تجزیه و تحلیل استراتژی نوآورانه برنامه‌ریزی محیط زیست با رویکرد HSE در صنعت پتروشیمی

نویسندگان
1 دکترای برنامه ریزی محیط زیست، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استاد، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه برنامه ریزی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 دانشیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
مقالۀ حاضر، پژوهشی علمی - تحلیلی است که به منظور تجزیه تحلیل و تدوین استراتژی نوآورانه برنامه‌ریزی حفظ محیط زیست با رویکرد HSE و در قالب مطالعۀ موردی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه) انجام گرفته است. در نخستین گام این پژوهش، عوامل کلان و کلیدی تأثیرگذار بر توسعۀ برنامه HSE تبیین و در گام بعدی عوامل استراتژیک موجود در هر زمینه با تعیین اهمیت نسبی و تعیین ارزش راهبردی آنها بر طبق الگوی پیاده‌سازی ماتریس‌های ارزیابی عوامل خارجی و داخلی، با استفاده از تکنیک دلفی و توسط پرسشنامه‌ای با سؤال‌های بسته پاسخ (در طیف لیکرت با پنج درجه) مورد ارزیابی قرار گرفته است. به این ترتیب عوامل استراتژیک برون‌سازمانی و درون‌سازمانی رتبه‌بندی شده و مهم‌ترین فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوّت و ضعف‌های‌ سازمان، در راستای توسعۀ حفاظت محیط زیست بر پایه HSE معرفی شده است. در‌نهایت نیز به کمک ابزار تعیین موقعیت استراتژیک و تدوین استراتژی، راهبردهایی در دو گروه عمده و خاص سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه)، تدوین و ارائه شده است. از مجموع عملکرد عوامل استراتژیک نتیجه می‌شود که به طور کلّی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، به لحاظ استراتژیک در موقعیت غلبۀ فرصت‌ها بر تهدیدات و غلبۀ نقاط ضعف بر قوّت‌ها قرار دارد. از این رو می‌توان با اجرای «استراتژی‌های فرصت - ضعف»، از مزیت‌هایی نهفته در فرصت‌ها، در جهت جبران نقاط ضعف سازمان استفاده کرد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Analysis of innovative environmental planning strategy by HSE approach in the petrochemical industry

نویسندگان English

Amin Padash 1
GHOLAMREZA NABI BIDHENDI 2
HASANI HOVIDI 3
MOJTABA ARDESTANI 4
چکیده English

The importance of considering the environment in the oil industry and related industries is undeniable in order to develop sustainable industry. This study is a scientific-research which is conducted to analyze and develop innovative strategies by HSE approach and environmental planning, using a case study of the Pars Special Economic Zone (Assaluyeh). Key factors influencing the development of HSE program have been explained in the first step of this research and the next step has been identified strategic factors in every field. Each of these factors, the relative importance and strategic value of implementing matrix model evaluation according to internal and external factors, using the Delphi technique and were evaluated by a questionnaire. Thus, the strategic and internal-external organization factors have been ranked and the most important opportunities, threats, strengths and weakness points of the organization, with the aim of development of environmental protection based on HSE, have been introduced. Finally, evaluating the total function of strategic factors conclude that the strategic position of Pars Special Economic Zone (Assaluyeh), is able to overcome the opportunities to threats.
Hence, it’s possible to apply “opportunities-threats, strategies” in order to recompense weak points of the organization.

کلیدواژه‌ها English

Strategic Planning
Management of Health
Safety and Environment (HSE)
Pars Special Economic Zone
[1]  پاداش ا.، نبوی س.، دهزاد ب.، جوزی س. و مرادی ن. (1389) «برنامه‌ریزی راهبردی توسعه حفاظت محیط زیست در مناطق حفاظت شده دریایی»، فصلنامه پژوهش‌های محیط زیست، 1 (1): 53-66.
[2]     Tilak J. (1991) Privatization of higher education, Prospects, 227-239.
[3]  تهرانی م. (1384) «اهمیت و لزوم توجه به مدیریت HSE در قراردادهای صنعت فراساحلی»، اولین همایش صنایع فراساحل و حضور در بازارهای جهانی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
[4]     Maat S.M.B., Zakaria E. (2010) "The learning environment, teachers factor and student attitude towards mathematics amongst engineering technology student", International Journal of Academic Research, 16-20.
[5]    دیوید ف. (1389) مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 54-69.
[6]  جنتی‌فر م. (1378) دانشگاه آزاد اسلامی و گسترش کمّی و کیفی نظام آموزش عالی، خلاصه مقالات اولین اجلاس بررسی عملکرد و خدمات دانشگاه آزاد اسلامی.
[7]      Ireland R.D., Webb J.W. (2007) "Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation", Business Horizons, 50(1): 49-59.
[8]     Dansoh A. (2005) "Strategic planning practice of construction firms in Ghana", Construction Management and Economics, 23(2): 163 -168.
[9]     Padash A., Khodaparast M., Zahirian A., Kaabi Nejhadian A. (2011) "Green sustainable Island by implementation of environmental", Health, Safety and Energy Strategy in KISH Trading-Industrial Free Zones-IRAN, World Renewable Energy Congress 2011 (pp. 3034-3041), Linkuping: Linkuping University, Retrieved May 8-11.
[10] IOGP (International of Oil and Gas Producers) (1999) Health, safety and environmental management system guidline, United Kingdom: IOGP, 12-34, Retrieved from www.ogp.org.uk/pubs/210.pdf.
[11] Noble C. (1999) "The eclectic roots of strategy implementation research", Journal of Business Research, 45(2): 119-134.
[12] David F. R., David F. R. (2014) Strategic management: A competitive advantage approach, Concepts & Cases (15th ed.), New York City: Pearson Education.
[13] Bryson J. M. (2011) "Strategic planning for public and nonprofit organizations: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement", New Jersey: John Wiley & Sons.
[14]  Wei Y., Wang Q. (2011) "Making sense of a market information system for superior performance: The roles of organizational responsiveness and innovation strategy", Industrial Marketing Management, 40(2): 267-277.
[15] Lendel V., Varmus V. (2011) "Creation and implementation of the innovation strategy in the enterprise", Economics and Management, 16(1): 819-825.
[16] Aaker D., McLoughlin D. (2010) Strategic market management: Global Perspectives, New Jersey, United States: John Wiley & Sons.
[17] Guan J.C., Yam R. C. M., Tang E.P.Y., Lau K.W.A. (2009) Innovation strategy and performance during economic transition: Evidences in Beijing, China, Research Policy, 802-812.
[18] Morgan R., Berthon P. (2008) "Market orientation, generative learning, innovation strategy and business performance inter-relationships in bioscience firms", Journal of Management Studies, 45(8): 1329-1353.
[19]  Yale University (2014) Environmental performance index, Yale: Yale University, Retrieved from epi.yale.edu/epi.
[20]دیناروندی م.، جعفری ح. ر.، نبی بیدهندی غ. ر.، یاوری ا. ر. (1393) ارزیابی زیست‌محیطی سیاست‌های استراتژیک توسعه صنعت پتروشیمی در استان لرستان با استفاده از مدل برایسون. مقالات هفتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. تهران: دانشگاه تهران.
[21] متصدی زرندی س.، ببران ص. (1387) راهبردهای بخش محیط زیست جهت نیل به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، فصلنامه راهبرد، 16(4): 101-122.
[22] FME T., Pestle analysis- startegy skills (1st ed.) (2013) UK:Retrieved from http://www.free-management-ebooks.com/faqst/pestle-01.htm.
[23]  Välikangas L., Gibbert M. (2015) Strategic innovation: The definitive guide to outlier strategies, New Jersey: Pearson Education Inc.
[24]  Agarwal Ravi, Grassl Wolfgang, Pahl Joy (2007) "Meta-SWOT: Introducing a new strategic planning tool", Journal of Business Strategy, 33(2): 12 – 21.
[25] Hunter M. (2012) Opportunity, strategy and entrepreneurship: Introduction, the nature of opportunity, time and space, the vision platform, and making connections (Vol. 1). (M. Hunter, Ed.) Nova Science Publishers.
[26] Padash A., Khodaparast M. (2008) Developing environmental protection in HSE programme of petroleum industry based strategic planning, International Conference on HSE (Health, safety, Environment) Technical Faculty of Tehran University. (pp. 50-62). Tehran: Technical Faculty of Tehran University.
[27]  Holsapple P., Joshi K. (2002) "Knowledge manipulation activities: Results of a Delphi study", Information & Management, 39(6): 477-490.
[28] Crittenden V., Crittenden W. (2008) Building a capable organization: The eight levers of strategy implementation, Business Horizons: 301-309.
[29] Wheelen T., Hunger D., Hoffman A., Bamford C. (2014) Concepts in strategic management and business policy plus 2014, New Jersey: Pearson Education Inc.