بررسی تأثیر توسعه محصول سبز بر عملکرد سازمانی

نویسندگان
1 استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
3 دانش آموخته، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد یزد، یزد، ایران.
چکیده
دنیای جدید امروز موجب افزایش آلودگی‌ها، مشکلات زیست‌محیطی و درنتیجه افزایش نگرانی دولت‌ها و سازمان‌ها در رابطه با محیط‌زیست شده است. این نگرانی‌ها موجب به وجود آمدن مفهوم جدیدی با عنوان توسعه محصول سبز شد.
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر توسعه محصول سبز بر عملکرد سازمانی انجام شده است. برای نیل به این هدف پس از بررسی ادبیات هر کدام از این متغیرها، یک مدل مفهومی با هشت فرضیه پیشنهاد شد که این فرضیه‌ها بر شرکت‌های فعال در صنایع کوچک و متوسط استان یزد و با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری برپایۀ روش کمترین مربعات جزئی مورد آزمون قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش نشان داد که توسعه محصول سبز به‌صورت مستقیم با ضریب مسیر 88/0 بر عملکرد عملیاتی سازمان و با ضریب مسیر 87/0 بر عملکرد زیست‌محیطی سازمان تأثیرگذار است و به صورت غیر مستقیم از راه متغیرهای میانجی عملکرد زیست‌محیطی و عملکرد عملیاتی سازمان بر عملکرد سازمانی و عملکرد بازار سازمان تأثیرگذار است. درنهایت برپایه اثر کلی توسعه محصول سبز برعملکرد سازمان، پیشنهادهای کاربردی برای پیاده‌سازی اقدامات مرتبط با توسعه محصول سبز، عملکرد زیست‌محیطی، عملکرد عملیاتی و عملکرد بازار سازمان در صنایع کوچک و متوسط استان یزد ارائه شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Impact of Green Product Development on Organizational Performance with Structural Equation Modeling

نویسندگان English

Adel Azar 1
davood andalib 2
Maryam Ebrahiminia 3
چکیده English

In today’s modern world, increasing pollutions and environmental problems is clear and this matter cause governments and organizations worry or anxiety. These worries lead a new concept named Green product development. This study aimed at investigating the effect of green product development on the organizational performance. To achieve this goal, after investigating literature of each variables, a conceptual modern with eight hypothesizes was presented in which hypothesizes were investigated and through active companies in small and medium size industries of Yazd. In this investigation, we used structural equation modelling approach based on partial least squares method. The results of this study show that green product development effects directly on the environmental performance and organization operating performance. And the effects tortuous use the mediator role of environmental performance and operating performance on the organizational performance and organization marketing performance. In the end, based on the general effect of green product development on organizational performance, application suggestions for doing actions related to green product development, environmental performance, operating performance, and organization marketing performance in small and medium sized industries of Yazd were presented.

کلیدواژه‌ها English

green product development
Organizational Performance
Structural Equation Modeling
Partial Least Squares
[1] Yung W., Chan H., So J., Wong D., Choi A., Yue T. (2011)" A life-cycle assessment for eco-redesign of a consumer electronic product", Journal of Engineering Design, 22 (2), pp. 69-85.
[2] Barbiroli G., Raggi A. (2003) "A method for evaluating the overall technical and economic performance of environmental innovations", Journal of Cleaner Production, 11(4), pp. 365-374.
[3] تندکار سیده هدیه (1387) بازاریابی سبز: نسل آینده بازاریابی، سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت بازاریابی، ص 4.
[4] Borchardt M., Wendt M. H., Pereira G. M., Sellitto M. A. (2011) "Redesign of a component based on ecodesign practices: Environmental impact and cost reduction achievements", J. Clean, Prod, 19 (1), p.49-57.
[5] Boiral O. (2009) "Greening the corporation through organizational citizenship behaviors", J. Bus, Ethics 87 (2), p.221-236.
[6] رضائیان علی (1390) تیم‌سازی در قرن بیست‌و‌یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ سوم.
[7] Wang K.J., Lee Y.H., Kurniawan F. )2012) "Evaluation criteria of new product development processda comparison study between Indonesia and Taiwan Industrial Manufacturing Firms", Int. J. Innov. Manag, 16 (04).
[8] Ghalayini A.M., Noble J.S., Crowe T.J., (1997) "An integrated dynamic performance measurement system for improving manufacturing competitiveness", Int. J. Prod. Econ, 48 (3), p. 207-225.
[9] Daily B.F., Huang S.C. )2001( "Achieving sustainability through attention to human resource factors in environmental management", Int. J. Oper. Prod. Manag, 21 (12), p.1539-1552.
[10] Pujari D., Wright, G., Peattie K. (2003) "Green and competitive: Influences on environmental new product development performance", J. Bus, Res. 56 (8), pp. 657-671.
[11] Chen Y.S., Lai S.B., Wen C.T., (2006) "The influence of green innovation performance on corporate advantage in Taiwan", J. Bus, Ethics 67 (4), pp.331-339, 15.
[12] Svetlicic M. & et al (2007) "Internationalization of small and medium – size enterprises from selected central european economies", Eastern European Economics, Vol. 45, No.4, pp.36-65.
[13] Yeh-Yun Lin, Zhang J., (2005) "Changing structures of SME networks: Lessons from the publishing industry in Taiwan", Long Range Planning, No. 38, pp.145-162.
[14] Peattie K. (2001) "Golden goose or wild goose? The hunt for the green consumer", Business Strategy and the Environment, 10 (4), pp. 187-199.
[15] Peattie K., Crane A. (2005) "Green marketing: Legend, myth, farce or prophesy?", Qualitative Market Research, 8 (4), pp. 357-370.
[16] Jasti, N. V. K., Sharma, A., & Karinka, S. (2015) "Development of a framework for green product development", Benchmarking: An International Journal, Vol. 22, Iss 3, pp. 426-445.
[17] Rosa Maria Dangelico , Pierpaolo Pontrandolfo (2009) "From green product definitions and classifications to the Green Option Matrix", Journal of Cleaner Production, pp.1608-1628.
[18] Norm Borin Douglas C. Cerf , Krishnan R. (2011) "Consumer effects of environmental impact in product labeling", Journal of Consumer Marketing, Vol. 28, pp.76–86.
[19] Mahenc P. (2008) "Signaling the environmental performance of polluting products to green consumers", International Journal of Industrial Organization, Vol. 26, pp. 59-68.
[20] Polonsky Michael Jay, Rosenberger Philip J. (2001) Reevaluating green marketing: A strategic approach, Business Horizons , pp.21-29 .
[21] Chu, C.H., Luh, Y.P., Li, T.C., Chen H. (2009) “Economical green product design based on simplified computer-aided product structure variation”, Computers in Industry, Vol. 60, No. 7, pp. 485-500.
[22] Crawford M., Di Benedetto A. (2006) New Products Management, Eighth ed. International Edition: Mac Graw-Hill.
[23] Rubera G., Ordinani A., Calantone R. (2012) "Whether to integrate R.&D. and marketing: The effect of firm competence, J. Prod. Innov, Manag 29 (5), pp. 766-783.
[24] Pujari D., Peattie K., Wrigh G. (2004) "Organizational antecedents of environmental responsiveness in industrial new product development", Ind. Mark Manag, 33(5), pp. 381-391.
[25] Gonz_alez-Benito J., Gonz_alez-Benito O. (2006) "A review of determinant factors of environmental proactivity", Bus. Strategy Environ, 15 (2), p.87-102.
[26] Jabbour Ch, J., Ch., Jugend, D., Jabbour, A., B., L., de, S., Gunasekaran, A., Latan, H. (2015) "Green product development and performance of Brazilian firms: measuring the role of human and technical aspects", Journal of Cleaner Production 87 (2015) 442-451.
[27]مروتی شریف‌آبادی علی، نمک‌شناس جهرمی مهسا، ضیایی‌بیده علی‌رضا (1393) «بررسی تأثیر ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان»، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، ش 33، صص 25-42.
[28]ابزاری مهدی، رنجبریان بهرام، فتحی سعید، قربانی حسن (1388) «تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری»، چشم‌انداز مدیریت، ش 31، صص 25-42.
[29] Tangen S. (2004) "Professional practice performance measurement: From philosophy to practice", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.53, No.8, pp. 726-737.
[30]فاضل رضا (1391) «بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
[31] SarumpaetSusi (2005) "The relationship between environmental performance and financial performance amongst indonesian companies" Journal Akuntansi & Keuangan, Vol. 7, No. 2, pp. 89- 98.
[32] Lai, K.H., Wong, C.W., 2012. Green logistics management and performance: some empirical evidence from Chinese manufacturing exporters. Omega 40 (3), p. 267-282.
[33] Zhu Q., Sarkis J., Lai K.H. (2007 Green supply chain management: Pressures, practices and performance within the Chinese automobile industry", J. Clean. Prod. 15 (11), pp. 1041-1052.
[34] Rolstadås, A. (1998). Enterprise performance measurement. International Journal of Operations & Production Management, 18(9/10), 989-999.‏
[35] Gonz_alez-Benito J., Gonz_alez-Benito, _O.(2005) "Environmental proactivity andbusiness performance: an empirical analysis", Omega, 33 (1), pp.1-15.
[36] Green Jr, Kenneth W. Zelbst Pamela J., Meacham Jeramy, Vikram S. (2012) Green supply chain management practices: Impact on performance, supply chain management, an International Journal, pp. 290–305.
[37] Slack N., Chambers S., Harland C., Harrison A., Johnston R., (1997) Operations Management, Second ed. Pitman Publishing, London.
[38] Murat Ar I. (2012 "The impact of green product innovation on firm performance and competitive capability: The moderating role of managerial environmental concern", Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 62, pp. 854-864.
[39] Costantini V., Mazzanti M. (2012) "On the green and innovative side of trade competitiveness? The impact of environmental policies and innovation on EU exports", Research Policy, Vol. 41, pp.132-153.
[40] Lin, R.-J., Tan, K.-H., Geng, Y. (2013) "Market demand, green product innovation, and firm performance: Evidence from Vietnam motorcycle industry", Journal of Cleaner Production, Vol. 40, pp. 101-107.
[41] رهنورد فرج‌اله (1387) «عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمان‌های بخش دولتی ایران»، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، ش.4، صص 78-100.
[42] Haenlein M., Kaplan A. (2004) "A beginner’s guide to partial least squares analysis", UNDERSTANDING STATISTICS, 4(3), pp.283-297.