توسعه مدل تعالی پلیس با استفاده از رویکردهای AHP و DEMATEL

نویسندگان
1 دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری میدیرت سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 استادیار گروه مدیریت واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
مدل‌های تعالی سازمانی ابزارهای کارآمدی هستند که می‌توانند مفاهیم و ارزش‌های سازمانی، به‌کارگیری روش‌های خودارزیابی، یادگیری سازمانی و بهبود مداوم را در سازمان‌ها نهادینه کرده و امکان شناسایی بهترین فرآیندها را فراهم سازند. در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش‌هایی درزمینه طراحی و عملیاتی‌سازی مدل‌های تعالی انجام شده است، اما تا به امروز الگوی تعالی متناسب‌سازی شده‌ای‌که جنبه کاربردی داشته باشد، برای ناجا طراحی و اجرایی نشده است.
هدف از این پژوهش طراحی مدل تعالی سازمانی در نیروی انتظامی، به دست آوردن وزن معیارها با استفاده از روش AHP و تعیین روابط میان معیارها با استفاده از روش DEMATEL است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که معیار رهبری از بیشترین امتیاز میان توانمندسازها و بالاترین تأثیرگذاری بر سایر معیارها و نتایج خدمت‌گیرندگان از بیشترین امتیاز میان نتایج و بالاترین تأثیرپذیری از دیگر معیارها برخوردارند. برای بررسی روابط میان معیارهای تعالی مدل ناجا از روش DEMATEL استفاده شد که معیار رهبری با بیشترین R-D دارای بیشترین اثر بر دیگر معیارها و معیار نتایج خدمت‌گیرندگان با کمترین مقدار R-D دارای بیشترین تأثیرپذیری از سایر معیارهاست. در‌نهایت برای اولویت‌بندی پروژه‌های بهبود حاصل شده از مدل تعالی مذکور، یک روش سلسله مراتبی پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Developing Police Excellence Model Using AHP and DEMATEL approaches

نویسندگان English

ali rajabzadeh 1
hamed abasi 2
adel azar 3
allahverdi taghavi 4
ali rajabzadeh 1
چکیده English

If the organizational excellence models employ correctly, they would be effective tools for institutionalizing organizational concepts & values, employing self-assessment methods, organizational learning and continuous improvement in the organizations. And also it will provide recognition of the best processes. Islamic Republic of Iran Police tries to design and operationalize its excellence models, but the proportionate excellence patterns that can be applicable for Islamic Republic of Iran Police, hasn’t designed and executed yet. So the subject of this research is to design an organizational excellence model in Islamic Republic of Iran Police. To develop this model weights of criteria has obtained using analytical hierarchy process (AHP) and relationships between criteria has determined using DEMATEL method. results show that leadership criteria has the highest score between enablers and the most effectiveness on others. Additionally, client results have the highest score between results and is the main receiver between other criteria. Finally a hierarchy method to prioritize improvement projects has suggested.

کلیدواژه‌ها English

excellence model
AHP
DEMATEL
mixed method
police
 
[1]         Gomez J.G., Costa M. M., Martinez A. R. (2011) "A critical evaluation of the EFQM model", International Journal of Quality & Reliability Management, 28 (5) pp. 484-502.
[2]         Lee D.H., Lee D.H. (2012) "A comparative study of quality awards: Evolving criteria and research”, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, pp.1-16.
[3]         Yang C. (2009) "Development of an integrated model of a business excellence system”, Total Qual Manag Bus Excell, 20 (9), 2009, pp. 931–944.
[4]         Fisher C., Dauterive J. (2001) "Economic impacts of quality awards: does offering an awardbring returns to the state?", Total Quality Management, 12 (7), pp. 981–987.
[5]         Williams R., Bertsch A., Van lawarden B., Dale B.( 2006) "Self-assessment against business excellence models: A critique and perspective"; Total Quality Management and Business Excellence, 17 (10), pp. 1287-1300.
[6]         O’Dowd D. (2001) Best practice across Police Forces; Cihe Publication, 2001, pp.9-11.
[7]    نخعی‌نژاد، م. (1386) «مروری بر مفاهیم و چگونگی تعالی سازمان در نیروی انتظامی»؛ دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، س. 4، ش. 12، صص 31-56.
[8]    صالحی م.، حاجی‌زاد م.، موسوی ا. (1391) «بررسی کارکردهای شاخص توانمندساز مدل تعالی سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان ساری»؛ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ش.ه 9، صص 121-134.
[9]         Yusof S. M., Aspinwall E. (2000) Total quality management implementation frameworks: Comparison and review"; Total Quality Management, Vol. 11, No. 3, 2000, pp. 281–294.
[10]     Bou-Llusar J. C. Escrig-Tena A. B., Puig V.R. Martin, I.B. (2009) "An empirical assessment of the EFQM Excellence Model: Evaluation as a TQM framework relative to the MBNQA Model"; Journal of Operations Management, Vol. 27, pp.1–22.
[11]     Conti T. (2007) "A history and review of the European Quality Award Model"'; The TQM Magazine, Vol. 19, No. 2, 2007, pp. 112-128.
[12]     Hides M.T., Davies J., Jackson S. (2004) "Implementation of EFQM excellence model self-assessment in the UK higher education sector -lessons learned from other sectors"; The TQM Magazine, Vol. 16, No. 3, pp.194-201.
[13]     Quist J., Skalen P., Clegg S.R. (2007) "The power of quality models: The example of the SIQ model for performance excellence"; Scandinavian Journal of Management, Vol. 23, pp. 445–462.
[14]    تقوی ا. (1390) مهرمنش ح.، «طراحی مدل ارزیابی حوزه رهبری EFQM با استفاده ازMCDM»، پژوهش‌هایمدیریت، شماره 88.
[15]  محمودی سفیدکوهی ح. (1388) «بهبود نظام مدیریت در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندران با استفاده از مدل تعالی سازمان‌های پروژه‌محور»؛ پایان‌نامه‌ دانشگاه صنعتی شریف.
[16]     Shariatmadari E., Mardi M., Taghizadeh A. )2013) Using AHP and ANP approaches for selecting improvement projects of Iranian Excellence Model in healthcare sector; African Journal of Business Management, 7(23), pp. 2271-2283.
[17]     Tohidi H., Jabbari M.M. (2012) "Service quality evaluating models", Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 31, pp. 861 – 865.
[18]     Tari J.J. (2008) "Self-assessment exercises: A comparison between a private sector organisation and higher education institutions", Int. J. Production Economics, Vol. 114, pp.105-118.
[19]  تقی‌زاده ع. (1391) بازآفرینی الگوی تعالی سازمانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا متناسب با بخش بهداشت و درمان، پایان‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
[20]    رازینی ر. (1389) طراحی و تبیین مدل جامع تعالی سازمانی براساس رویکرد اسلامی، پایان‌نامه دانشگاه تربیت مدرس.
[21]    شریفی خوبده م. (1389) بررسی جایگاه مدلهای تعالی در صنایع کوچک، پایان‌نامه دانشگاه صنعتی شریف.
[22]    نودهی ح. (1388) طراحی مدل مناسب خودارزیابی تعالی سازمانی مدارس مقطع متوسطه نظری، پایان‌نامه دانشگاه تهران.
[23]  توکلی غ. (1386) طراحی یک مدل غربال‌گری ریاضی برای انتخاب مسئله‌های کلیدی در مدل تعالی EFQM در سازمان‌های صنعتی، پایان‌نامه دانشگاه تربیت مدرس.
[24]     Leigh A., Mundy G., Tuffin R. (1999) Best value policing: Making preparations, Police Research Series, Vol. 116, pp.1-82.
[25]     National Policing Improvement Agency (2009) The equality standard for the police service, pp.1-25.
[26]     Williamson A., Bhatt M. (2006) Diversity excellence model: Assessment of professional standards function, Wiltshire Police, pp.1-25.
[27]     HM Inspectorate of Constabulary for Scotland, An examination of how Lothian and Borders Police manages the very high priorities of the Scottish Strategic Assessment, 2009, pp.1-12.
[28]  بشیری م.، خدایی م. (1392) «ابعاد و ویژگی‌های الگوی مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی نیروی انتظامی (مکنا)»، توسعه سازمانی پلیس، ش. 43، صص 11- 46.
[29]  احمدوند ع.، کشوری ع.، نیکوکار غ.، حاتمی ح. (1389) «طراحی الگوی ارزیابی عملکرد برنامه‌های کلان پژوهش‌های ناجا»؛ دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، س.7، ش. 29.
[30]   عصاریان‌نژاد ح.، شیرازی ح. (1390) «ارزیابی کیفیت خدمات انتظامی پلیس 10+ با استفاده از الگوی تحلیل سروکوال»؛ مطالعات مدیریت انتظامی، ش. 2.
[31]    احمدوند ع.، یاوری ‌بافقی ا. (1387) «الگوی توسعه منابع انسانی در پلیس جمهوری اسلامی ایران»؛ دانش انتظامی، ش. 38.
[32]     Creswell J.W. (2003) Research design: Qualitative and mixed methods approaches; Thousand Oaks, CA: Sage, 2003.
[33]     Creswell J.W., Plano Clark V. L. (2007) Designing & conducting mixed methods research; Thousand Oaks, CA: Sage.
[34]    آذر، ع.، رجب‌زاده ع. (1381) تصمیم‌گیری کاربردی، نشر نگاه ‌دانش.
[35]    آذر ع.، خسروانی ف.، جلالی ر. (1392) پژوهش در عملیات نرم، سازمان مدیریت صنعتی.
[36]     Taghizadeh A., Noorossana R., Parsa S., Shariatmadari E. (2012)" Using DEMATEL – Analytic Network Process (ANP) hybrid algorithm approach for selecting improvement projects of Iranian excellence model in healthcare sector"; African Journal of Business Management, 6 ) 2(, pp.627-645.
[37]     Mohammad M., Mann R. (2010) National quality/business excellence awards in different countries, Available at: http://www.nist.gov, 2010.
[38]     Sadeh E., Arumugam V. (2010) "Interrelationships among EFQM Excellence Criteria in Iranian Industrial SMEs"; Eur. J. Econ. Financ. Adm. Sci., 19, pp. 1450-2275.