شناسایی دلایل غیبت از طریق بررسی ذهنیت کارکنان به کمک روش شناسی کیو

نویسندگان
1 استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، ایران.
3 کارشناسی ارشد مدیریت MBA- مالی، دانشگاه غیرانتفاعی نور طوبی، تهران، ایران.
چکیده
موضوع غیبت شغلی عاملی مهم و بحرانی سازمان‌، هزینه‌های مالی زیادی را به بار می‌آورد. نظر به ضرورت حل مسئله مذکور، این پژوهش از قدرت روش‌شناسی کیو در هم‌آمیزی روش‌های کمّی و کیفی جهت دستیابی به ذهنیت کارکنان بهره جسته شده است. پس از ارائه تئوری‌ها و تجربیات ارزنده برخی از اندیشمندان مدیریت و جامعه‌شناسی، تلاش شده است تا عوامل با اهمیت علل غیبت از خدمت کارکنان مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تحلیل عاملی بر مبنای فرد، ذهنیت افراد مختلف نسبت به موضوع شناسایی شود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شاغل رده میانی سازمان مورد مطالعه می‌باشند. در این راستا پس از رجوع به ادبیات پژوهش مبنی بر دلایل غیبت با سه نفر از متخصصان سازمانی و دوازده نفر از خبرگان دانشگاهی مصاحبه، تعداد 40 گزینه‌کیو شناسایی و توسط مشارکت‌کنندگان اولویت‌بندی شد. بر این اساس تعداد پنج عامل شناسایی شد که در مجموع نشان‌دهنده اهمیت پرداخت بر مبنای عملکرد، تدوین شاخص‌های اصولی برای ارزیابی عملکرد، افزایش هویت شغل از طریق باز تعریف، اطلاع‌رسانی و شفافیت در تدوین و پیاده‌سازی ساختار سازمانی می‌باشند. ساختار سازمانی مورد توجه زیادی قرار داشته است که در هیچ یک از پژوهش‌ها به صورت جزئی مورد بررسی قرار نگرفته و ساختار سازمانی به عنوان پایه رضایت، نگرش و انتظارات از یک سازمان عنوان شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Identifying Reasons for Absence by Exploring the Mentality of Staff with Q-Methodology

نویسندگان English

Hosein norouzi 1
ERFAN MOVAHEDI 2
Hosein norouzi 1
sajad fooladvand 3
چکیده English

The issue of job absenteeism as a critical factor for organizations brings significant financial losses. The absence is one of the all-consuming challenging and time consuming problems organizations could face and in economic point of view, one of the factors increasing the cost of production. These issues are more common in estate owned organizations. Given the need to identify causes of absenteeism and staff desertion, this study, with scientific and realistic analysis on the causes of absenteeism, try to find solutions and ways to overcome these issues. Reviewing experiences of some management scientists and sociologists, Q-methodology used to identify important factors causing employees absenteeism which those factors were finalizing using factor analysis. Statistical population was staff of the case study where three of the specialists interviewed, 40 Q identified and prioritized by the participants. 5 factors were identified, which collectively illustrate the importance of performance-based pay, developing systematic indicators to evaluate performance, enriching jobs by redefining the identity, awareness and transparency in the formulation and implementation of organizational structure.

کلیدواژه‌ها English

Staff Mentality
Absenteeism
Desertion
Q-methodology
[1]       Punnet B. J., Greenidge D., Ramsey J. (2007) "Job attitudes and absenteeism: A study in the English speaking Caribbean", Journal of World Business, 42(2): 214–227.
[2]       McHugh M. (2001) "Employee absence: An impediment to organizational health in local government", The International Journal of Public Sector Management, 14(1): 43-58.
[3]       Sheikha A., Ahmad N., Abdul Razeq Y. (2006) "Administrative factors affecting employees absenteeism in academic and public libraries in Jordan", TheInternational Information & Library Review, 38: 64-88.
[4]       De Paola M. (2010) "Absenteeism and peer interaction effects: Evidence from an Italian public institute", The Journal of Socio-Economics, 39: 420–428.
[5]   احمدیان علی (1376) بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان کاشان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان.
[6]       Hammer J., Dinardo J. (1997) "Econometric methods (fourth). USA: McGraw Hill.
[7]       Goodman P, Atkin R. (1984) "Effects of absenteeism on individuals and organizations", In Absenteeism, Goodman P, Atkin R, Jossey Bass: San Francisco; 276-321.
[8]       Nicholson N., Johns G. (1985) The absence culture and psychological contract-who's in control of absence?", Academy of Management Review, 10(3): 397-407.
[9]       Cohen A., Golan R. (2007) "Predicting absenteeism and turnover intentions by past absenteeism and work attitudes an empirical examination of female employees in long term nursing care facilities", Career Development International, 12(5): 416-432.
[10]   فراهانی حجت‌اله، عریضی حمیدرضا،  سلیمی‌زاده محمد کاظم (1388) «پیش‌بینی غیبت کارکنان با استفاده از دو روش رگرسیونی کمترین مجذورهای متداول»،فصلنامهروان‌شناسانایرانی، 5 (19): 231-239.
[11]    Sallis A., Birkin R. (2014) "Experiences of work and sickness absence in employees with depression: an interpretative phenomenological analysis", Journal of Occupational Rehabilitation, 24(3): 469-483.
[12]    Wilday S., Dovey A. (2012) "Occupational mental health and the real cost of sickness absence: a cognitive behavioural perspective",Available from: http://www.working-minds.org.uk/documents/sickness-absence.pdf.
[13]    Long, J., Ormsby J. G. (2001) "Stamp out absenteeism", Personnel Journal, 66(11): 94-96.
[14]    Labriola M., Lund T., Christensen KB., Albertson K., Bultmann U., Jensen JN., Villadsen E. (2007) "Does self-efficacy predict return-to-work after sickness absence? A prospective study among 930 employees with sickness absence for three weeks or more. Work", 29(3): 233–8.
[15]    Steers R. M., Rhodes S. R. (1984) "Knowledge and speculation about absenteeism", In P. S. Goodman & R. S. Atkin
[16]    Semyonov Moshe (1980) "The social context of women’s labor force participation: A comparative analysis", American Journal of Sociology, 86(3): 534-550.
[17]    Markham S. E., Dansereau F., Alutto A. (1982) "Group size and absenteeism rates: A longitudinal analysis", Academy of Management Journal, 25(4): 921-927.
[18]   دانایی‌فرد حسن، حسینی یعقوب، شیخها روزبه (1392) روش‌شناسی کیو:شالوده‌های نظری و چارچوب انجام پژوهش، تهران: انتشارات صفار.
[19]   الوانی سید مهدی، دانایی‌فرد حسن (1393) روش‌شناسی پژوهش کمّی در مدیریت: رویکرد جامع، تهران: نشر صفار.
[20]   الوانی سید مهدی، آذر عادل، دانایی‌فرد حسن (1390) روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، نشر صفار.
[21]    Brown S. R. (1996) "Q methodology and qualitative research", Qualitative Health Research, 6(4): 561-567.
[22]    Barker J. H. (2008) "Q-methodology: An alternative approach to research in nurse education", Nurse Education Today, 28(8): 917-925.
[23]    Corr S. (2001) "An introduction to Q Methodology, a research technique", British Journal of ccupational therapy, 4(6): 293-297.
[24]   ]24[ خوشگویان فرد علیرضا (1386)روش‌شناسی کیو، تهران: مرکزتحقیقاتصدا و سیمایجمهوریاسلامیایران.
[25]    Exel J. V., Graaf G., Brouwer W. (2007) "Care for a break? Aninvestigation of informal caregiver attitudes toward respite care using Qmethodology", Health Policy, 83: 332–342
[26]   عبادی غلامحسین، ریاضی جهانگیر (1389) آزمون‌سازی با استفاده از روشهای تحلیل عاملی، چاپ اول، تهران: نشر کردگار.
[27]    Steers R.M., Spencer D.G. (1977) "The role of achievement motivation in job design", Journal of Applied Psychology, 62: 472-479.
[28]    Fitzgibbons D., Moch M. (1980) "Employee absenteeism: A multivariate analysis with replication", Organizational Behavior and Human Performance, 26: 349-372.
[29]    Lucas O., Kiprotich Bill P., Sulo T., Keter B., Yano E. M., Koskey N. (2012) "School Principal’s Leadership Style: A factor affecting staff absenteeism in secondary schools", Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 3(4): 444-446.