شناسایی ارتباط ابعاد تعهد سازمانی و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان (همبستگی کانونی)

نویسندگان
1 استاد، گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه منابع انسانی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکترای، مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشکده مدیریت، دانشگاه سمنان، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی همبستگی کانونی بین مؤلفه‌های تعهد سازمانی، یعنی متغیرهایx شامل تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر و مؤلفه‌های کیفیت خدمات ارائه شده به کارکنان، یعنی متغیر y شامل پاسخگویی، اعتماد، اطمینان، همدلی و حفظ ظاهر جهت تعیین هم‌تغییری بین دو مجموعه متغیر انجام شده است تا بتوان الگوی مناسب روابط بین مجموعه متغیرهای کانونی کیفیت خدمات را تعیین و امکان استفاده از ضریب هم‌بستگی کانونی برای ارائه روش پیش‌بینی تغییر وضعیت کیفیت خدمات را فراهم کرد. به این منظور با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه در بین کارکنان باجه شعب بانک انصار شهر تهران با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی 320 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار لیزرل وspss تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از همبستگی کانونی نشان داد که ترکیب خطی مناسبی بین تعهد سازمانی کارکنان و کیفیت خدمات ارائه شده توسط آنان وجود دارد. تعهد عاطفی و هنجاری رابطه مستقیم و تعهد مستمر رابطه عکس با مؤلفه‌های کیفیت خدمات را دارا می‌باشند. همچنین تعهد هنجاری و همدلی داشتن در مقایسه با سایر متغیرهای کانونی بیشترین نقش را در ایجاد اولین ضریب همبستگی کانونی داشته‌اند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Identifying Relationship between Organizational Commitment and Quality of Services Using Cca

نویسندگان English

reza sayed javadien 1
marjan fayazi 2
hossin balogi 3
چکیده English

The purpose of this study is to examine the correlation between canonical variables (x component) of organizational commitment, including (affective commitment, normative and continuous variable) and quality of services provided to employees (y components), including (responsibility, reliability, trusting, empathy, tangibility). These two sets of change variables are taken to be a suitable model for determining the relationship between Y components. Also it would use to provide a prediction method for y components using canonical correlation. At first, the theoretical model and the theories between the variables were developed and for surveying the research theories structural equation was used. ansar bank counter staves of Tehran city are the statistical population. 320 employees were picked based on the Morgan table using random sampling. A questionnaire was used to collect data, and its reliability and validity assessed by Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. Results of canonical correlation showed a good linear combination between organizational commitment and service quality offered by them. Affective and normative commitment has direct relation with quality components, and continuance commitment correlated inversely with quality components. Normative commitment in empathy have the greatest role in creating the first canonical correlation coefficient as well as a comparison with other canonical variables.

کلیدواژه‌ها English

Organizational Commitment
quality of service to customers
canonical correlation coefficient Industry
 [1]  سیدجوادین، سیدرضا، رایج، حمزه، آقامیری، سیدعلی، یزدانی، حمید (1389) «بازاریابی درونی گامی در جهت بهبود رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات»، تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ، دوره 14 ش. 2، صص 68_97.
[2]     Olorunniwo, Hs, U. (2006) “Service quality, customer satisfaction and behavioral intentions in the service factory”, Journal of Service Marketing, Vol 20, No 1, pp. 59-72.
[3]     Ogunnaike, O. O. (2011) "Assessing the effect of organizational commitment on service quality, A study of customer-contact employee", The Global Journal of Management And Business Research, Vol 11, Issue 2 Version 1.0.pp. 95- 112.
[4]     Caruana, A., Calleya, P. (1998) "The effect of internal marketing on organizational commitment among retial bank managers", International Journal of Bank Marketing, 16 (3), pp. 108_116.
[5]     Berry, L.L. (1981) “The employee as customer", Journal of Retail Banking, Vol. 3, No. 1, March ,pp. 33-9.
[6]     Lings, Ian N., (2004) "Internal market orientation construct and consequences", Journal of Business  Research, Vol. 57 , pp. 405-413.
[7]     Brooks, Andrea, Zeitz, Gerald (1999) "The effects of total quality management and perceived justice in organizational commitment of hospital nursing staff", Journal of Quality Management, 4(1,( pp. 69-93 .
[8]     Awwad, M.S., Agti, D.A.M. (2011) The impact of internal marketing on commercial banks. Market orientation, International Journal of Bank Marketing, 29(4), pp. 308_332.
[9]  استوارت، گرگ ال، براون، کنت جی (1391) مدیریت منابع انسانی: پیوند استراتژی و عمل، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی، دکتر مرجان فیاضی، ناشر: مهکامه، ویرایش اول، چ. 3.
[10]سیدجوادین، سیدرضا. فیاضی، مرجان. بلوچی، حسین. (1394) بررسی تأثیر سرمایۀ روان‌شناختی بر کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان توسط کارکنان باجه با میانجی‌گری تعهد سازمانی، دوره 7، ش 19، صص 227-302.
[11] Palmer Adrin, (2001) Principle of service marketing, Mc Graw HILL, Third Edition, Great Britian.
[12] gronroos, C., (2001) "The perceived service quality cocept- a mistake?", Managing Service Quality, 11 (3), pp. 15-152.
[13] Caruana, Albert, Pitt, Leyland (1997) "INTEQUAL_an internal measure of service quality and the link between service quality and business performance", European Journal of Marketing, 31(3), pp 604_616.
[14] Mattson, J. (1994) "Improving service quality in person_to_person ecounters", The Service Industries Journal, London, pp. 45_61.
[15] Parasuraman, V.A. Zetihamel, and L.L.Berry, (1985) “A conceptual model of service qality and Its Implications for future research”, Journal of Marketing, Vol. 49, p. 48.
[16] Toshoff, Christo, Tait Madele, (1996) “Quality perception in the financial service sector, The Potential Impact of Internal Marketing”, International Journal of Service Industry Management, 7(2) pp. 5_31.
[17]الحسینی، سید حسن (1380) بالندگی سازمانی، تهران: انتشارات بهاریه.
[18] Mowday, Richard T; Steers, Richard M., Porter, Lymon M )1979( "The measurement of organizational commitment"و Journal of Vocational Behavior, Vol.14, pp. 224–247.
[19] Allen. N. Smith, C.A. Mayer, J.P (1993) "Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three. Component Conceptualization", Journal of Applied Psychology, Vol. 78, No.4, pp. 538-551.
[20] Somers, M. J., (1995)"Organizatinal commitment, turnover, and abserteeism", Journal of Organizational Behavior, Vol.16, pp 49_58.
[21] ساروقی، احمد، (1375) «تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت»، فصلنامه مدیریت دولتی، ش. 35. ص 65 -73.
[22] Gelade, Garry A. Dobson, Paul, Gilbert, Patrick, (2006) “National differences in organizational commitment: Effect of economy, product pf personality, or consequence of culture?", Journal of Cross- Cultural Psychology, Vol. 37, No. 5, pp. 542-556, Downloaded from http://www.jcc.sagepub.com, 2006.
[23] قلیچ لی، بهروز (1378) بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی، پایان‌نامه، دانشگاه تهران پردیس قم.
[24] یعقوبی، مریم. سقاییان‌نژاد اصفهانی، سکینه. گرجی، ابوالقاسم. نوروزی، محسن و رضایی، فاطمه (1388) «رابطه عدالت سازمانی رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان‌ها»، فصلنامه مدیریت سلامت، دوره 12، ش 35. صص 25-32.
[25] Bolon, D S (Summer 1997) Organizational citizenship behavior among hospital employee", Hospital & Health Serices Administration, Vol 42, pp. 221_241.
[26] Lovelock, Cristopher, Lauren Wright (1999) "Principel of marketing and manegment", Principel Hall, New Jersey.
[27] Allen, Natalie J., Grisaffe, Douglas, B. (1999) "Employee commitment to the organization and customer reactions mapping the linkages", Human Resource Management Review, Vol 11, pp. 209-236.
[28] Yoon, M. H., Beatty, S. E., Suh, J. (2001) “The effect of work climate on critical employee and customer outcomes: an employee-level analysis”, International Journal of Service. Vol 12, No 5, PP 500-521.
[29]خاکی،غ (1378) روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی، تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور.
[30]هومن، ح ع، (1385). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری، تهران، پارسا.
[31] Thompson, B (1991) "Methods, plainly speaking: A primer on the Logic and use of canonical correlation analysis", Measurement and Evaluation  in  Counseling  and  Development, 24 (2), 80-93.
[32] Macinati, M S (2008) "The relationship between quality management systems and organizational performance in the Italian National Health Service", Health Policy, Vol 85, pp 228-241.
[33] Tutuncu, Ozkan, Kucukusta, Deniz (2009) "Canonical correlation between job satisfaction and EFQM business excellence model", Springer Science & Business Media B V; Qual Quant, pp. 1-12. DOI: 10.1007/s11135-009-9269-0.
[34] بلوچی، حسین. فیاضی، مرجان. سیدجوادین، سیدرضا. (1394) بررسی رابطه بین ابعاد سرمایه راونشناختی و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان با تجزیه و تحلیل کانونی (همبستگی کانونی)، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 19، ش 4، صص 41-60.
[35] LeClere, J Marc (2006) "Bankruptcy studies and ad hoc variable selection: A canonical  correlation  analysis", Review of Accounting and Finance, Vol 5, No. 4, pp 410-422.
[36] Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black, W.C., (1998) Multivariate data analysis, Fifth ed. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.