شک سازمانی: شناسایی مفهوم، علل و پیامدها با استفاده از تئوری داده‌بنیاد

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه غیرانتفاعی نورطوبی، تهران، ایران.
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی برای شناسایی علل و پیامدهای شک سازمانی می‌باشد. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی داده‌بنیاد استفاده شده است. با توجه به این روش مصاحبه‌هایی ساختارمند با استفاده از نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس با کارکنان شرکت‌های خصوصی انجام شد. تعداد نمونه تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ مصاحبه‌ها به مرحله اشباع رسید (24 مصاحبه). بعد از اجرای روش داده‌بنیاد که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی می‌شد، علل و پیامدها شناسایی شدند. علل در دو حوزه مرتبط با مدیریت به‌ترتیب شامل مقوله‌های سبک مدیریت، ویژگی‌های شخصیتی مدیر و ناکارامدی وی، فرایندهای مدیریت منابع انسانی و سیستم ارزیابی عملکرد و در حوزه مرتبط با سازمان شامل مقوله‌های بدبینی سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی نامناسب دسته‌بندی شدند. پیامدهای شک سازمانی نیز در دو حوزه فردی و سازمانی تقسیم‌بندی شد. آثار کوتاه‌مدت فردی با مقوله‌های بی‌تفاوتی سازمانی، بی‌انگیزگی، تمایل کم به مشارکت، استرس شغلی، فرسودگی شغلی و حوزه آثار بلندمدت فردی با مقوله‌های بهره‌وری پایین فردی، کارشکنی و خرابکاری سازمانی، کیفیت تعامل برون‌سازمانی، رضایت از زندگی و ناامیدی سازمانی دسته‌بندی شدند. پیامدهای شک سازمانی در سازمان نیز منجر به تأثیرات بلندمدتی چون بهره‌وری پایین سازمانی خواهد شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Organizational Skepticism: Identifying Concepts, Causes and Consequences Using Grounded Theory

نویسندگان English

yaghub hossini 1
Shima Mirzaei 2
Arsalan Nikpasand 3
2 M.S. Business Management, AllamehTabatabaei University
3 Master of BusinessAdminestration, Nooretouba Virtual University
چکیده English

The main purpose of this research is to develope a model for identification of organizational skepticism and its concepts. Grounded theory method applied for this research. Available non probable sampling method has been used and structural interviews have been performed with employees of private companies. Sampling continued until saturation point in answers has been reached (24 interviews). After using this method, including open and axial and selecting coding, causes and consequences of organizational skepticism have been identified. causes have been investigated in two fields. First, organizational management (management style and personal characteristics of manager and human resource management process and activities and Performance evaluation system) and Second, Organization related fields (organizational cynicism, organizational justice and organizational climate). Consequences of organizational skepticism also have been investigated in two fields of individual and organizational. Short-term effects of individual variables such as organizational indifference, motivational, lack of willingness to participate, job stress and burnout and long-term effects of individual variables such as low productivity of individual, corporate sabotage, poor quality of external engagement, life satisfaction and organizational frustration were classified. These consequences have also led to a long-term impact on organizational outcomes such as low productivity of the organization.

کلیدواژه‌ها English

organizational skepticism
Grounded Theory
open coding
axial coding
selecting coding
 [1]      Albayrak, T., Aksoy, S., & Caber, M. (2013). The effect of environmental concern and scepticism on green purchase behaviour. Marketing Intelligence & planning, 31(1), 27-39.
[2]      Feick, L., & Gierl, H. (1996). Skepticism about advertising: A comparison of East and West German consumers. International Journal of Research in Marketing, 13(3), 227-235.
[3]      Guiral, A., & Esteo, F. (2006). Are spanish auditors skeptical in going concern evaluations? Managerial Auditing Journal, 21(6), 598-620.
[4]      Hall, M., Amelung, B., Cohen, S., Eijgelaar, E., & Higham, J. (2014). Denying bogus skepticism in climate change and tourism research. Tourism Management, In press,Corrected Proof.
[5]      Kerr, W. A. (1999). Genetically modified organisms, consumer scepticism and trade law: implications for the organisation of international supply chains. Supply chain management, 4(2), 67-74.
[6]      Mrugank V Thakor، و Karine Goneau-Lessard. (2009). Development of a scale to measure skepticism of social advertising among adolescents. Journal of business research. 1349-1342, (12)62
[7]      Ozdogan, F. B., & Altintas, H. M. (2010). Parent-adolesecent interaction and the family's effect on adolescent TV skepticism: an emperical analysis with Turkish consumers. Young Consumers, 11(1), 24-35.
[8]      Payne, E. A., & Ramsay, R. J. (2005). Fraud risk assessments and auditors' professional skepticism. Managerial Auditing Journal, 20(3), 321-330.
[9]      Peytcheva, M. (2014). Professional skepticism and auditor cognitive performance in a hypothesis-testing task. Managerial Auditing Journal, 29(1), 27-49.
[10]   Pomering, A., & Johnson, L. W. (2009). Advertising corporate social responsibility initiatives to communicate corporate image. Corporate communications:An International Journal, 14(9), 420-439.
[11]   popova, V. (2013). Exploration of skepticism, client-specific experiences, and audit judgments. Managerial auditing Journal, 28(2), 140-160.
[12]   pors, N. o. (2003). Loyalty and scepticism among members of a professional :union:: the case of the :union: of librarian in Denmark. New library world, 104(1184/1185), 20-28.
[13]   Shani, A., & Arad, B. (2014). Climate change and tourism: Time for environmental skepticism. Tourism Management, 44, 82-85.
[14]   Skarmeas, D., & Leonidou, C. N. (2013). When consumers doubt, Watch out! The role of CSR skepticism. Journal of business research, 66(10), 1831-1838.
[15]   Skarmeas, D., Leonidou, C. N., & Saridakis, C. (2014). Examining the role of CSR skepticism using fuzzy-set qualitative comaparative analysis. Journal of business research, 76(9), 1796-1805.
[16]   Stever, J. A. (1998). Organizational Scepticism. Journal of management History, 4(4), 289-302.
[17]   Terry, L. D., & Levin, M. G. (1998). Organizational scepticism, the modern conception of leadership and the obsession with new. Journal of Management History, 4(4), 303-317.
[18]   Willis, E., Pearce, M., Mamerow, L., Jorgensen, B., & Martin, J. (2013). A healthy scepticism towards water in south Australia. International Journal of Sociology and Social, 33(5/6), 380-395.
[19]  ابطحی، س. ح. (1392). مدیریت منابع انسانی (از تئوری تا عمل). تهران: فوژان.
[20]  البرزی، م. (1393). تعیین رابطه ی انگیزش و خلاقیت با توجه به تفاوتهای فرهنگی. فصلنامه حقیقات فرهنگی ایران، 7(1).
[21] بخشایش، ع.، آذرنییاد، ع. (91). رابطه سبک‌های مدیریت مدیران با رضایت شغلی و سلامت روانی معلمان. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(1).
[22] برهانی، ف.، عباس زاده، ع.، سبزواری، س. (1392). تلاش برای عدالت آموزشی: تبیین فرآیند ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری یک مطالعه گراندد تئوری. فصلنامه اخلاق زیستی، نهم(سوم)، 25-58.
[23]  جعفرنژاد، ا. (1388). مدیریت فناوری مدرن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
[24]  دانایی فرد، ح.، امامی، س. م. (1386). استراتژی های پژوهش کیفی: تاملی بر نظریه داده بنیاد. اندیشه مدیریت، 1(2)، 69-97.
[25] دانایی فرد، ح.، مظفری، ز. (1387). ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تاملی بر استارتژیهای ممیزی پژوهشی. پژوهشهای مدیریت، اول(1)، 131-162.
[26]  دانایی فرد، ح.، الوانی، س. م.، آذر، ع. (1388). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار-اشراقی.
[27] دانایی فرد، ح.، حسن زاده، ع.، سالاریه، ن. (1389). طراحی سنجه ی اندازه گیری بی‌تفاوتی سازمانی: پژوهش ترکیبی. اندیشه مدیریت راهبردی، 4(2).
[28]  دهخدا، ع. ا. (1377). لغتنامه دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
[29] دهقانیان، ح.، صبور، ا.، حجتی، ع. ر. (1392). بررسی رابطه بین مولفه های عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه. پژوهشنامه بیمه، 28(2).
[30] رابینز، ا. پ.، دی سنزو، د. ا. (1382). مبانی مدیریت. (س. م. اعرابی، م. ع. حمیدرفیعی، ب. اسراری ارشاد، مترجم) تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
[31]  رضاییان، ع. (1386). مدیریت رفتار سازمانی . تهران: انتشارات سمت.
[32]  رضاییان، ع. (1387). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: سمت.
[33] گلپور، س. (1389). ناامیدی سازمانی فرآیند شکل گیری و راههای مقابله با آن. همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی. اصفهان.
[34] مکی زاده، ف.، فرج پهلو، ع.، عصاره، ف.، شهنی ییلاق، م. (1391). شناسایی عوامل تاثیرگذار بر پذیرش پایگاه های اطلاعاتی مبتنی بر وب توسط کاربران دانشگاهی: یک مطالعه گراندد تئوری. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 59(46)، 59-81.
[35]  منصوریان، ی. (1386). گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد؟. همایش چالشهای علم اطلاعات. اصفهان.
[36] مهرابی زاده هنرمند، م.، آتش افروز، ع.، شهنی ییلاقی، م.، رضایی، ش. (1392). مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی. روان شناسی بالینی و شخصیت، 20(9).
[37] نادی، م.، معینی، س. (1392). بررسی و ارائه راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهان. مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 8(23).