تأثیر حمایت سازمانی،توانمندسازی و رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی

نویسندگان
1 استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
کارکنان دیدگاهی کلی از میزان حمایت سازمان نسبت به خود شکل می‌دهند و در ازای این حمایت به اهداف سازمان و تحقق آنها توجه می‌کنند. همچنین توانمندسازی روان‌شناختی به سازمان امکان انعطاف‌پذیری بیشتر و پاسخ‌دهی سریع بهتغییرات را می‌‌دهد. از طرفی سازمان به کارکنانى نیازمند است که مایل به پا فراتر نهادن از الزام‌های رسمى شغلی باشند .با توجه به اهمیت این عوامل در سازمان‌ها، پژوهشحاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجیرفتار شهروندی سازمانی می‌پردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شعبات بیمه البرز در شهر تهران است. تعداد کارکنان درمجموع 270 نفر می‌باشد که از روش تصادفی ساده استفاده شده است. از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 159 نفر به دست آمد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه استاندارد چیانگ و سیه (2012) استفاده شد. از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری بر‌پایه نرم‌افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده شد. یافته‌ها با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه‌ها نشان از آن است که رفتار شهروندی سازمانی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان‌شناختی با عملکرد شغلی را میانجی‌گری می‌کند و حمایت سازمانی ادراک شده بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است، اما تأثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی در این پژوهش رد شد. همچنین توانمندسازی روان‌شناختی هم بر عملکرد شغلی و هم بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار می‌باشد و رفتار شهروندی سازمانی نیز بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Impacts of Organizational Support and Empowerment and Organizational Citizenship Behavior on Job Performance

نویسندگان English

akbar afjeh 1
hamed dehghanan 2
Fahimeh mafakheri 3
چکیده English

Employees form an image of an organization's support and as results, attention to organizational goals and their realization. Their psychological empowerment allows organizations to be more flexible and responsive to changes. On the other hand, organizations need employees who are willing to step beyond the formal requirements of a job. Due to importance of these factors, this study examines the relationship between psychological empow­erment on job performance, with organizational citizenship behavior as a mediator. Statistical population is employees of Alborz Insurance Branches in Tehran that are a total of 270. The simple random sampling used and according to Cochran formula a sample of 159 were selected. To collect required data, a standard ques­tionnaire of Chiang and Hsieh (2012) was used. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling based on Lisrel was used to assess the structural mo­del. Results of testing hypotheses suggest that OCB mediate the relationship betw­een psychological empowerment and job performance and perceived organi­zational support has effect on job performance, but this effect was not accepted on OCB. Also, psychological empowerment has effect on job performance and OCB, and OCB has effect on job performance.

کلیدواژه‌ها English

Psychological Empowerment
Organizational Citizenship Behavior
job Performance
Alborz Insurance Company
 
[1]        Chang, L.C., C.H. Liu (2008) “Employee empowerment, innovative behavior and job productivity of public health nurses: A cross-sectional questionnaire survey”, Int. J. Nurs. Stud, pp. 1442-1448.
[2]        Lavelle, J. Rupp, D.E., Brockner, J. (2007) "Taking a multifoci approach to the study of justice, social exchange and citizenship behavior: The target similarity modle", Journal of Management, Vol. 33, pp.841-866.
[3]        Hadizadeh. M. Akram, Tehrani, Maryam (2011) “Predicting model of organizational identity toward its effect on organizational citizenship behaviors (OCBs)”, African Journal of Business Management, 5 (23), pp. 9877-9888.
[4]        Niehoff, B. P., Moorman, R. H., Blakely, G., Fuller, J. (2001) "The influence of Empowerment and job enrichment on employee loyalty in a downsizing environment", Group &Organization Management, Vol. 26, pp. 93–112.
[5]        Bergami, M., Bagozzi, R. P. (2000) “Self – categorization, affective commitment and group self -esteem as distinct aspects of social identity in the organization”, British Journal of Social Psychology, Vol. 39, pp. 555-577.
[6]        Chiang C -F, Hsieh T-Sh. (2012) “The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, pp. 180–190
[7]    میر سپاسی، ن.، معمار‌زاده، غ.، قنبرى، م. (1390) «بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی وعملکرد شغلى کارکنان –شهرداری»، مجلهشهرداری‌ها، ش. 100 ، صص93 – 104.
[8]        Organ, W., Podsakoff, M. Philip, and MacKenzie, Scott B. (2006) Organizational citizenship behavior, Sage Publications, pp. 450-465.
[9]       [9]کریمی، آیت (1386) کلیاتبیمه، چ. 11، تهران:  بیمه مرکزی جمهوری اسلامی.
 
[10]    Eisenberger, R., Armeli, S., Rexwinkel, B., Lynch, P. D., & Rhoades, L. (2001) "Reciprocation of perceived organizational support", Journal of Applied Psychology, Vol. 86, pp. 42–51.
[11]    Eisenberger R., Huntington R., Hutchinson S., Sowa D. (1986) "Perceived organizational suppor", Journal ofApplied Psychology, 71(3), pp. 500-507.
[12]    Riggle, J., Robert, Diane, R., Edmondson, John, D., Hansen, (2009) "A meta-analysis of the relationship between perceived organizational support and job outcomes: 20 years of research", Journal of Business Research, Vol. 62, pp. 1027-1030
[13]    Decninck, B, James. (2010) "The effect of organizational justice, perceived organizational support and perceived supervisor support on marketing employees’ level of trust", Journal of Business Research, Vol. 63, pp.1349-1355.
[14]    Cho, J., Darren, C- T. (2011) "Organizational identification and perceived organizational support as mediators of the procedural justice-citizenship behavior relationship: A cross-cultural constructive replication", European Journal of Work and Organizational Psychology, Vol. 5, pp. 631-653
[15]    ابراهیمی،س. (1390) رابطه مشخصه‌های کار با هویت سازمانی کارکنان بانک تات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
[16]    Littrell, Romic, F. (2007) "Influences on employee preferences for empowerment practices by the ideal manager", International Journal of Educational Management, 16 (1), pp.74-88.
[17]    Menon, S. T. (2002) "Employee empowerment:an integrative psychological approach.AAPPLIED Psychology", An International Review.
[18]    Nesan, L. J., Holt, G.D. (2002) "Assessment of organizational involvement in implementing empowerment", Integrating Manufacturing Systems, Vol. 4, pp.201-211.
[19]    Sabzikaran. E., Miri. A, Rangriz, H., (2011) “The relationship between organizational structure and employees’ empowerment in National Iranian Oil Products Distribution Company”, Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 1(1), pp. 51-68.
[20]    Peterson, D. K. (2003) "The relationship between ethical pressure, relativistic moral beliefs and organizational commitment", Journal of Managerial Psychology, 18(6), pp. 557-572
[21]    Erturk, A. (2010) “Exploring prodictors of organizational identification moderating role of trust on the association between empowerment, organiza­tional support, and indentifications", European Journal of Work and Organiz­ational Psychology, 19 (14), pp. 409-441.
[22]    Amichai-Hamburger, Y., K.Y.A. McKenna and S. Tal (2008) “Eempo­werment: Empowerment by the internet”, Comput Human Behavior, Vol. 24, pp.1776-1789.
[23]    Hall, M., (2008) "Effect of comprehensive performance measurement systems on role clarity, psychological empowerment and managerial performance", Accounting, Organization and Society, Vol. 33, pp. 141-163
[24]    Dimitriades, Zoe, S. (2005) “Employee empowerment in the Greek context", International Journal of Manpower, 26 (1), pp. 80-92
[25]    Li, N., Liang, J., Crant, J. M. (2005) "The role of proactive personality in job satisfaction and organizational citizenship behavior: A relational perspective", Journal of Applied Psychology, 95(2), p.395-350
[26]    کرد نائیج، ا.، خنیفر، ح.، زراعت‌کار، س.، رفعتی آلاشتی، ک. (1391) «هوش معنوی و رابطه آن با رفتار شهروندی سازمانی: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، ش. 2. دوره 2. 30-63