بررسی توانمندی قابلیت مدیریت دانش مشتری در ایجاد نوآوری در مدل کسب‌‌و‌کار (شرکت آپکو)

نویسندگان
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
چکیده
خلق مزیت رقابتی، برگ برنده شرکت‌های موفق است. نوآوری به‌عنوان یکی از راهکارهای خلق مزیت رقابتی شناخته شده است. نوآوری در مدل کسب‌و‌کار سازمان موضوع جدیدی است و شرکت‌های پیشرو سعی می‌کنند تا بر‌اساس مدل‌های کسب‌و‌کار نوآورانه ارزش بیشتری را برای مشتریان خود خلق کرده و به آنها ارائه کنند. از آن جایی که نوآوری در مدل کسب‌و‌کار تنها نوآوری فنی و سازمانی نیست و نوآوری راهبردی را نیز شامل می‌شود که نوآوری راهبردی نیز بر‌اساس اشتراک‌گذاری و بالا بردن تأثیر منابع دانش و مهارت‌های مدیریتی ایجاد می‌شود. از این رو جایگاه مهم مدیریت دانش مشتری بر‌اساس نوآوری راهبردی در مدل کسب‌و‌کار مشخص می شود. هدف تحقیق حاضر ارزیابی توانمندی قابلیت مدیریت دانش مشتری در ایجاد نوآوری در مدل کسب‌و‌کار سازمان است. بر این اساس مدل مفهومی تحقیق بر‌اساس ادبیات مرتبط ارائه و آزمون شده است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی بوده و در آن شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو(آپکو) مورد مطالعه قرار گرفته است. برای آزمون مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. به‌طور کلی اطلاعات به‌دست آمده از تجزیه و تحلیل مدل مفهومی نشان می‌دهد که اگر سازمان‌ها از مدیریت دانش مشتری برای بهبود توانمندی‌های خود در ایجاد محصولات سفارشی‌سازی و ایجاد شرایط تصمیم گیری بهینه و طراحی تجربه بهتر مصرف استفاده کنند، می‌توانند از طریق ایجاد ارزش بر‌اساس کامیابی در مشتریان و افزایش حجم فروش به نوآوری در مدل کسب‌و‌کار دست پیدا کنند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Examine the Ability of Customer Knowledge Management Capabilities to Create Innovative Business Models (Apco Co.)

نویسندگان English

Soheila khoddami
bahareh osanlo
چکیده English

Innovation can Create competitive advantage and consequently the company success. Innovation in business models is a new them and Companies act based on innovative business models to create and deliver greater value for their customers. Innovation in business model includes not only technological innovation or organizational innovation but also strategic innovation witch is sharing and increasing knowledge resource and managerial skills. Thus the important role of customer knowledge management which is based on strategic innovation in business models, can be identified. this study evaluated the ability of customer knowledge management capability of organizations to create innovative business model. Conceptual model based on the relevant literature is presented and tested. This research is practical and survey- analysis. company of creating custom cars in Iran Khodro (APCO) is the study case of this research. Path analysis and structural equation modeling was used for testing the research model. results show that if Organizations use the customer knowledge management to improve their skills in creating customized products and Create better conditions for optimal decision and design better consumer experience, they can achieve business model innovation by creating value based on the success of customers and increasing sales volume .

کلیدواژه‌ها English

Business model
business model innovation
Customer Knowledge Management
Value Creation
[1]      Johnson M. W., Christensen C. M., Kagermann H. (2008) "Reinventing your business model", Harvard Business Review, Vol. 86, pp. 50-59.
[2]      Gibbert M., Leibold M., Probst G. (2002) "Five styles of customer knowledge management and how smart companies use them to create value", European Management Journal,Vol. 20, No .5, pp. 459-469.
[3]      Osterwalder A. (2004) "The business model ontology – a proposition in a design science approach", Theses, University of Lausanne, Switzerland, Vol.  22, No.3, pp.23-41.
[4]      Ucaktürk Ahmet, Bekmezci Mustafa, Ucaktürk Tülay (2011) "Prevailing during the periods of economical crisis and recession through business model innovation", Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, pp. 89–100
[5]       Shafer Scott M., Smith Jeff H., Linder Jane C. (2005) "The power of business models", Business Horizons, Vol. 48, pp.199—207
[6]     ‏ سپهری مهران (1387)، «طراحی سازمان بر اساس مدل کسب و کار»، مجله شریف، شماره چهل و پنجم،صص 131-139
[7]      IBM Global Business Services. 2006 " Expanding the innovation horizon: The global CEO study 2006" Retrieved January 2010 from www-07. ibm.com / sg/ pdf / global _ ceo _ study.pdf, pp 1-47
[8]      Jiebing Wu, Bin Guo, Yongjiang Shi (2013) "Customer knowledge management and IT-enabled business model innovation: A conceptual framework and a case study from China", European Management Journal , Vol. 31, pp. 359– 372.
[9]      Schaltegger S, Lüdeke-Freund F, Hansen E. (2011) "Business cases for sustainability and the role of business model innovation developing a conceptual framework", Centre for Sustainability Management (CSM( , Leuphana Universität Lüneburg Germany, pp.1-32.
[10]  Teece D. J. (2010) "Business models, business strategy and innovation", Long Range Planning, 43(2–3), pp.172–194.
[11]  Rowley J. (2002) "Eight questions for customer knowledge management in e-business", Journal of Knowledge Management, 6(5), pp.500–511.
[12]  Garcia-Murillo M., Annabi H. (2002) "Customer knowledge management", Journal of the Operational Research Society, Vol. 53, pp. 875–884.
[13]  Smith H. A., Mc Keen J. D. (2005) "Developments in practice XVIII - customer knowledge management: Adding value for our customers", Communications of the Association for Information Systems, 16(1), pp.744–755.
[14]  Desouza K. C., Awazu Y. (2005) "Engaged knowledge management: Engagement with new realities", New York: Palgrave Macmillan, pp. 1-255
[15]  Itami H., Nishino K. (2010) "Killing two birds with one stone", Long Range Planning, Vol. 43, pp. 364–369.
[16]  Salomann H., Dous M., Kolbe L., Brener W., (2005) "Rejuvenating customer management: How to make knowledge for, from and about customers work", European Management Journal, Vol. 23, No. 4, pp. 392–403.
[17]   Dubosson-Torbay M., Osterwalder A., Pigneur Y. (2002) "Ebusiness model design, classification, and measurements", Thunderbird International Business Review, 44(1), pp.5–23.
[18]  Itami H., Nishino K. (2010) "Killing two birds with one stone", Long Range Planning, Vol. 43, pp. 364–369.
[19]  Chesbrough H. (2003) "The era of open innovation", MIT Sloan Management Review, 44(3), pp. 35–41.
[20]  Antikainen M. (2011) "Facilitating customer involvement in collaborative online innovation communities", Tampere University of Technology, Ph.D. Dissertation, pp. 2-55
[21]  Nambisan S. (2002b) "Designing virtual customer environments for new product development: Toward a theory", Academy of Management Review, 27(3), pp.392–413.
[22]  Bendapudi N., Leone R. P. (2003) "Psychological implications of customer participation in co-production", Journal of Marketing, 67(1), pp.14–28.
[23]  Lopez-Nicolas C., Molina-Castillo F. J. (2008) "Customer knowledge management and e-commerce", The Role of Customer Perceived Risk, International Journal of Information Management, 28(2), pp.102–113.