تحلیلی بر دانش پژوهی فرایند خط مشی عمومی در ایران

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
از یک سو، دانش‌پژوهی فرایند خط‌مشی عمومی در چهار دهۀ گذشته با غنای نظری قابل‌توجّهی در سطح جهان مواجه شده است و رویکرد چرخۀ مراحل (تعریف مسئله، ارائه پیشنهادیه، تصویب، پیاده‌سازی، و ارزیابی)، جای خود را به نگاه‌های نظری جدیدی همچون نظریه تعادل نقطه‌ای، چهارچوب ائتلاف مدافع، چهارچوب جریانات چندگانه، مدل اشاعه خط‌مشی، نظریه بازخورد خط‌مشی، و غیره داده است. از سوی دیگر، سه نوع جریانِ پژوهشی نوظهور در مطالعات فرایند خط‌مشی‌گذاری دیده می‌شود: به‌کارگیری نگاه‌های نظری در عرصه‌ها و خط‌مشی‌های مختلف و مقایسه قدرت تبیین‌کنندگی آنها، مقایسه نگاه‌های نظری با یکدیگر، و تلفیق و ادغام برای دستیابی به نگاه نظری جامع‌تر. با این حال، بررسی‌ها نشان داد که دانش‌پژوهان فرایند خط‌مشی‌گذاری در ایران همچنان در راستای رویکرد منسوخ چرخه مراحل قدم برمی‌دارند و چندان توجّهی به آزمون، نقد یا پیشبرد نگاه‌های نظریِ جدید نمی‌شود. از این‌رو، توصیه‌هایی برای بهبود و ارتقای مطالعات فرایند خط‌مشی در ایران ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Analyzing Public Policy Process Scholarship in Iran

نویسندگان English

behnam shahie 1
hassan danaeifard 2
چکیده English

In one way, public policy scholarship has enriched considerably and stage heuristics approach (problem identification. Proposing, affirmation, implementation, and evaluation) has replaced by new theoretical views such as punctuated equilibrium theory, advocacy coalition framework, multiple streams framework, policy diffusion model, and so on. On the other way, there are three emergent research streams in policy scholarship: (1) using theoretical views on different policy areas and then comparing their explanatory power, (2) comparing theoretical views together, and (3) combing and integrating them to achieve grand theoretical view. Yet, examinations revealed that Iranian policy scholars only use policy stage heuristic as an analytical lens and don’t consider testing, critiquing, and developing new theoretical lens of policy process. In this regard, we have recommended many guidelines to tuning up and accelerating policy studies in Iran.

کلیدواژه‌ها English

Public Policy
scholarship
policymaking process
framework
Iran.  
[1]   امیری، مجتبی؛ فرهنگی، علی‌اکبر؛ پورعزّت، علی‌اصغر؛ و غلامپور راد، منصور (1391): شناسایی یک خط پی‎رنگ جدید در روایت‎های خط‎مشی عمومی با استفاده از چهارچوب روایتی خط‎مشی به‎منظور پیش‎بینی تغییرات خط‎مشی عمومی در ایران. مجله مدیریت دولتی، دوره 4، شماره 3، صص 31-54.
[2]   دانائی‌فرد، حسن؛ خیرگو، منصور؛ آذر، عادل؛ فانی، علی‌اصغر (1392): فهم انتقال خط‌مشی اصلاحات اداری در ایران: پژوهشی بر مبنای راهبرد داده‌بنیاد. مجلّه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 10، شماره 2، صص 5-28.
[3]   شهائی، بهنام؛ دانائی‌فرد، حسن؛ آذر، عادل؛ و فروزنده، لطف‌ا... (1395): تبیین ثبات و تغییر خط‌مشی یارانه‌ای ایران: چهارچوب ائتلاف مدافع. مجلّه مدیریت سازمان‌های دولتی، دانشگاه پیام نور، در دست انتشار.
[4]   عباسی، طیبه و دانائی‌فرد، حسن(1393): چهارچوب ائتلاف مدافع و تبیین تغییر خط‌مشی. فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 6، شماره 3، صص 1-33.
[5]   عباسی، طیبه؛ دانائی‌فرد، حسن؛ آذر، عادل؛ و الوانی، مهدی (1388): تبیین تغییر خط‌مشی با استفاده از نظریۀ جریانات چندگانۀ کینگدون: مطالعه موردی تغییر قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 3، شماره 1، صص 81-97.
[6]     Allison, G. T. (1971): Essence of decision: Explaining the Cuban missile crisis, New York, NY: Norton.
[7]     Anderson, J. E. (1994): Public policymaking: An introduction. Boston: Houghton, Mifflin Company, pp.1-34.
[8]     Baumgartner, F. R. and Jones, B. D. (1993): Agendas and Instability in American Politics, Chicago: University of Chicago Press.
[9]     Berry, F. and Berry. W. (2014): Innovation and diffusion models in policy research. InTheories of the Policy Process, Edited by Paul A. Sabatier and Christopher M. Weible, 307–359. 3rd ed. Boulder, CO: Westview Press.
[10] Brewer, G. D. (1974): The policy sciences emerge: To nurture and structure a discipline, Policy Sciences, Vol. 5, No. 3, pp. 239-244.
[11] Cairney, P, and Heikkila, T. (2014): A comparison of theories of the policy process, In Theories of the Policy Process, Eedited by Paul A. Sabatier and Christopher M.Weible, 363–389. 3rd ed. Boulder, CO: Westview Press.
[12] Cairney, P. (2013): Standing on the shoulders of giants: How do we combine theInsights of multiple theories in public policy studies?, Policy Studies Journal, Vol. 41, No.1, pp.1-21.
[13] Cohen, M. D, March, J. G, and Olsen, J. P. (1972): A garbage can model of organizational choice, Administrative Science Quarterly, Vol. 17, No. 1, pp.1-25.
[14] Ellison, B.A. and Newmark, A.J. (2010): Building the reservoir to nowhere: The role of agencies in advocacy coalitions, Policy Studies Journal, vol. 38, No 4, pp. 653-678.
[15] Fischer, F. and Forester, J. (1993): The argumentative turn in policy analysis and planning, Durham, NC, Duke University Press.
[16] Gupta, K. (2012): Comparative public policy: Using the comparative method to advance our understanding of the policy process, Policy Studies Journal, Vol. 40, No. S1, pp. 11-26.
[17] Howlett, M., Ramesh, M., and Perl, A. (2009): Studying public policy: Policy cycles and policy subsystems, New York, Oxford University Press.
[18] Ingram, H., Schneider, A. L., and deLeon, P. (2007): Social construction and policy design, In Theories of the Policy Process, Edited by Paul A. Sabatier, 93–128, 2nd ed. Boulder, CO, Westview Press.
[19] Jenkins-Smith, H. C. and Sabatier, P. A. (1994): Evaluating the advocacy coalition framework, Journal of Public Policy, Vol. 14, pp. 175-203.
[20] Jenkins-Smith, H. C., Nohrstedt, D., and Weible, C. M. (2014): Advocacy coalition framework: Foundations, evolution, and ongoing research, In Theories of the Policy Process, Edited by Paul A. Sabatier and Christopher M. Weible,.3rd ed. Boulder, CO, Westview Press, pp. 184-223.
[21] John, P. (2012): Analyzing public policy, London: Routledge.
[22] Jones, M. D. and McBeth, M. K. (2010): A narrative policy framework: Clear Enough to BeWrong? Policy Studies Journal, Vol. 38, No. 2, pp. 329–353.
[23] Kay, A. and Baker, P. (2015): What can causal process tracing offer to policy studies? A reviewof the literature, Policy Studies Journal, Vol. 43, No. 1, pp. 1-21.
[24] Kingdon, J. (1984): Agendas, alternatives, and public policies, New York: Addison Wesley Longman.
[25] Lasswell, H. D. (1951): The policy orientation, In The Policy Sciences, Edited by Daniel Lerner and Harold D. Lasswell, Ch. 1.Palo Alto, CA, Stanford University Press.
[26] McBeth, M.K, Jones, M. D., and Shanahan, E. A. (2014): The narrative policy framework, In Theories of the Policy Process, edited by Paul A. Sabatier and Christopher M. Weible, 3rd ed. Boulder, CO, Westview Press, pp. 225-266.
[27] McGinnis, M. D. (2011): An introduction to IAD and the language of the ostrom workshop: A simple guide to a complex framework, Policy Studies Journal, Vol. 39, No. 1, pp. 163-177.
[28] Meier, K. J. (2009): Policy theory, policy theory everywhere, Policy Studies Journal, Vol. 37, No. 1, pp. 5-11.
[29] Mettler, S. and SoRelle, M. (2014): Policy feedback theory, In Theories of the Policy Process, edited by Paul A. Sabatier and Christopher M. Weible, 3rd ed. Boulder, CO, Westview Press, pp. 151-181.
[30] Nohrstedt, D. (2008): The politics of crisis policymaking: Chernobyl and Swedish Nuclear EnergyPolicy, Policy Studies Journal, Vol. 36, No. 2, pp. 257-278.
[31] Nowlin, M. (2011): Theories of the policy process: State of the research and emerging trends, Policy Studies Journal, Vol. 39, No.2, pp. 41-60.
[32] Ostrom, E. (2007): Institutional rational choice: an assessment of the institutional analysis and development framework, In Theories of the Policy Process, Edited by Paul A. Sabatier. 2nded. Boulder, CO: Westview Press, pp. 25-63.
[33] Rogers, E. M. (1962): Diffusion of innovations, New York: Free Press.
[34] Sabatier, P. A. (1991): Toward better theories of the policy process, Political Science and Politics, Vol. 24, No. 2, pp. 147-156.
[35] Sabatier, P. A. and Weible, C. M. (2007): Theories of the policy process, Boulder, CO: Westview Press.
[36] Schlager, E. (2007): A Comparison of frameworks, theoriesand models of policy processes theory, In Theories of the Policy Process, edited by Paul A. Sabatier. 2nded. Boulder, CO: Westview Press, pp. 293–319.
[37] Schlager, E. and Weible, C. M. (2013): New theories of the policy process, Policy Studies Journal, Vol. 41, No. 3, pp. 389-559.
[38] Schlager, E. and Blomquist, W. (1996): A comparison of three emerging theories of the policy process, Political Research Quarterly, Vol. 49, No. 3, pp. 651-672.
[39] Schneider, A. L., Ingram, H., and deLeon, P. (2014): Democratic policy design: Social construction of target populations,In Theories of the Policy Process, Editedby Paul A. Sabatier and Christopher M. Weible, 3rd ed. Boulder, CO, Westview Press, pp. 105-150.
[40] Schneider, A. and Ingram, H. (1993): Social construction of target populations: Implications for politics and policy, American Political Science Review, Vol. 87, No. 2, pp. 334-347.
[41] Schneider, A and Sidney, M. (2009): What is next for policy design and social construction theory?, Policy Studies Journal, Vol. 37, No. 1, pp. 103-119.
[42] Shanahan, E. A., Jones, M. D., and McBeth, M. K. (2011): Policy narratives and policy processes, Policy Studies Journal, Vol. 39, No. 3, pp. 535-561.
[43] Smith, K. B. and Larimer. C. W. (2013): The public policy theory primer, 2nd ed. Boulder, CO: Westview Press.
[44] Walker. J. (1969): The diffusion of innovations among the American States, American Political Science Review, Vol. 63, No. 3, pp. 880-899.
[45] Zahariadis, N. (2013): Building better theoretical frameworks of the European :union:’s policy process, Journal of European Public Policy, Vol. 20, No. 6, pp. 807-816.
[46] Zahariadis, N. (2014): Ambiguity and multiple streams, In Theories of the Policy Process, Edited by Paul A. Sabatier and Christopher M. Weible, 3rd ed. Boulder, CO: Westview Press, pp. 25-57.