L. L. (1981) "The employee as customer", Journal of retail banking, 3: 25-28.
[8]    Kotler P., Armstrong G. (1991) Principles of marketing, Prentice-Hall. Upper Saddle River, NJ.
[9]    Chen Y-Ch, Lin S. (2013) "Modeling internal marketing and employee loyalty: A quantitative approach", Asian Social Science, 9(5):99- 109. www.ccsenet.org/ass.
[10] Bansal H. S., Mendelson M. B., Sharma B. (2001) "The impact of internal marketing activities on external marketing outcomes", Journal of Quality Management, 6(1):61-67.
[11] Lings I.N. (2004) "Internal market orientation: Constructs and consequences", Journal of Business Research, 57(4): 405-413.
[12] ELSamen A. A., Alshurideh M. (2012) "The impact of internal marketing on internal service quality: A case study in a jordanian pharmaceutical company, International Journal of Business and Management, 7(19): 84- 95.
[13] Stapleton P. )2011) "A survey of attitudes towards critical thinking among Hong Kong secondary school teachers : Implications for policy change", Think Skills Creat, 6(1):14-23.
[14]            جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ عبدلی افسانه (1389) «روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد» مطالعاتتربیتیوروانشناسی، 11(2): 103-120.
[15]            بدری گرگری رحیم، قناعت‌پیشه عترت الزهرا (1394) «تأثیر روش آموزشی افسانه‌زدایی علمی بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان»، نوآوری‌های آموزشی، 14(55): 7-21.
[16] Martincová J. Lukešová M. (2015) "Critical thinking as a tool for managing intercultural conflicts", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171:1255 – 1264.
[17] Norris S. P., Ennis R. H. (1989) Evaluating critical thinking: Teaching thinking, CA: Midwest Publications.
[18] Andonila M. (2000) Critical thinking for working students, Book Description.Columgia, Delmar Press.
[19] Forst P. J. (1997) Building bridges between critical theory and management education, 21:361-376.
[20] Johnson A. P. (2000) Up and out: Using creative and critical thinking skills to enhance learning, Boston: Allyn and Bacon.
[21]            ملکی حسن، حبیبی‌پور مجید (1386) «پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت»، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 6 (19).
[22] Kırbaşlar M., Özsoy-Güneş Z. (2015) "The effect of critical thinking disposition on entrepreneurship levels: A study on future teachers", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 199 – 207.
[23] Kirmizi F. S. Saygi, C. Yurdakal, I. H. (2015) "Determine the relationship between the disposition of critical thinking and the perception about problem solving skills", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191: 657 – 661.
[24] Turek I. (2008) Úvod do problematiky kľúčových kompetencií, Dubnica nad Váhom: Dubnický technologický institut.
[25] Bahmani S., (2016) "Improved critical thinking in students using current events journaling", International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 36 Iss: 3/4, pp.190 – 202.
[26]            اعظمی زهرا، صالحی‌نیا حمید (1394) «بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392»، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی،12(1): 49- 55.
[27]            هاشمیان‌نژاد فریده (1380) ارائه چارچوبنظریدرخصوصبرنامهدرسی مبتنیبرتفکرانتقادیدردورهابتداییباتأکید بربرنامهدرسیمطالعاتاجتماعی. رساله دکترای دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
[28]            امین بیدختی علی اکبر (1389) «آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری»، مطالعاتمدیریتراهبردی، (3):49-68.
[29]            سعادتی امیدرضا، صیادی سعید، آهنگری شورش (1392) «بررسی رابطه بین انواع سبک‌های رهبری با میزان تفکر استراتژیک در مدیران سازمان‌های دولتی شهر کرمان»، مدیریت بهره‌وری، 7(26): 69-91.
[30]            کشتکاران ویدا، اسفندیاری عاطفه، سالاری هدایت، خوارزمی عرفان، رزاقی سیمکانی خدیجه، حقیقت‌فرد الهام (1394) «بررسی رابطه بین سبک مدیریتی با مهارت‌های تغییر و نوآوری مدیران بیمارستان‌های آموزشی شیراز». مجله بهداشت و توسعه، 4(2): 102- 113.
[31]            سلیمی سید حسین، کرمی‌نیا رضا، اسماعیلی علی‌اکبر (1390) «ویژگی‌های شخصیتی، سبک‌های مدیریتی و مدیریت تعارض در یک واحد نظامی»، مجله طب نظامی، 13(1):11-16.
[32] Yu P-L., Fang S-C., Wang Y-L. (2015) "Improving IT professionals job skills development: The use of management styles and individual cultural value orientation", Asia Pacific Management Review xxx, 1-11.
[33]            وستون آنتونی (1388) خلاقیت تفکر انتقادی، ترجمه کاوه بویری، تهران: نشر آمه.
[34] Narver C., Slater F. (1990) "Does competitive environment moderrate the market orientation performance relationship?", Journal of Marketing, 58(8):46-55.
[35] Ahmed P. K., Rafiq M., Saad N. (2003) "Internal marketing and the mediating role organizationl competences", European Journal of Marketing, 37(9):1221-1241.
[36] Awwad S. M., Agti D. A. M. (2011) "The impact of internal marketing on commercial banks' market orientation", International Journal of Bank Marketing, 29 (4):308 – 332.
[37] Kanibir H., Nart S. (2012) "The effects of internal relationship marketing on superior customer relations as competitive performance: Evidence from healthcare industry, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58(2012):1378–1385.
[38] Akroush M.N., Abu-ElSamen A.A., Samawi G.A. ,Odetallah A.L. (2013) "Internal marketing and service quality in restaurants", Marketing Intelligence & Planning, 31(4):304 – 336.
[39] Sahi G.K., Lonial S., Gupta M., Seli N. (2013) "Revisiting internal market orientation: a note", Journal of Services Marketing, 27(5):385–403.
[40] Fang S-R., Chang E., Ou C-C., Chou C-H. (2014) "Internal market orientation, market capabilities and learning orientation", European Journal of Marketing, 48(1/2):170 – 192.
[41] Boukis A., Kaminakis K., Siampos A., Kostopoulos I., (2015) "Linking internal marketing with customer outcomes", Marketing Intelligence & Planning, 33(3):394 -413.
[42] Kima J., Song H. J., Lee C. K. (2016) "Effects of corporate social responsibility and internal marketing on organizational commitment and turnover intentions", International Journal of Hospitality Management, 55(2016):25–32.
[43] Natale S., Ricci F. (2006) "Critical thinking in organizations", Team Performance Management: An International Journal, 12(7/8):272–277.
[44] Ayad A. (2010) "Critical thinking and business process improvement", Journal of Management Development, 29 (6):556 – 564.
[45] Bednar P. M., Welch C. (2012) "Critical systemic thinking as a foundation for information systems research practice", Journal of Information. Communication and Ethics in Society, 10 (3):144 – 155.
[46] Reida J. R., Anderson P. R. (2012) "Critical thinking in the business classroom", Journal of Education for Business, 87(1):52-59.
[47] Hürsena Ç., Kaplanb A. (2014) "Determination of critical thinking dispositions of the university students in terms of demographic features", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 131 (2014):367 – 372.
[48] Soodmand Afshar, H. Rahimi M. (2014) "The relationship among critical thinking, emotional intelligence, and speaking abilities of Iranian EFL learners", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 136 (2014):75 – 79.
[49] Bryan J. E. (2014) "Critical thinking, information literacy and quality enhancement plans", Reference Services Review, 42 (3): 388 – 402.
[50] Shehab H. M., Nussbaum E. M. (2014) "Cognitive load of critical thinking strategies". Learning and Instruction, 35(2015):51-61.
[51] Alper Aya F., Karakayab A., Yilmaz K. (2015) "Relations between self-leadership and critical thinking skills", Social and Behavioral Sciences, 207:29–41.
[52] Notgrass D. (2014) "The relationship between followers’ perceived quality of relationship and preferred leadership style", Leadership & Organization Development Journal, 35(7):605 – 621.
[53] Norman S.M., Gardner D.G., Pierce J.L. (2015) "Leader roles, organization-based self-esteem, and employee outcomes", Leadership & Organization Development Journal, 36(3):253 – 270.