تأثیر فناوری اطلاعات بر سرمایه فکری و استراتژی‌های مدیریت دانش با اثر تعدیلی چابکی سازمان

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر سرمایه فکری و استراتژی‌های مدیریت دانش با اثر تعدیلی چابکی سازمان است. با توجه به استفاده از نتایج پژوهش در عمل، این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 450 نفر از کارکنان دانشگاه لرستان بوده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که حجم نمونه برابر با 208 به‌دست آمد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد بوده است که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه‌ها از رویکرد معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS 18استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در سطح اطمینان 95 درصد فناوری اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی، سرمایه فکری و استراتژی‌های مدیریت دانش در دانشگاه لرستان دارد. از طرف دیگر با توجه به نقش تعدیل‌گری چابکی سازمانی در پژوهش حاضر، می‌توان گفت که چابکی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه فکری و استراتژی‌های مدیریت دانش دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Survey of Information Technology Effect on Intellectual Capital and Knowledge Management Strategies with Moderator Effect of Organizational Agility

نویسندگان English

reza sepahvand 1
ali shariatnejad 2
mohsen arefnejad 3
چکیده English

The main goal of this paper is to determine the effect of Information technology on Intellectual capital and Knowledge management strategies. research type is of analytical survey. The statistical population was over 450 employees who work in Lorestan university. sample size was 208 employees which were obtained using random sampling - stratification. validity of questionnaire approved using content validity method and its reliability tested by Cronbach's alpha. For testing the hypothesis and conceptual model, structural equation approach using Amos 18 software were applied. result shows that the information technology has an effect on intellectual capital and knowledge management strategies and organizational agility. In addition, the organizational agility has a moderating effect on intellectual capital and knowledge management strategies in Lorestan University.

کلیدواژه‌ها English

Intellectual capital
Organizational agility
: Information technology
Knowledge manag‌ement strategies
[1]   الفت، لعیا، زنجیرچی، محمود، (1388) «مدلی برای چابکی سازمانی در صنعت الکترونیک ایران»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، س. 4، ش. 13، صص 47-74.
[2]   بیگی‌نیا، عبدالرضا، الوانی، مهدی، گلشن، اصغر (1390) «بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی»، دو‌ماهنامه شاهد، سال هجدهم، شماره پنجاه، صص 111- 130.
[3]      باقری، کامران، مدیریت تکنولوژی، مرکز تکنولوژی نیرو، وزارت نیرو، ص 34.
[4]   تارخ، محمد جعفر، میرزایی، رحمت، الوندی، نغمه (1390) بررسی نقش فناوری اطلاعات در سیستم های مدیریت دانش، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، سال چهارم، شماره بیست و دوم، صص 406- 427.
[5]   خدیور، آمنه، نادری، منیره (1393) «شناسایی و بررسی مکانیزم‌های مؤثر بر حاکمیت اثربخش فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ایران»، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، دوره چهارم، ش. اول، صص 52-79.
[6]   رضائیان، علی، احمدوند، محمدعلی، تولایی، روح الله (1389) «بررسی الگوهای استراتژی مدیریت دانش و استراتژی دانش در سازمان‌ها»، توسعه انسانی پلیس، ش 27، صص 57-74.
[7]      رحمانی، سهیلا (1388) بررسیتأثیرفناوریاطلاعاتبراستقرارمدیریتدانش، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، ص 35.
[8]      ستوده، مریم (1385) ارائه چارچوبی برای به‌کارگیری مدیریت دانش، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت، ص 43.
[9]      شاه میرزائی، علیرضا (1379) همایش علم و فناوری، آینده و راهبردها، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، صص 20 - 21 .
[10]  شریفی، حسین، جوادی، محمدحسین، حاجی‌پور، مرضیه (1392) «بررسی نقش فناوری اطلاعات در کاهش فساد اداری از طریق شفافیت اطلاعات»، پژوهشگاه علوم و فناوری ایران، دوره 28، ش 3، صص. 660-663.
[11]  شریف‌زاده، فتاح، سید نقوی، میرعلی، نریمانی، مهدی، (1389رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، ص 2.
[12]    صلواتی، عادل، خسروی، انور، امانی، سحر (1391) «چابکی سازمانی و هوش رقابتی در بانک‌های خصوصی و دولتی»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، س 6، ش 21، صص 141-160.
[13]  فتحی، فرید (1389) رابطةاستفادهازابعادفناوریاطلاعاتبامدیریتکیفیتجامعدر فدراسیون‌هایورزشیمنتخب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، ص 29.
[14]  فرزانه، ماندانا، سهرابی، بابک، رئیسی، ایمان (1390) «بررسی نقش ابعاد ساختار سازمانی در تسهیل چابکی سازمان»، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، دوره اول، ش 3، صص 135-167.
[16]    قلی‌پور، آرین، امیری، بهنام(1388) «تأثیر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی»،فصلنامة پژوهشی مدیریت، ش 103، دانشگاه تهران. ص 69.
[17]  قلیچ‌لی، بهروز، مشبکی، اصغر (1385) «نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری در سازمان، مطالعه دو شرکت خودروسازی»،  فصلنامهدانشمدیریت، ش 7، صص 125-147.
[18]  کوشکی جهرمی، علیرضا، سید نقوی، میرعلی، حسین‌پور، داوود، قربانی‌زاده، وجه‌الله (1393) «الگوی توسعه یادگیری دوجانبه‌گرایانه در سرمایه فکری»، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، دوره 4، ش 3، صص150-173.
[19]  گودرزی، محمود، ابوترابی، مجتبی (1387) ارتباطفناوریاطلاعاتوارتباطاتبامدیریتدانش مدیرانستادیسازمانتربیتبدنی، اولین همایش ملی تخصصی مدیریت ورزشی، آمل، ص 4.
[20]  مدهوشی، مهرداد، نورنژاد، وحید (1392) «تأثیر توانمندسازی مدیریت دانش روی توانمندی کارکنان»، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، دوره سوم، ش 2، صص 91-110.
[21]      Amirkhani A. H., Tajmirriahi J., Mohammadi M., Dalir M. (2012) "Assessing the effectiveness of knowledge management in empowering and development of human resources: A case study on Ati luleh Sepahan company"; Interdisciplinary Journal of Contemporary Research inBusiness, 3(12), pp.123-139.
[22]      Bontis, N., (2009), "Managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital: Framingand advancing the state of the field", International Journal of Technology Management, 11(3), pp. 443,445.
[23]      Bontis, N. (1999) Managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital: Framing and advancing the state of the field, International Journal oftechnologyManagement, 18(5/6), pp. 433-462.
[24]      Bohdana S, Waldemar K., Layer J (2007) "A review of enterprise agility: Concepts, framework, and attributes", International Journal of Production Economics, 37 (4), pp. 445-460.
[25]      Brooking, N., (2005) "Intellectual capital: An exploratory study that develops measures and models", Managing Decision, 11(2), p. 59.
[26]      Edvinsson, L, Malone, M. (2008) Intellectual capital–realizing your company’s true value by finding its hidden roots, Harper Business, New York, p. 123.
[27]      Gary H. Judy, Densten, L. (2005) "Towards an integrative model of organizational culture and knowledge management", Journal of Intellectual Capital, 13(4), p.38.
[28]      Goldman, S., Nagel, R., Preiss, K. (1995) Agile competitors and virtual Organizations, New York, Van Nostrand Reinhold Publishing, p.19.
[29]      Kim Y., G. (2002) "Knowledge strategy planning: Methodology and case Study", Decision Support Systems, 11(4), p. 235.
[30]      Katayama, K., Yamaguchi, R., Imoto, S. (2011) "Analysis of questionnaire for traditional medicine and development of decision support system", Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 23 (2), pp.45-63.
[31]      Lu, W, M. (2007) "Capability and efficiency of intellectual capital: The case of Fables’ companies in Taiwan", Expert Systems with Applications, 15(2), pp. 22-40.
[32]      Lev, B. (2001) Intangibles: Management, measurement and reporting, Washington: The Brookings Institution, p. 21.
[33]      Lin, C., Chiu, H., Tseng, Y. (2006) "Agility evaluation using fuzzy logic", International Journal of Production Economics, 101(2), pp. 353-368.
[34]      Marry, B., Gray, D., Neely, A. (2010) "Why Do firms measure their IC", Journal of intellectual capital, 43 (2), p. 98.
[35]      Mendes F.F. (2013) A method for diagnosing information technology governance proceses, 46th Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE Xplore.
[36]      Roos, J., Roos, G., Dragonetti, N., Edvinsson, L. (1997) Intellectual capital: Navigating the new business landscape, Macmillan Press, London, p. 11.
[37]      Sveiby, K., E. (1997), The new organizational wealth: Managing and measuring knowledge basedassets, San Francisco, CA: Berrett Koehler, p. 29.
[38]      Schulz, M., Lloyd, S. (2005) "Codification and tacitnss as knowledge management strategies an empirical exploration", Journal of High Technology, 13(4), pp. 39-52.
[39]      Sherif, K. (2006) "An adaptive strategy for managing knowledge in organizations", Journal of Knowledge Management, 10 (4), p.321.
[40]      Sharifi, H., Zhang, Z. (1999) "A methodology for achieving agility in manufacturing organizations: An introduction", International Journal ofProduction Economics, 62 (1-2), pp.7-22.
[41]      Sena, J., Coget, J., Shani, A. (2009) "Designing for agility as an organizational capability: Learning from a software development firm", The International Journal of Knowledge, Culture & ChangeManagement, 9(5), pp.17-36.
[42]      Wolstenholme, E. (2006) "The use of system dynamics as a tool for intermediate level technology evaluation: three case studies", J Eng. Technology Manage, 20 (3), pp.193–204.
[43]      Worley, G., Lawler, E. (2012) "Agility and organization design: A diagnostic framework organizational dynamics", International Journal of AgileManagement Systems, 39(2), pp.194-204.