تبیین نقش پارتی بازی در رضایت و عملکرد شغلی کارکنان

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
امروزه پارتی‌بازی در استخدام و انتصاب سازمان‌ها یکی از مشکلاتی است که جامعه از آن رنج می‌برد. این مسئله با توجه به افزایش نرخ بیکاری و کمیاب شدن مشاغل موجود در جامعه، حساسیت شدیدتری را بر می‌انگیزد. این پژوهش کاربردی برای بررسی تأثیر پارتی‌بازی بر رضایت شغلی و عملکرد شغلی کارکنان بر روی کارکنان و کارشناسان تعدادی از شرکت‌های مهندسان مشاور استان خوزستان انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از طریق پرسشنامه‌ با استفاده از دو روش تحلیل رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج در هر دو روش نشان داد که پارتی‌بازی بر عملکرد شغلی اثر منفی و معنادار و نیز رضایت شغلی بر عملکرد شغلی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین در این پژوهش تأثیر منفی پارتی‌بازی بر رضایت شغلی با روش معادلات ساختاری تأیید شد، در حالی که با روش تحلیل رگرسیون مورد تأیید قرار نگرفت.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The role of Nepotism in Job Satisfaction and Job Performance

نویسندگان English

jiran mohammadi 1
Mojgan Sadat Bagheri 2
Sara Safarian 2
S. Azadeh Alavi Borazjani 2
چکیده English

Today, nepotism in recruitment and appointment in organizations is one of the most important problems that society is suffering it. This problem is created more sensitivity as for rising unemployment and scarcity and poverty of jobs in our society. This applied research has been done to evaluate the impact of nepotism on job satisfaction and job performance in employees of the companies of Consulting Engineers of Khuzestan. For data-gathering was used from valid and reliable questionnaires. The results of data analysis using regression & structural equation modeling showed that nepotism has a negative and significant effect on job performance; also job satisfaction has a positive and significant effect on job performance, whereas the negative impact of nepotism on job satisfaction was not confirmed, but structural equation modeling confirms the negative impact of nepotism on job satisfaction.

کلیدواژه‌ها English

Nepotism
job Performance
Job Satisfaction
[1]      Arasli H., Bavik A., Ekiz E. H. (2006) "The effects of nepotism on human resource management: The case of three, four and five star hotels in Northern Cyprus", International Journal of Sociology and Social Policy, 26 (7/8): 295-308.
[2]   خداداد حسینی حمید، فرهادی‌نژاد محسن (1380) «بررسی فساد اداری و روش‌های کنترل آن»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، سال پنجم، شماره 1، صص 37-53.
[3]   احمدی علی‌ اکبر، مرادی مرتضی، کمال‌آبادی فرانک (1391)« تأثیر رابطه بازی بر نگرش و رفتار کارکنان سازمان»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال چهارم، شماره 1، صص 115- 135.
[4]      Abdalla F.H., Maghrabi S., Raggad G. B. (1998) "Assessing the effect of nepotism on human resource managers toward nepotism a cross cultural study", International Journal of Manpower, Vol. 19, No. 8, pp. 554-570.
[5]   محمدی جیران، رحیمی فرج‌الله، فاخر اسلام، شعیبی قاسم (1393) بررسی رابطه بین تناسب شخصیت - شغل، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی (مورد مطالعه: کارکنان ستادی شرکت فولاد خوزستان)، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها، بهمن 1393، شیراز، ایران.
[6]   پورصفر علی، رجایی‌پور سعید، سیادت علی، عریضی سامانی حمیدرضا (1392) «آزمون مدل میانجی رابطه بین ارزیابی عملکرد توسعه مدار و عملکرد شغلی»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال سوم، شماره 3، صص 23-47.
[7]   ذاکروند منیرالسادات، نوری ابوالقاسم، سماواتیان حسین، سلطانی ایرج (1390) «تأثیر آموزش مهارت‌های ادراکی سرپرستان شیفت بر میزان رضایت و عملکرد شغلی کارکنان»، روانشناسی معاصر، سال ششم. شماره 1. صص 13-22.
[8]      Motowidlo S. J. (2003) Handbook of psychology: Job performance, John Wiley & Sons, Inc.
[9]      Spector P. E. (2008) "Industrial organizational psychology", 5th ed, John Wiley & Sons Inc.
[10]  Springer G.J. (2010) "Job Motivation, Satisfaction and Performance among Bank Employees: A correlational Study" Dissertation for the Degree of Doctor of Philosopgy, Northcentral University, United States, Arizona.
[11] ساعتچی محمود (1390) روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، چاپ چهارم، تهران، نشر ویرایش.
[12] دهقان نبی‌اله، فتحی صمد، گرجامی سمیه، ولی‌وند زمانی حسین (1391) «تأثیر تعهد مدیران بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عملکرد کارکنان»، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال بیست و دوم. شماره 67، صص 97-128.
[13]  Eskildsen J., Kristensen K., Gjesing Antvor, H. (2010) "The relationship between job satisfaction and national culture", The TQM Journal, Vol. 22, No. 4, pp. 369-378.
[14] خرازی کمال، میرکمالی محمد، ترکی علی (1392) «رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی»، چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 14، صص 87-116.
[15] حضوری محمدجواد، صالحی علی، (1391) «ارتقای تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان‌های دولتی ایران: بررسی و تبیین نقش اجزای سرمایه روان شناختی»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال دوم، شماره 2، صص 2-22.
[16]  Tella A., Ayeni C.O., Popoola S.O. (2007) "Work motivation, job satisfaction, and organisational commitment of library personnel in academic and research libraries in Oyo State", Nigeria. Library Philosophy and Practice, Vol. 9, No. 2, pp. 1-17.
[17] دستجردی رضا، فوادالدینی محسن، وجدان سید مرتضی، مهدی‌زاده ایرج، رحیمی فاطمه (1384) «عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند»، مدیریت سلامت، سال هشتم، شماره 19، صص 37-44.
[18] زاهدی شمس‌السادات، کوشکی جهرمی علیرضا، بودلایی حسن، غلامی مهرداد (1390) «مطالعه عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان دانشی و ارائه راهکارهای ارتقا آن»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره 2، صص 40-61.
[19]  Yang C. L., Huang M. (2015) "Personality traits and simultaneous reciprocal inluences between job performance and job satisfaction", Chinese Management Studies, Vol. 8, No. 1, pp. 6-28.
[20]  Christopher O. (2011) "Relationship between job satisfaction and job performance between western and tribal Black employees", Journal of Applied Psychology, 63(2): 263-265.
[21]  Judge T. A., Thoresen C. J., Bono J. E., Patton G. K. (2001) "The job satisfaction–job performance relationship: A qualitative and quantitative review", Psychological bulletin, 127(3): 376-407.
[22]  Barakat L. Melanie P.L., Jase R., Sherban N. C. (2015) "An analysis of the impact of cultural and performance intelligence on job satisfaction and performance", International Journal of Emerging Markets, Vol. 10, No. 4, pp. 781-800.
[23] حسنی علی، شمس عبدالحمید (1391) «راهکارهای مبارزه با فساد اداری بر‌اساس ارزش‌های اسلامی»، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال دوم، شماره 1، صص 81-104.
[24]  Altindag E. (2014) "Evaluation of nepotism as accelerating effect on employee performance", Journal of Business and Social Sciences, Vol. 3, No. 7, pp. 97-104.
[25]  Wong L. C., Kleiner B. H. (1994) "Nepotism", Work Study, Vol. 43, No. 5, pp.10-12.
[26] سرزعیم علی (1385) «پارتی‌بازی: یک بررسی از زاویه اقتصادی»، دنیای اقتصاد، شماره 1067، ششم مهر ‌ماه 1385.
[27]  Dennis R. L. Mary L. W. (2003) "Nepotisms effect on employee satisfaction and organisational commitment: An empirical study", Int. J. Human Resources Development and Management, Vol. 3, No. 3, pp. 191-202.
[28] سرمد زهره، بازرگان عباس، حجازی الهه (1392) روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.
[29] مؤمنی منصور، فعال قیومی علی (1386) تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS، تهران: انتشارات کتاب نو.
[30] مقیمی سید محمد، مجید رمضان (1390) پژوهشنامه مدیریت، جلد 2، تهران: انتشارات راه‌دان.
[31] هومن حیدرعلی (1391)، مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل(با اصلاحات)، تهران: انتشارات سمت.
[32]  Bentler P. M., Bonett D. G. (1980) "Significance tests and goodness of fit in analysis of covariance structures", Psychological Bulletin, Vol. 88, pp.588-606.
[33]  Browne M. W., Cudeck R. (1993) "Alternative ways of assessing model fit, In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models", New by Park, CA: Sage, pp. 136-162.
[34] طالقانی غلامرضا، طباطبایی زهرا، غفاری علی (1393) بررسی عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر فساد اداری در شعب بانک سپه استان قم، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال دوازدهم، شماره 2، صص 225-235.
[35]  Jaskiewicz, P. Uhlenbruck, K. Balkin, D.B. & Reay, T., (2013). Is nepotism good or bad? Types of nepotism and implications for knowledge management. Family Business Review, Vol. 26, No. 2, pp. 121-139.
[36] چهاردولی سمیه، معتمدزاده مجید، حمیدی یداله، گل­محمدی رستم، سلطانیان علیرضا (1393)، «بررسی ارتباط طراحی شغل، عملکرد و رضایت شغلی در کارکنان بانک»، فصلنامه بهداشت و ایمنی کار، سال سوم. شماره 4، صص 75-84.