شناسایی عوامل حیاتی موفقیت صنعت روانکارهای ایران با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه‌ای در جهت کسب مزیت رقابتی

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، تهران، ایران.
3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین الملل، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران برخورداری یک شرکت از موقعیت متمایز نسبت به سایر رقبا در یک یا چند مورد از عوامل حیاتی موفقیتِ صنعت، فرصت طلایی و استثنایی را جهت کسب مزیت رقابتی برای آن شرکت ایجاد می‌نماید. بر همین اساس هدف اصلی از انجام این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی عوامل حیاتی موفقیت در صنعت روانکارهای ایران جهت کمک به امر توفیق پذیری سازمان‌های فعال در این صنعت می‌باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادها توصیفی- پیمایشی، ابزار آن مصاحبه و پرسشنامه و جامعه آماری، خبرگان صنعت روانکارهای ایران است. در این پژوهش از مدل تامپسون و استریکلند برای شناسایی این عوامل استفاده شده است. این مدل عوامل حیاتی موفقیت را در هفت بعد مختلف تعریف کرده و برای هرکدام شاخص‌هایی را مشخص ساخته است. بر اساس آن عوامل پرسشنامه برمبنای روش فرایند تحلیل شبکه‌ای تهیه و در اختیار خبرگان صنعت گذاشته شد. اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار Super Decision مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و پنج عامل "تجربه نوآوری در محصول"، "دانش فنی"، "کیفیت تولید"، "دسترسی به مواد اولیه و افزودنی" و "دسترسی به نیروی ماهر" به‌عنوان عوامل حیاتی موفقیت این صنعت شناخته شدند. لذا شرکت‌هایی در این صنعت موفق محسوب می‌شوند و می‌توانند به مزیت رقابتی دست پیدا کنند که بر این عوامل سرمایه‌گذاری داشته باشند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Identifying critical success factors of lubricants industry using analytic network process In order to gain a competitive advantage

نویسندگان English

Mohammad Reza Karimi Alavijeh 1
Maryam Safaei 2
Mohammad Mehdi Ahmadi 3
1 Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Master of Business Administration, Damavand Institute, Tehran, Iran
3 Master of Business Administration, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده English

According to great number of experts, having a distinct positioning regarding other competitors in one or more cases, are Critical factors of industrial success. These CSFs can create a golden and exceptional opportunity to gain a competitive advantage. Therefore, main goal of this study is to identify and prioritize CSFs in lubricants industry of Iran. Research method is practical use and as data collecting method is descriptive – survey. Interviews and questionnaires used to collect data in research population which is Iran lubricants industry experts. In this study, Thompson and Strickland models has been used to identify these factors. This model define critical success factors in seven different dimension and sets indicators for each one. Based on those factors and network analysis process a questionnaire has been prepared and has been placed at the disposal of industry experts. Obtained data were analyzed by using "super decision" software and five factors of " experience in product innovation", "technical knowledge", "production quality", "access to raw materials and additives", "access to skilled labor" were identified as critical success factors in this industry. Therefore successful companies in this field can gain the competitive advantages investing on these factors.

کلیدواژه‌ها English

Critical success factors
Competitive Advantage
Analytic Network process
[1]    سرمد ز.، بازرگان ع.، حجازی ا. (1384) روش‌های پژوهش در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
[2]     Walker S. P., Wachs T. D., Meeks Gardner J., Lozoff B., Wasserman G. A., Pollitt E., Carter J. A. (2007) "Child development: risk factors for adverse outcomes in developing countries", The Lancet, 369(9556): 145-157.
[3]     Rockart J. F. (1986). A primer on critical success factors”, Published in The Rise of Managerial Computing: The Best of the Center for Information Systems Research, edited with Christine V. Bullen.(Homewood, IL: Dow Jones-Irwin), 1981, OR.
[4]     Friesen M. E., Johnson J. A. (1995), The success paradigm: Creating organizational effectiveness through quality and strategy, Greenwood Publishing Group.
[5]    محمودی ج.، احمدی ف. (1387) «تعیین عوامل کلیدی موفقیت ERP در سازمان‌های دولتی ایران»، اقتصاد و تجارت نوین، 1(4): 67-88.
[6]  رهنورد ف. ا.، محمدی ا. (1388) «شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی تهران»، فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 2(3).
[7]  آسوشه ع.، دیواندری د.، کرمی ا.، یزدانی ح. (1388) «شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت ریسک برون‌سپاری سیستم‌های اطلاعاتی در بانک‌های تجاری ایران»، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 2(3).
[8]    احمدی پ.، رحمان‌پور ل. (1382) «عوامل حیاتی موفقیت در تدوین استراتژی‌های مختلف در صنعت بانکداری»، بانک و اقتصاد (37): 40-45.
[9]    حسینی، س. م، پناهی م. (1384) تبیین عوامل کلیدی موفقیت در صنعت کاشی ایران، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
[10]  Shehu Z., Akintoye A. (2009) "The critical success factors for effective programme management: A pragmatic approach", The Built & Human Environment Review, 2: 1-24.
[11]  Singh R. K., Garg S. K., Deshmukh S. G., Kumar M. (2007) "Modelling of critical success factors for implementation of AMTs.", Journal of Modelling in Management, 2(3): 232-250.
[12]  Plant R., Willcocks L. (2007) "Critical success factors in international ERP implementations: a case research approach", Journal of Computer Information Systems, 47(3): 60-70.
[13]  Hung Y. C., Huang S. M., Lin Q. P., Tsai M. L. (2005) "Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry", Industrial Management & Data Systems, 105(2): 164-183.
[14]  Thompson A. A., Strickland A. (2003) Strategic management concept and cases edition, New York, USA.
[15] مهری ع. (1382) «نگاهی نظری به مقوله مزیت رقابتی پایدار»، نشریه تدبیر، شماره 140.
[16]  Saaty T. L. (2005)" The analytic hierarchy and analytic network processes for the measurement of intangible criteria and for decision-making", In Multiple criteria decision analysis: State of the art surveys (pp. 345-405). Springer New York.
[17]  Kurttila M., Pesonen M., Kangas J., Kajanus M. (2000) "Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis—a hybrid method and its application to a forest-certification case", Forest Policy and Economics, 1(1): 41-52.
[18]  Chang N. B., Davila E. (2006) "Siting and routing assessment for solid waste management under uncertainty using the grey mini-max regret criterion", Environmental management, 38(4): 654-672.
[19]  Najafi A. (2010) "Structure and environmental challenges analysis in projects management using analytical", International Journal of Industiral Engineering & Producion Management, 21(1): 63-76.
[20]  Saaty T. L. (2004) "Fundamentals of the analytic network process—Dependence and feedback in decision-making with a single network", Journal of Systems science and Systems engineering, 13(2): 129-157.