ارائه چارچوبی برای استقرار دولت هوشمند در ایران

نویسندگان
1 دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری مهندسی فناوری اطلاعات، گروه فناوری اطلاعات، دانشکده علوم و فنون، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
ظهور فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به شکل‌گیری رویکرد جدیدی در دولت به نام دولت الکترونیکی شده است که شیوه ارائه خدمات به شهروندان را متحول ساخته است. دولت الکترونیکی سه نسل دارد که نسل سوم آن دولت هوشمند نامیده شده است. اگرچه بیشتر کشورها در حال گذار از نسل اول دولت الکترونیکی، یعنی اطلاعاتی‌سازی به سمت نسل دوم، یعنی انتقال الکترونیکی هستند، اما تعداد معدودی از کشورها در حال گذار به نسل سوم، یعنی دولت هوشمند هستند.
هدف این مقاله ارائه چارچوبی جامع برای استقرار دولت هوشمند، بررسی سیاست‌ها و قوانین و مقررات مرتبط با توسعه آن در کشور از حیث میزان پوشش ابعاد چارچوب پیشنهادی می‌باشد. به این منظور با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای نخست با مرور سیستماتیک پیشینه تحقیق و مقایسه نتایج تحقیقات، چارچوبی متشکل از دو لایه و هشت بعد برای استقرار دولت هوشمند ارائه شده است که شهروندان در هسته آن قرار گرفته‌اند. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی، سیاست‌ها، قوانین و مقررات مرتبط با این حوزه در کشور بررسی و تحلیل شده‌اند و ابعادی که جهت توسعه دولت هوشمند در کشور نیازمند توجه بیشتر هستند، شناسایی شده‌اند. در پایان توصیه‌های سیاستی و پیشنهاداتی برای توسعه دولت هوشمند در کشور برای سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران در این حوزه ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Developing A Framework For Deploying A Smart Government In Iran

نویسندگان English

nadia kalantari 1
aliraza shahpari 2
1 Tarbiat modares universityManagement and planning organization of Iran
چکیده English

emergence of new technologies especially information and communication technologies leads to forming a new approach in the government that is called electronic government. E-government has changed the way and quality of providing services to citizens. E-government has three generations which its third generation is called smart government that indeed is the main purpose of the e-government. Although most of countries are transitioning from first generation of e-government (i.e. informationalization) to second generation (i.e. electronic transformation) but few countries are transitioning to third generation (i.e. smart government). The purpose of this research is to provide a comprehensive framework in order to deploy a smart government and analyze the related policies, laws, rules and regulations of the country in terms of coverage of the proposed framework's dimensions. For this purpose, document analysis method with systematic review of the literature and comparing different researches results were used. Base on those studies a new framework composed of two layers and eight dimensions is provided for smart government deployment which citizens are in the center of the framework. Then using qualitative content analysis method with inductive approach, related policies, laws, rules and regulations of Iran were analyzed and dimensions which require more attention were identified. Finally, policy recommendations are provided for policy makers in order to develop smart government on Iran.

کلیدواژه‌ها English

smart government
e-government
Content Analysis
policy
rules and regulations
[1]   شاهپری علیرضا (1388) دولت الکترونیکی و بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان، کنفرانس بین‌المللی سازمان منطقه‌ای شرقی برای اداره امور عمومی (EROPA).
[2]     سرداری احمد (1388) «فرایند شکل‌گیری دولت الکترونیکی و راهبردهای آینده‌نگاری در ایران»، چشم‌انداز مدیریت، 30، صص 181-200.
[3]      Gil-Garcia J.R., Helbig N., Ojo A. (2014) "Being smart: emerging technologies and innovation in the public sector", Government Information Quarterly 31, pp. 11-18.
[4]      Di Maio A. (2012) "Smart government: Sustainable, affordable, innovative", Worldwide GovernmentSolutions Forum.
[5]      Mohd Zahiri N. (2013) "Getting to the next level of smart government", MAMPU (The Malaysian Administrative Modernization and Management Planning Unit).
[6]      Rubel T. (2015) Smart government: Creating more effective information and services Available at: http:// www.govdelivery. Com /pdfs/ IDC_ govt_ insights_ Thom_Rubel.pdf.
[7]      IDC Government Insights (2011) Government Information and Services Survey.
[8]      M.Awoleye O., Ojuloge B., O. Llori M. (2014) "Web application vulnerability assessment and policy direction towards a secure smart government", Government Information Quarterly, Vol. 31, 2014, pp.118-125.
[9]      Scholl H.J., Scholl, M.C. (2014) Smart governance: A road map for research and practice. In iConference 2014 Proceedings, pp.163–176, http:// dx. doi. org/ 10.9776/14060.
[10]   Willke H. (2007) Smart governance: Governing the global knowledge society, Campus Verlag.
[11]   Bingham L.B., Nabatchi T., O'Leary R. (2005) "The new governance: Practices and processes for stakeholder and citizen participation in the work of government", Public Administration Review, 65(5), pp. 547–558.
[12]   Obama B. (2009)"Transparency and open government", (Memorandum for the heads of executive departments and agencies), Presidential Documents, 74 (15), pp. 4685-4686, Washington, USA:  Federal Register.
[13]   Jiménez C. E., Gascó M. (2012) "Open government: Search for new conditions of transparency and accountability", 17th International Conference on government and public administration reform, India.
[14]   Jiménez C.E. (2013) "Smart Governance: An approach to smart governance", Perspective Journal.
[15]   K.Bhatti Z., Kusek J., Verheijen T. (2015) Smart government solutions from south Asia, The World Bank.
[16]   E4all, from e-Government to smart government (2013) The official magazine of Dubai e-Government Department, Issue 116.
[17]   Harsh A., Ichalkaranje N. (2014) Transforming e-government to smart government: A South Australian perspective.
[18]   Jimenez Gomez C., Falcone F., Solanas A., Puyosa H., Zoughbi S., Gonzalez F. (2014) "Handbook of Research on democratic strategies and citizen-centered E-government services", Edited by Dolicanin, C., Kajan, E., Randjelovic, D., Stojanovic, B.: chapter Smart government opportunities and challenges in the development of smart cities, An IT and Public Organization Approach, p. 389.
[19]   Petrov, O. (2011) Next generation e-government: transformation into open government, ICT@The World Bank, E-Democracy Conference, Ohrid, Macedonia.
[20]   Giffinger R., Fertner C., Kramar H., Kalasek R. (2007) Pichler-Milanović, N., Meijers E., Smart cities: Ranking of european medium-sized cities, Vienna, Austria: Centre of Regional Science (SRF) Vienna University of Technology, Available from http://www.smart-cities. eu/download/ smart_cities_final _report.pdf. 
[21]   Krippendorff K., Content analysis – an introduction to its methodology, Sage, 2004.
[22]   Washburn D., Sindhu U., Balaouras S., Dines R. A., Hayes N. M., Nelson L. E. (2010) "Helping CIOs Understand "Smart City" Initiatives: Defining the Smart City, Its Drivers, and the Role of the CIO. Cambridge, MA: Forrester Research, Inc. Available from http://public.dhe.ibm.com/ partnerworld/pub/smb/ smarterplanet/ forr_help_cios_und_smart_city_initiatives.pdf , 2010.
[23]   Odendaal N.(2003) "Information and communication technology and local governance: Understanding the difference between cities in developed and emerging economies", Computers, Environment and UrbanSystems, 27(6), pp. 585-607.
[24]   Lynn L. E., Heinrich C. J., Hill C. J. (2000) "Studying governance and public management: Challenges and prospects", Journal of PublicAdministration Research and Theory, 10 (2), 233-262.
[25]   Mooij J. (2003)"Smart governance? Politics in the policy process in Andhra Pradesh", India. ODI Working Papers, 228. Available from http://www.odi.org.uk/resources/download/1793.pdf.
[26]   Chourabi H., Nam T., Walker S., Gil-García J. R., Mellouli S., Nahon K. & et al (2012) Understanding smart cities: An integrative framework. 2012 45th Hawaii International Conference on System Sciences, pp. 2289-2297, Hawaii: IEEE.
[27]   Giffinger R., Kramar H., Haindl G. (2008) "The role of rankings in growing city competition", In Proceedings of the 11th European Urban ResearchAssociation (EURA) Conference, Milan, Italy, October,  Available from http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_167218.pdf, 2008.
[28] جهانگرد نصرالله، سلجوقی خسرو (1383) «مجموعه قوانین و مقررات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران»، دبیرخانه شوارای عالی اطلاع‌رسانی، بهمن ماه 1383.
[29]  سند راهبردی جامعه اطلاعاتی ایران، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی، 1388.
[30]  سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 1386.
[31]   قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، 1388.
[32]  قانون برنامه پنجساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، 1368.
[33]  قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، 1389.
[34]  قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، 1384.
[35]  قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، 1373.
[36]  قانون برنامه پنجساله سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، 1379.
[37]  قانون مدیریت خدمات کشوری، 1386.
[38]  نقشه راه اصلاح فرایندهای سازمانی، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، 1393.
[39]  نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و سازمان فناوری اطلاعات 1393
[40]   European :union:. Decision Num. 922/2009/EC of the European Parliament and the Council of 16 September 2009 on interoperability solutions for European public administrations (ISA). Official Journal of the European :union: (L 260), 20-27. Strasbourg, European :union:, 2009.